Spider 105

Published by Gudmund Ericson on

Forum Teknik Spider 105

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Gudmund Ericson
    Deltagare

För att byta nedre styrleder måste man demontera fjädrarna, eller hur? Sevicehandboken visar ett verktyg speciellt denna operation där man tar ner fjädertallriken och lättar fjädertrycket via en central skruv, typ avdragare. Jag tror att man kan göra samma jobb genom att  en efter en byta ut skruvarna till  fjädertallriken mot gängstänger längd ca 250 mm. sedan sänka ner fjädern genom att växelvis skruva ner dom fyra muttrarna.

Hur gör Ni bästa kollegor?

Undrar Gudmund.

gudmund

Per Wadén
      Deltagare

Helt rätt! Smörj dom ordentligt så kan du använda dom fler gånger.

Per

PerBerlina

Robert Hultman
        Deltagare

Har precis genomfört samma operation på en Bertonekupé, fast för återmonteringen av fjädrarna. Det fungerar utmärkt.

För att ta bort fjädern använde jag en domkraft under fjäderpottan och hissade upp för att trycka ihop fjädern så att jag kunde skruva ur skruvarna som håller fjäderpottan vid länkarmarna. Sen sänkte jag försiktigt ned domkraften och tog bort fjäder och fjäderpotta.
          När jag sedan skulle sätta tillbaka fjädrarna kunde jag inte komprimera fjädrarna tillräckligt för att sätta tillbaka skruvarna. Bilen lyfte från pallbocken. Det var då jag använde gängstång och muttrar för att tvinga ihop fjäderpotta och länkarmar.

Stockholm

Gudmund Ericson
          Deltagare

Hej

Tack för hjälpen, jag har just gjort iordning gängstänger och inhandlat styrled. 

Nu återstår bara jobbet.

gudmund

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.