Spel mellan kolv och ventil – Nord 2000

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Spel mellan kolv och ventil – Nord 2000

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Det här är väl egentligen en fråga till min leverantör av kammarna men det vore intressant att höra vad ni anser.

Har monterat höglyftande kammar, högkompressionskolvar samt att toppen är något avhyvlad för att bli plan. Spelet mellan ventil och kolv har jag nu mätt upp med till 2 mm med hjälp av lera.

Frågan är därför: Är spelet för litet och därmed ett potentiellt problem? Är det nån annan som gjort en snarlik modifiering och har nån åsikt om detta? Jag antar att jag kan lämna iväg kolvarna och få dem nedfrästa 1 mm

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Björn Ek
    Deltagare

Om du skulle behöva mer avstånd är det både enklare och billigare att backa kammen några grader. Mätte du med en gammal packning på?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Sören Trygg
    Deltagare

Om kammarna är rätt inställda och du han haft toppackning på plats när du mätte spelet så kan du vara lugn. 

Jag körde 2000 motorer i sportvagnsserien på 80-90 talet och hade ca 2 mm spel med högkompkolvar och väldigt ilskna kammar. Inga bekymmer i den ändan. Om du kör standardstakar så håll varvet under 7500, gärna 7200 så har du en kanonmotor. 

Ändrar du kaminställning ändrar du karaktären på motorn så försök hålla dig till de gradtal som kamtillverkaren rekommenderar.

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Sören Trygg på 2016-03-14 13:28

Ändrar du kaminställning ändrar du karaktären på motorn så försök hålla dig till de gradtal som kamtillverkaren rekommenderar.

Förutsatt förstås att kammtillverkaren vet exakt hur din motor ser ut och vilken karaktär du vill ha på din motor, annars ställer du kammarna där de går bäst!  Är inte säker på att alla race-kammar ens har märken, har de det?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Patrik Andersson
    Deltagare

Ja, det var med en gammal packning. Vet inte hur mycket en ny packning påverkar spelet

Patrik Andersson
    Deltagare

Har nu snackat med kamtillverkaren och de menar att spelet ska vara 2,9mm. Frågan är om det är en nödvändighet. Det låter ju som att 2mm skulle kunna funka

Patrik Andersson
    Deltagare

På det hela taget var min mätning ingen exakt vetenskap. Jag hade den gamla packningen och hade inte spänt kamkedjan.

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Patrik Himmelsfjärd på 2016-03-15 08:29

Har nu snackat med kamtillverkaren och de menar att spelet ska vara 2,9mm…

Pratar ni om samma sak? ‘låter mer som om de angivit lyft vid övre dödpunkt.

Jag är fullständigt Räserskadad

Patrik Andersson
    Deltagare

2,9 mm var mycket riktigt ventilyftet vid TDC.

Bara av nyfikenhet, hur stort är spelet mellan kolv och ventil i en standardmotor?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.