I tidsags när jag körde i runt 100 km/h så dog helt plötsligt motorn och instrumentpanelen. Allt annat i bilen verkade funka som det skulle och när jag rullat in till kanten och stannat, för att försöka starta igen så gick det inte. Startmotorn drog runt motorn som den bör, men motorn tände inte och som sagt så var även instrumentpanelen helt död.
Det är alltså en Spider 2.0 ts -97 det gäller.
Jag misstänkte att det borde vara nåt elektiskt, typ nåt relä eller säkring om jag hade tur, men kunde inte hitta något som verkade fel vid en enkel koll på säkringar och reläer som man lätt kommer åt.
Vi fick bogsera hem bilen igen och efter lite googlande hittade jag en gammal tråd på alfaowner.com som beskrev exakt samma symptom som jag hade. Lösningen där var också, som jag hoppades och misstänkte, en säkring som gått, men det var inte så himla lätt att hitta den där säkringen (inte minst för att trådskaparen förhåller sig väldigt fri till grammatiska regler och verdertagen engelsk staving). Så för att underlätta för andra tog jag en bild och har ritat in lite cirklar och grejer för att underlätta
Säkringen i fråga är alltså den i cirkel 2. Den sitter dessutom under ett svart litet lock, så den syns inte direkt. För att lättare komma åt så kan man lossa en insex-skruv och fälla ner metallramen som alla reläerna och de två säkringarna sitter på. Det är gjort på bilden och skruven sitter alltså i hålen som den streckade linjen går mellan.
Säkringen hade mycket riktigt gått och efter ett byte, så startade bilen som vanligt igen!
Hoppas det kan vara till nytta för någon annan!