sportluft filter på diesel 159?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt sportluft filter på diesel 159?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej.
    Jag funderar på att köpa sportluft filter till min 159 2.4jtdm. Någon som vet om det blir någon skillnad ?

http://www.alfastumper.com/product_info.php?cPath=270_45_100_356&products_id=1344

Dom tester som jag läst om så har man tappat efekt. Om man moterar ett öppet filter är det viktigt att man avskärmar motorrummet från filtret så den inte använder varm luft från motor. Sen skall man se till att man matar kall luft från fronten. Är något man skall montera om man trimmar mer och mappar bilen. Man kan få en känsla av att den svara bättre men är nog bara en känsla.
    Mvh Kristofer

Magnus Berg
    Deltagare

Nu vet jag inte om BMC är likadant som t.ex. K&N som man tvättar rent och oljar in.

Om det är det så tänkte jag bara nämna att när jag gjorde  mapping av min Brera tyckte den vana motortrimmaren (Turbocenter) att såna filter va meningslösa och rent dumt. Luften strömmar lika bra genom ett vanligt torrt original pappersfilter. Pappersfiltret är tätare och släpper inte genom sånt man inte vill ha genom, dessutom slipper man risken med fett från filtret som lätt hamnar på LMM och förstör den. Så jag tog bort mitt K&N och lät dom sätta ditt original. Det är inte luftfiltret som är boven om man vill få in mer luft i motorn…om man inte har ett gammalt skitigt filter förstås.

Satte precis i ett kn-filter liknande det du kollade på i min 159:a 1750, känns kanon. Det är ju ett insatsfilter som man sätter

orginalluftburken. Dem tester jag har läst så ger det några extra hästar och lite mer insugsljud. 

Känns väl ingen dramatisk skillnad men lite mer “orr” känns det som att det kanske är. Gör ju inget för motorn är 

lite väl diskret. Har haft kn eller liknande insatsfilter på massa bilar utan några problem så tror inte du behöver oroa dig

att luftmassemätaren ska ta stryk.

Däremot är det ju jäkligt korkat att man måste gå in underifrån motorn för att komma åt filtret. Hela plastkåpan måste bort, massa småskruvar måste lossas. Passade på när jag lämnade in för oljebyte, för då måste ändå kåpan bort.

C

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.