Sportpaket eller inte sportpaket?

Published by Berth Gustavsson on

Forum Teknik Sportpaket eller inte sportpaket?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Berth Gustavsson
    Deltagare

Köpte en 156SW för kaffepengar, för att ta reservdelar men nu känns det som om den är för bra för att slakta…..Det finns naturligtvis en del “småfix” men det skulle kunna bli en go vintersläde. Ett fel är bakre fjädring som har säckat ihop alldeles, den hänger som om den vore fullastad trots att det är tomt i bagaget. Nya fjäderben är nog nödvändigt, gärna ett par begagnade för att hålla nere kosten . Eftersom jag inte är sugen på att byta runt om, funderar jag på om den har sportpaket eller inte. Hur vet man det? Till saken hör att det är en tyskimport utan alltför mycket dokumentation. Kan dock få fram att det är en JTS Distinctive, uttagen 09/2002.

Berth

Mats Forssén
    Moderator

Om jag minns rätt hade 156 SW med Sportpaket  (oftast) Nivomat bak, dvs automatisk nivåreglering. Den nivåregleringen fungerar så att man måste köra en bit för att den skall komma upp till rätt höjd (i alla fall när man precis lastat den). 

Så frågan är ifall din bil har nivåreglering och isåfall om den verkar ihopsäckad även när du kört en bit?

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Berth Gustavsson
    Deltagare

En god tanke, visste inte att de kunde ha nivåreglering. Då ett utav småfixen är ett läckande bromsrör, är det inte läge för provkörning. Dessutom har förre ägaren stoppat in husvagnsgummi i bägge bakfjädrarna så det är nog ett konstaterat fel. Vänster bak är värst, det skiljer ca 30mm mellan vä o hö bak, som i sin tur är ca 10mm lägre än framvagn (inom felmarginal?). Kanske har den nivåreglering, som pajjat och därför inte orkar hålla upp ens utan last?

Berth

Crister Borg
    Deltagare

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33797&page=2

Fjäderbenssnack…!

elCrillo Kalmar

Berth Gustavsson
    Deltagare

Tack, Christer. Det där om fastrostade bultar låter lagom spännande ? För övrigt finns nog svaren där. Några Boge tror jag inte det är och sw ska då inte ha varit sänkta. Bara att bestämma sig, skrota eller fixa 

Berth

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.