Spider 916- Avgassystem ??

Published by Kenneth Larsson on

Forum Projekt Spider 916- Avgassystem ??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Kenneth Larsson
    Deltagare

Min sommarbil sedan flera år är en svart Spider 916 med 2,0 TS. Importerad från Tyskland 2003 om jag minns rätt och köpt av mig en frusen Aprildag 2007, med stora drömmar om en varm vår och sommar.

Hackig gång och hemska 17″ fälgar med mindre kända däck, Eibach sportfjädring med Bilstein sportdämpare avskräckte inte mig. Ej heller det klassiska skadan på förarstolen som uppstår när man inte kan få upp den oändligt långa förardörren. 9500 mil på mätaren ungefär och det var egentligen ingen tvekan – den “måste” jag bara ha! 

Rätt mängd svenska dollares byter ficka och jag fick en bil till på min alltför trånga uppfart.

Vad har hänt sedan dess? Ingen projekttråd, lite spridd information här om vad som hänt med bilen, sällan sedd på bilträffarna men det ska bli lite ändring på det nu tänkte jag.  

Kenneth Larsson
      Deltagare

Jag börjar väl med fälgarna. Ganska meddetsamma blev jag trött på att sitta och korrigera varenda spår i de svenska vägarna så det blev till att byta bort fälgarna till något mindre spårkänsligt. Trots nya däck hade det inte blivit bättre…

Körde några år på Classes gamla standardfälgar som jag köpte loss från att ligga under hans veranda på Ekerö. Men 2010 fick jag äntligen tummen ur och skaffade det jag tycker är bland dom snyggaste fälgarna Alfa gjort. Försedda med Michelin Pilot Sport i 16″ funkar det utmärkt på denna bilen då det är mera “åka runt och njuta” än sportbil. Mer om detta senare.

Johan Bergils
        Deltagare

Vilket lyft!!

Rätt fälgar gör otrolig skillnad. Håller med om att de där fälgarna gör sig riktigt bra på 916-spiders och gtv:er

Filip Wennergren
          Deltagare

absolut rätt fälgar till denna vackra skapelse! more is not more… även om yngwie malmsteen säger så
            /filip

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Kenneth Larsson
            Deltagare

Bra där Filip! Fälgar vet jag du har järnkoll på! Frågan nu är då om jag ska byta till 17″ istället för 16″ på bilen? Jag råkar ha bäggedelarna i mitt lilla garage just nu!

Kenneth Larsson
              Deltagare

Jag fortsätter att tömma minnet på historiken kring bilen och vad jag gjort med den….. Det blev struligt på besiktningen vill jag minnas och jag for fram som en dåre på 2’ans växel under 2 år just innan mätningarna av avgaserna på bilen….Men sedan gick det inte längre. 

När katalysatorn demonterats på Power Car begrep jag varför….Den var mera som en kikare än en katalysator! En hel trave pengar gick det åt för att fixa det – men extremt bra avgasvärden!

Crister Borg
                Deltagare

Fin bil och modell! Gillar egentligen inte cabbar, men denna skulle jag kunna tänka mej – med 17″ teledial…!

elCrillo Kalmar

Kenneth Larsson
                  Deltagare

En spider känns gärna lite mindre stabil i karossen och därför tyckte jag att det var dumt med sportfjädring och sänkt. Återmonterade standardfjädrarna och monterade ett fjäderbensstag 

Kenneth Larsson
                    Deltagare

Förra året tyckte jag att lite bättre styrsel på framvagnen vore najs, och många teorier råder om att ett undre fjäderbensstag är det allra bästa. Eftersom jag inte hade något och det verkligen är “Bolt-on” så införskaffade jag ett från The Stagman i klubben! 

Min subjektiva upplevelse är att det gör faktiskt en jäkla nytta och bilen känns mycket distinktare i framvagnen. Senare visade sig det att detta stag har en oväntat bra funktion för annat!

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Att inte ha undre motorskydd på bilen tycker jag är kvalificerat vansinne då man utsätter motorrummet och allt som befinner sig där för en massa onödig smuts och damm. Dessutom sprutar det upp smuts och grus som blästrar plåten från det tunna rostskydd som finns.

