Spider 916 drar olja o ryker illa vid start. Ventiltätningar?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Spider 916 drar olja o ryker illa vid start. Ventiltätningar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Kamratens 916 Spider från -97 el -98 (minns ej) ryker blått vid start för att sen bli bättre efter en stunds körning. Vi misstänker eventuellt ventiltätningarna, Motorn är en 3.0l V6 12 ventilare. Tankegångar kring detta?

/Dave

Björn Hedberg
    Deltagare

Om ventiltätningarna inte är hopplöst kassa så kan mjuk Görings medel göra underverk typ Risloane whyns eller omega . Produkten blandas i oljan ,brukar ta ./ behöva 200 mil för att göra skillnad.

/

Brukar vara lite skeptisk till “mirakelmedel”. Pratar du av egen erfarenhet? Gäller detta kust Alfa-motorer eller allmänt. Bilen är trots allt snudd på 20 år gammal…

/David

Björn Hedberg
    Deltagare

Jag är också skeptisk till mirakel medel men i en motor av äldre typ som denna utan massor av o ringar  är det OK att använda denna typ av produkt .Får dock på INGA villkor användas i en automatlåda då o ringarna kan svälla massor och därmed förstöra växellådan .Jag har hällt whyns i en polo 1,6 Från -99 på chans då jag hade dömt ut den p.g.a samma symptom som du har ,det var 3år sedan ,ryker fortfarande inte .Själv så använder jag denna typ av produkt i frugans Alfa 75 för att underhålla p boxarna dock med bara 20% av den rekommenderade mängden för ett läckage vid oljebytena .DET ska tilläggas att jag ej hade vågat hälla denna typ av Produkt i en modern motor med kamvariator eller multiair system!!!!!!!

Byta tätningarna utan o demontera topparna, går det?

Svarar på min egen fråga. Ja det går det. Finns flera metoder inser jag efter lite efterforskning. Metoden jag gillade bäst var med det här verktyget:

Lisle 36050

https://www.youtube.com/watch?v=9QVvF6_-mWU

Så nu till frågan om var och vilken typ av tätningar som är bäst. Har sett att det diskuerats på flera ställen just angående Alfa-motorer. Söker åsikter, erfarenheter, argument o sånt.

/D

Björn Hedberg
    Deltagare

En sak att byta på avgassidan men en helt annan att byta på insugsidan ,personligen så hade jag valt att demontera topparna om medlet ej hjälpte .Allt eller (nästan) inget liksom 

Vad är skillnaden på insugssidan o avgassidan? 

Björn Hedberg
    Deltagare

Skillnaden är att på avgassidan behöver man inte lossa kamaxlar ,rem,kåpor 

Hmm, antar att du åsyftar kamrem och kamremskåpan och då åker väl aggregatremmen med? Nån som har koll på motorbetckningen på denna maskin?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.