Spider 939 med tak problem

Published by Hasse Ohlsson on

Forum Teknik Spider 939 med tak problem

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Hasse Ohlsson
    Deltagare

Hej,

jag har en Spider 939 som taket trilskar för mig. Hoppas det finns någon i forumet som kan hjälpa mig med vad som är fel eller hur jag kan ta mig vidare för att lösa problemet.

Bilen har varit hos AR bil under ca 6 veckor men utan att de kunnat hitta vad som felar. Bilen ger inte ifrån sig någon felkod om vad det är för något som den inte tycker om.

Det som sker är att när jag stänger taket så får jag ingen klar kod att taket är stängt. Men taket är låst och det är inget som inte är ok i processen. Eftersom bilen inte får någon klar kod så går inte heller sidorutorna tillbaka i sin position, de uppför sig inte heller som vanligt när man öppnar upp taket, normal så sänks de någon centimeter men nu så går de ner 5-7 centimeter (troligen någon safety funktion som gör detta). När jag har taket stängt så går inte heller bakluckan att öppna utan man får öppna upp taket för att kunna öppna bakluckan.

Taket är låst i både framkant och i bakkant när man stängt så ingen av dessa funktioner verkar det vara som krånglar (vanligt fel är att de i bakkant släpper). Det är inte heller fönsterhissarna som är problemet även om de inte uppför som vanligt, de går normalt ned en centimeter när man öppnar dörren men nu går de ner ca 5-7 centimeter och när man stänger dörren så går de inte tillbaka till normalläge. Både förardörren och passagerardörren uppför sig på samma sätt. Jag har kalibrerat sidorutorna på båda sidorna ett flertal gånger och AR-bil har testat att byta komponenter i dörrarna för att se om någon av dessa orsakar problemet. AR-bil har också kopplat ut sensorn i framkant på taket och då fått en felkod när man stänger taket.

Om någon i forumet har någon ide om vad som är fel eller om ni vet någon som kan hjälpa mig vidare så är jag mycket tacksam om ni hör av er till mig.

mvh

Hasse

hasse.b.ohlsson@gmail.com

070-8250568

HBO

Hasse Ohlsson
      Deltagare

Problemet är löst utav BEStronic i Bergbrunna utanför Uppsala. Det var modulerna till fönsterhissarna som hade slutat fungera som de ska. Så BEStronic satte in ett par från en Berera (de fick inte tag på någon till en Spider) och de programmerade om dem så de skulle förstå att taket går att öppna.

/Hasse

HBO

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.