Spider 1990 Trippmätare slutat fungera

Published by Martin Sipek on

Forum Teknik Spider 1990 Trippmätare slutat fungera

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Martin Sipek
    Deltagare

Det är nu tredje gången som tripp och kilometerräknaren slutat fungera på de senaste 5 åren. Har alltid tagit ur hastighetsmätaren samt lött en av de 3 tunna kablarna som har en tendens att gå av. Gjorde detta i lördags också då den röda var av, var dock tvungen att skarva på en bit kabel så att den skuller räcka för att lödas på. Efter hopplock så fungerar den dock fortfarande inte. Plockade ner allt igen men mätning visar att alla 3 kablarna är hela samt att mätaren hamnade rätt på de 4 elpinnarna i instrumentpanelen som kopplar ihop mätaren med resten av instrumentpanelen. Den funkar dock fortfarande inte. Någon som vet vad mer man kan mäta om det verkligen är fel på mätaren eller kan det vara så att kabelstumpen som jag skarvade med ökade motståndet eller nåt så att det inte funkar?

Resistans pga skarvad kabel ska inte påverka funktionen. Jag har ingen aning om hur det ser ut därinne, men kan det ha lossnat någon annan anslutning som du inte ser/kan mäta i samband med lödningen? Går det ohm-mäta “hela vägen” fram till displayen, om det är nåt avbrott?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Martin Sipek
    Deltagare

Ska riva igen och kolla. Det intressanta är att det bara är 3 kablar som går till hela hastighetsmätaren, 2 gröna och en röd. Hastighetsmätaren funkar men inte kilometer och trippmätaren så någon kontakt måste ju bevisligen finnas.

Martin Sipek
    Deltagare

Plockade isär igen och lödde bort min skarvning, lyckades dock smälta plasten där lödningen skall sitta så illa att jag inte kan hitta någon metallbit att löda sladden på. Någon som vet om man kan plocka isär motorn eller skall man försöka få tag på en ny motor och i så fall var?

Skumt, det går inte att ladda upp bilden, blir “ett allvarligt fel”.

Martin Sipek
    Deltagare

bild, verkar vara något knas på vår hemsida då det inte går att ladda up någon bild.

Martin Sipek
    Deltagare

Behöver en ny odo (trip och km) motor till min S4 spider någon som vet var man kan få tag på den?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.