Spider 1.8 Tbi eller 2.2Jts!?
Published by Eric Persson on
- Detta ämne har 19 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23 augusti, 2018 kl. 15:50 av Eric Persson.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2018 kl. 15:32 #22590
Hej jag har en Spider 916 idag och vill nu byta till ”nyare” modell. Eftersom man sällan kan köra flera bilar samtidigt för att jämföra motorer så tänkte jag höra vilken ni anser är det klokaste köpet. 1.8Tbi eller 2.2 Jts?
Min körprofil är glida fram på vackra sommarvägar och njuta av att se bilen från mitt köksfönster?. Vad ska man tänka på? Vad finns för ”lullull” som man bör ha med vid ett köp?
Tacksam för svar.
// eric5 augusti, 2018 kl. 16:41 #22591Då skall du köpa min 939 Spider med 2.2. 2007 röd med all utrustning. Skitsnygg och ovanlig. Nybesiktiad och nyservad, 6100 mil. 2,2 passar för att glida på småvägar men också för lite aktivare körning. Drar från 1500 till 7000 rpm. Driftsäker som en gammal Volvo fast roligare.
Hälsningar Bengt Ji5 augusti, 2018 kl. 17:10 #22592Tack Bengt, kan bli aktuellt när jag rett ut skillnaderna mellan bilarna. Har du kört Tbi eller vet något om den motorns egenskaper?
// e6 augusti, 2018 kl. 08:59 #22593TBi har turbo och är mer vridstark. Har själv bara haft 2,2:an som jag hade i en 159:a och brera. Helt ok men 1,8 TBi rankas rent generellt som det bästa valet som motor till 159/Brera. Som jag ser det är det lite av en prisfråga då 1,8 kom först 2009/2010. När det gäller 2,2:an tänk på att byta olja oftare än 3500 mil då den smörjer även kamkedjan. Gör du inte det så kommer kamkedjebyte som på posten 2,2:an blir även vad jag hört betydligt trevligare efter chippning.
6 augusti, 2018 kl. 09:08 #22594Tusen tack Peter, precis den info som jag söker?.
6 augusti, 2018 kl. 13:50 #22595Hej igen kan du ge mig mer info om din bil. Jag har en Tbi på gång men kan tänka mig en 2.2.
6 augusti, 2018 kl. 14:03 #22596Notera att frågan är adresserad till Bengt?.
7 augusti, 2018 kl. 16:44 #22597Hej igen Bengt, är nyfiken på din Spider! Kan du berätta mer om den och vad du vill ha för den?
//eric7 augusti, 2018 kl. 17:00 #22598Hej Eric,
Under tiden jag skriver detta svar, fick jag ditt nya meddelande. Är ingen bilhandlare, får fundera på priset. Har du själv nåt förslag?
Efter ett antal “leksaksbilar” och 10 år med HD, ville jag pröva nåt lite ovanligare till rimliga pengar. Alfa dök då upp som ett trevligt alternativ. Alla körde ju BMW , Porsche Boxster och Miata, då som nu. Jag hittade min bil våren 2015 på Blocket såld av andre ägaren som två
år tidigare importerat den från Belgien. Har hittills gått ca 6100 mil varav ca 2000 i min ägo. Det kända problemet med ” släppande ” sufflettak vid körning i gupp åtgärdades av Landvetter Bil sommaren 2015 och felet har aldrig återkommit. Bilen lackbehandlades våren 2015 då även inredningen, grått skinn, och sufflettaket rekondades. 17″ originalfälgar monterades våren 2015 ,nya däck Good Year F1 Eagle våren 2016, gått ca 1200 mil. Bilen har varje vår servats av Auto Alfa i Göteborg, inga 3000 milaintervaller för oljebyten , snarare 4-800 milaintervaller. Direkt efter service har bilen besiktigats alltid utan anmärkning, men inte utan beröm. Bilen går som en klocka, det enda som inte fungerar är fällning av ryggstödet på passagerarsidan. Bilen har ” all” utrustning utom xenonljus och värmesitsar och allt fungerar. Bose förstärkare och högtalare och Kenwood stereo med inbyggd telefon, CD spelare, navigator samt ingång för AUX och I padspelare.
