För att byta nedre styrleder måste man demontera fjädrarna, eller hur? Sevicehandboken visar ett verktyg speciellt denna operation där man tar ner fjädertallriken och lättar fjädertrycket via en central skruv, typ avdragare. Jag tror att man kan göra samma jobb genom att en efter en byta ut skruvarna till fjädertallriken mot gängstänger längd ca 250 mm. sedan sänka ner fjädern genom att växelvis skruva ner dom fyra muttrarna.
Har precis genomfört samma operation på en Bertonekupé, fast för återmonteringen av fjädrarna. Det fungerar utmärkt.
För att ta bort fjädern använde jag en domkraft under fjäderpottan och hissade upp för att trycka ihop fjädern så att jag kunde skruva ur skruvarna som håller fjäderpottan vid länkarmarna. Sen sänkte jag försiktigt ned domkraften och tog bort fjäder och fjäderpotta.
När jag sedan skulle sätta tillbaka fjädrarna kunde jag inte komprimera fjädrarna tillräckligt för att sätta tillbaka skruvarna. Bilen lyfte från pallbocken. Det var då jag använde gängstång och muttrar för att tvinga ihop fjäderpotta och länkarmar.