Jag köpte därför ett undre motorskydd från Alfastumper som landade hemma efter några veckors väntan. Då det inte fanns något som passar på Spidern så chansade jag med att det från en 2,0 156’a vore hyfsat nära och borde kunna få att passa. 

Som tur är så gick det väldigt lätt att måtta in och sedan såga med sticksågen. Mitt undre stag blev en utomordentlig bakre fästpunkt och jag borrade och gängade 2 M6 hål i staget och skruvade fast plåten där. I framkant stack jag upp aluplåten över alla plastbitarna framtill och sedan fäste jag den med en genomgående skruv som passar i ett öra som finns i underkant på kylarbalken. Intrycket är att detta passar och sitter bra på plats – är dock lite orolig för resonansljud – men vi får se i sommar!

Kenneth Larsson
                        Deltagare

När jag köpte bilen så var yttre “panelen” på förarstolens kant utsliten i skinnet. Eftersom det är den kanten man smidigt glider över med rumpan varje gång man inte kan öppna förardörren ordentligt så nöts det ganska duktigt där (har ungefär samma på min 156 GTA). Lämnade in stolen till en sadelmakare som fixade detta ganska enkelt och med bra resultat! Känns som ett riktigt lyft i bilen.

Något år senare råkade jag ut för vad som jag tror är ett typfel på tidiga 916 bilar – att ryggstödet blir sladdrigt. På min bil så hade ryggplåtens popnitar slåppt ifrån ryggstödsramen och popnitarna och det förbandet gör att hela konstruktionen blir stadig. Det är relativt lätt att komma åt detta och att plocka bort ryggstödsklädseln. Sedan kan man lyfta undan lite skumgummi och då blir det snart rätt tydligt var det saknas nitar. Alla nitar behövs och behöver hjälpas åt. Jag bytte ut några nitar mot plåtskruvar av grövre dimension och nitade en del nya nitar. 

Sedan blev det en fröjd att få mycket bättre stöd för ryggen och det ger en väldig skillnad. (jag har tyvärr relativt få bilar från denna operation) 

Kenneth Larsson
                          Deltagare

Vad mera har jag gjort då?? 

Förra året så kom jag på att det läckte kopplingsvätska in i bilen. Det var INGET BRA….Kladdar ner golvmattan och det är ett jäkla skit att städa ur och tar massor med tid. Att byta själva mastercylindern är gjort på 30 minuter och man gör hela jobbet inifrån bilen – men det är minst sagt ett skit att komma åt! Dit med en helt ny cylinder och problemet fixat!

I helgen plockade jag ur bilen från vårt gemensamma vintergarage och då var det dags för slavcylindern på kopplingen att ge upp – brytpinnen flyttar sig hela tiden! Ny cylinder är nu på väg hemåt och jag får därmed tid för att byta kamrem på bilen för andra gången på 9 år….känns kul med ca 2000 mil totalt under 9 år!?

Men jag övade på GTV’n för 2 helger sedan så nu hoppas jag klara det lite snabbare. 

Drivaxeldamask har jag bytt med för några år sedan och då var det lite avskjuvade skruvar på ena drivaxeln….är M8 eller M10 fingängat som sitter där kommer jag ihåg. Jag kommer också ihåg att dom var inte lätta att hitta nya!

Nå, det var väl dagens statusrapport!

Pierre Veiret
                            Deltagare

Den är snygg den där Kenneth!
                              Bra jobbat (som vanligt)

Johan Bergils
                              Deltagare

Nyfiken fråga; när du hade problem med avgasvärdena och fick byta katalysator – var det enbart HC som var högt för dig då?

Kenneth Larsson
                                Deltagare

Inlägg av Johan Bergils på 2014-04-08 07:38

Nyfiken fråga; när du hade problem med avgasvärdena och fick byta katalysator – var det enbart HC som var högt för dig då?

Jag kan kolla mina gamla besiktningsprotokoll – men rimligen är det så.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.