Bilen står i mitt tvåbilsgarage när den inte används.Vintertid och under ” längre” stillestånd är batteriladdare ansluten. Sammanfattningsvis
en välskött trevlig bil som är bekymmersfri och väcker lite uppmärksamhet. Kruxet är att bilen egentligen är för bra för att göra sig av med,
men till rätt pris lär ju det mesta vara till salu….
Hälsningar
Bengt Ji8 augusti, 2018 kl. 15:05 #22599Tack Bengt för din information, det låter onekligen intressant! Jag står och velar mellan en 2.2 och en 1.8 men “hör” framför allt skillnaderna motorerna emellan. Vad är det för färg på bilen? Är det möjligt att åtgärda felet med sätet (som ej går att fälla) eller är det fel på själva sätet? Att döma av plats för serviceverkstad så antar jag att du finns i Göteborg och det är 40 mil emellan så jag kan inte studsa förbi och kika Låt oss hålla kontakten så återkommer jag så snart jag bestämt mig för vilken motor jag vill ha. Prisfråga har jag svårt att förhålla mig till. Du får gärna återkoppla med vad du vill ha för bilen
Med vänlig hälsning,
//eric10 augusti, 2018 kl. 15:02 #22600Hej igen Eric,
Ser att du vill ha hjälp med att prissätta några Spiders. Det vill jag också. För de få, 3-5, bilar som nu är till salu
i Sverige begärs 100-140′ SEK. Någon var diesel och de flesta hade gått mer än min, ca 10 000 mil. Jag kollade också
de aktuella årsmodellerna på mobile.de .Där fanns heller inte så många, en 2008 för ca 140 000 och en 2010 1750 för
ca 190 000 SEK. Autolounge i Kungsbacka som säljer många nya Alfor, tycker att nivån verkar rimlig.
Min bil är röd, alfa rosso så klart. Naturligtvis kan ryggstödsfällningen på passagerarsidan fixas. Troligen bara att nån wire
eller stag mellan fällhandtaget och spärren som har släppt. Men även jag, som är lite pedant, har kunnat leva med denna defekt
under de tre år jag haft bilen.
Skickar med några bilder.
Hälsningar Bengt Ji10 augusti, 2018 kl. 15:12 #22601PS Ring gärna, enklare än dessa mail till råga på allt via Alfaklubben….
0705 58 27 05 DS10 augusti, 2018 kl. 17:19 #22602Tack, jag hör av mig till dig under morgondagen om det passar!
//e14 augusti, 2018 kl. 13:49 #22603”Eller varför inte 3,2 V6 med 4×4”?
Jag har med spänning följt er tråd om JTS vs TBI, och inser väl att av de tre motoralternativen är såklart TBI den nyaste, modernaste, och mest ”rätt i tiden”.
Men…. jag blir själv nästan sugen på att sälja hojen och ersätta med den underbart läckra 159 Spider, och då undrar jag: är V6an helt ointressant i sammanhanget?
För mig är valet enkelt (4-hjulsdriften och maffigt ljud, som inte återfinns i JTS eller TBI) men jag vill gärna höra lite mer rationella tankar i kontrast till mitt känslostyrda nyväckta habegär. Visst drar säkert V6an en del mer, och kanske kostar lite mer i skatt, men det spelar väl inte så rackarns stor roll på en sommar/glida runt-bil?
Tacksam för respons på varför ni inte ens funderar på 3,2an ?156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
156SW 2.0 JTS14 augusti, 2018 kl. 22:45 #226044WD känns tungt och onödigt på en sommarcabbe. Då hade jag valt en V6 med bara FWD om man kan få tag på sådan. V6 ljud är annars inte fel. Annars så låter 2,2:an rätt bra. Låter dovt även vid lägre farter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.