Spider -93
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 28 september, 2014 kl. 20:48 av Mattias Rehn.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2014 kl. 22:15 #13645
Hej!
På väg hem efter en julivecka på Österlen så spontanköpte vi en Spider -93:a. En röd skönhet som min fru ska köra och jag ska underhålla, iaf enligt henne. Bilen hade gått 5200 mil när vi köpte den och är i jättefint skick, allt fungerar perfekt. Har blivit över 200 mil på 6 veckor.
Fru och dotter (jag i Dodgen) har varit på på 4-5 Alfaträffar vilket jag tycker är kul. Här en bild från Röda cafét.
Nu skulle jag behöva lite tips och råd, eftersom min fru utsett mig till ansvarig för underhåll. Har tänkt mig en riktigt stor service med allt från nya tändkablar, fördelarlock, oljor och vätskor, filter, termostat mm. Blir nog några nya packningar också då den släpper lite olja här och var. Den som kanske läst min (L)osthyvel-tråd förstår att min frus val av mig som mekaniker kanske inte var det klokaste då jag ej ens bytt oljefilter på en bil tidigare. Men just idag är jag stark och med lite hjälp från mina garagekompisar kommer jag nog klara av att serva bilen.
Dock skulle jag behöva lite tips när det gäller oljor och vätskor. Har en verkstadshandbok från -90 där rekommenderade oljor och vätskor namnges men jag tänker att det nog har hänt lite på 24 år. Mina frågor till er blir därför:
– Vad använda för bromsolja, original uppges Dot 4
– Använder jag samma, den som ni rekommenderar, bromsolja till kopplingen?
– Vilken bakaxelolja?
– Vilken växellådsolja?
– Vilken glykol? Kanske verkar som en löjlig fråga men en slagning på Mekonomen gav 73 träffar!!
– Bilen har servostyrning. Tips på servostyrningsolja och om man ska dränera hela systemet eller bara fylla upp till rätt mängd. Kan man blanda två sorter?
– Bränsleslangar av gummi finns det också många av, något speciellt att tänka på eller bara rätt dimension och längd.
Hällde i en sån där injector clean i tanken i helgen vilket gjorde väldigt mycket för gången av motorn. Kängruhoppandet som jag trodde berodde på min fru försvann samt att motorn svarade mycket rappare på gaspådrag.
Övriga tips och råd mottages tacksamt.
/Mattias
22 september, 2014 kl. 21:27 #13646Så här blev det i alla fall:
Motorolja (årligen): Mobil 1 Peak life 5W-50, 7 liter
Växellåda och bakaxel (vartannat år): Castrol Syntrax Longlife 75W-90, 4 liter
Broms- och kopplingsvätska (vartannat år): Castrol React Performance DOT 4, 1 liter
Servostyrning (vartannat år): Castrol Transmax dex lll Multivehicle, 1 liter
Glykol (vartannat år): Castrol Radicool NF, 5 liter samt destillerat vatten, 5 liter blandas 50/50
Tändstift (vartannat år): NGK B7ES
Bränsleslang: blir till att fråga
Hade varit snyggt att kunna länka till produkterna men min datorkunskap är lika begränsad som min skruvarkunskap.
/Mattias
26 september, 2014 kl. 10:13 #13647Till bakväxeln kan man med fördel använda Castrol Syntrax 70 -140, den är gjord till bakväxlar med diffbroms. Blir lite tystare då, har själv en mod 1990.
Grattis till fin bil!
Lars
Lars iM
28 september, 2014 kl. 20:48 #13648Hej,
och tack för infon Lars. Ska lägga ditt tips på minnet då jag redan inhandlat Castrol Syntrax Longlife 70W-90.
Nu får vi cabba upp och invänta våren.
Mvh
Mattias
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.