Språk i Giulias navigator

Published by Mats Häggblom on

Forum Allmänt Språk i Giulias navigator

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Mats Häggblom
    Deltagare

Hej,
      Har just köpt en Giulia 2.2, -17 hos Hedin bil i Segeltorp. Efter att köpet var klart o min fru och jag skulle köra hem bilen till Nyköping informerade säljaren oss om att språket i navisystemet är engelska o inte svenska och att det gäller alla Giulia som säljs i Sverige. Stämmer verkligen detta? Vi har iofs inget problem med att förstå engelska men det som vi upptäckte kan bli ett problem är att den engelska röstens uttal av svenska gatunamn o platsnamn ibland är på gränsen till obegripligt, vilket ju påtagligt minskar nyttan med systemet. Som sagt, vill gärna höra andra Giuliaägares erfarenheter av detta.

Mats H

Timo Hursti
      Deltagare

Har också en Giulia -17 och navigatorn på engelska, har inte upplevt detta som ett problem på något sätt. Visst kan uttalet bli lite originellt ibland men de viktigaste instruktionerna handlar ju om när du ska svänga höger eller vänster eller vilken avfart du ska ta. Så jag upplever inte minskad nytta pga språket.

Jag har inte nav i min, men låter lustigt när rösten ska läsa upp mina sms…? Obegripligt.
        Det är också spännande när man ska ringa upp någon i telefonboken via voice command… Skulle ringa min bror en gång mén det blev en fd jobbarkompis ist. ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Mats Häggblom
        Deltagare

Ja, jag antar att det inte är något större problem när man vant sig. Kan f ö nämna att jag är ny här på forumet o nygammal medlem i klubben, var medlem ett tiotal år på 70- och 80-talen. Jag/vi har alltid haft minst en Alfa i familjen (bl a den Giulia Super som syns på omslaget till Gran Turismo nr 9/2016) o vi är nu inne på vår 16:e Alfa sedan 1976. Den Giulia vi nu har köpt är den första diesel vi överhuvudtaget har ägt o intrycket är lite blandat, låter väldigt rått vid start men blir bättre när den blivit varm. Belöningen kommer förhoppningsvis vid macken jämfört med den 159 2.2 vi hade tidigare…
          Mats H

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.