Spridare Alfa 75 3.0 QV (motronic)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Spridare Alfa 75 3.0 QV (motronic)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Hej.

Jag har en 75a QV med motronic 4.1 där 2 st spridare gått sönder. bosch nummer spridare är 0280150257. dessa verkar svåra att få tag på och dyra då jag misstänker att man borde byta alla på en gång så man inte kör 4 gamla och 2 nya (rätt eller fel?). skillnaden mot L-jetronic är att dessa är högohmiga

16,2ohm       200 cc/min @3bar

Bilar som hade dessa spridare original var Alfa 75 3.0 QV samt SZ/RZ och dessa är det ont om på skroten.

Alfa 164 3.0 med motronic verkar ha rätt data på spridarna men dom är rail monterade och på 75an är det slangmonterat ser heller inte likadana ut i botten annan tätning . lägger in en bild på qv spridarna och en 164 ts spridare (som jag antar ser likadan ut som 164 v6)

Så är det någon som har en bra ide om vilka spridare jag kan använda istället? finns det någon vanligare bil med  slangmonterade högohmiga med minst 200cc/min @ 3bar och rätt tätningsyta i underdelen? eller kan jag köra 164 v6 spridare och antingen få dit 164 rails eller göra en liten konverteringshatt till övre(rail) anslutningen? skulle det bli tätt mot insugsröret med 164ans tätning. jag vill helst inte byta till 164 insug utan hålla det så original som möjligt.

insugsrör mm ser ut precis som på en vanlig L-jetronic v6a.

tips mottages tacksamt .

Mvh Niklas 

Benny Steen
    Deltagare

spridare för slangmontering är som sagt ovanligare, men det finns små fina adaptrar för montering på dom vanliga O-rings modellen som gör orginal slangmontering enkel.

minns dock inte var jag såg dom, men jag  tror det var en USA firma som säljer alfa grejor. 

Oscar Persson
    Deltagare

Dum fråga men “gått sönder” är det någon mekanisk skada på dem? Spridare är ganska hållbara, visst kan spridarbild och sådant förändras med tiden men det är ganska ovanligt att två går sönder. 
    Problemet är som du märkt att det kan vara riktigt svårt att få tag i dem, slangmonterade användes främst till D och L-jetronic (lågohm). De flesta andra hade vid den tiden redan bytt till modernare typer (EV-1) som på 164:an. Tyvärr är inte ens en lösning där man som jag gjort på min 75 att man sätter dit en fuel rail från 164:an och maskinbearberar upp hålen i insugsrören riktigt bra. Spridarna kan trots samma nominella flöde ha olika öppnings och stängningstider, vilket i allra högsta grad påverkar och gärna i den ändan SBP testar avgasvärden. Nu har jag eftermarknads motorstyr på min bil så det löser sig för min del.

Men jag tycker att om spridarbilden är okej och de flödar som de ska så kan man gott blanda nya och gamla. Det är lite bök att testa men inte omöjligt.  

Inte mycket till hjälp, men hittar du inte rätt spridare är det plan B och då handlar det om man vill ha bilen i originalskick eller “bara” få den fungera och till vilka pengar/jobb.  

Du skulle kunna ta och skicka iväg alla spridare (nya + gamla) till ett Bosch center och få dom rengjorda samt flödestestade. Då får du svart på vitt om allt är okej 

C.R.T - Carbonara Racing Team

Tack för era svar.

Det är den röda 75an som finns under annonser på denna sida.

När jag köpte bilen så hade den haft en motorbrand troligen för att något legat mot grenröret eller att det börjat läcka bensin ner på grenröret. motronic kablaget var inte mycket kvar av. det har jag lagat och efter det samt byte av lite slangar och annat så hoppade bilen igång men gick på 4-5 cylindrar. lyssnade på spridarna och en var heldöd inget klick. Mätte resistansen på spridarna och det var avbrott i en, samt en som inte hade samma värde som dom övriga (ca 16,2 ohm) så hur den gått sönder vet jag inte kanske pga kortslutningen… alternativt att den gått på 5 cyl länge..

kopplar jag ström på spridaren med avbrott så klickar den alltså inte som dom som är hela gör.

Har märkt att slangmonterade spridare inte är så vanliga.. 

så vad göra.. om man letar lite på bildelsbasen så kan man tex hitta dessa 0280150205 som har samma värden som dom som sitter i, dessa verkar sitta i Oplar och har slangmontering och är av “rätt” typ men det finns inte 6 st från samma bil utan endast 4 så då blir det från 2 olika bilar.

Jag vill helst inte lägga ner mer pengar än nödvändigt på denna bil . Du skriver maskinbearbetning av insugningsrören, är det för att oringspridarna inte passar annars? inte ens med lite bearbetning av spridarna?.

Ett annat alternativ jag har är spridare från Volvo 850 nr 028155746 samma värden men av typen EV6 där kan jag få 5st gratis och köpa en på skroten 100-200:- vad tror ni om det ? skulle det vara en fördel med EV6 spridare? detta alternativ skulle bli billigast. Det ska ju inte kosta något att ha Alfa

Eller ger jag mig bara fler problem genom att vara snål nu ?

2st av rätt spridare kostar ca 2-3000:- OM dom går att få tag på.

Avgasvärdena är ju såklart lite jobbigt om dom inte blir bra.

Fredrik: det låter som det bästa alternativet. det hade en normal människa gjort

Oscar Persson
    Deltagare

Jag misstänkte att det var den bilen, finns inte så många QV

För att förtydliga det där med “samma värden”, resistans och flöde när spridaren väl är öppen är information som är lätt tillgänglig. Men i praktiken så tar det sin lilla tid för spridaren att öppna och även en liten tid att stänga. Den tiden skiljer en del mellan generationer och fabrikat av spridare, och den är ofta höjd i dunkel vad den är. Vid låg motorbelastning så kan dödgången närma sig den tiden som spridaren är öppen. För att göra det riktigt intressant så varierar tiderna med batterispänningen. Djupt där inne i mjukvaran i styrboxen finns dessa parametrar inmatade. 

Men idag är en bredbandslambda inte så dyr (låna?) och den berättar vad som händer. Men stämmer inte bränslemängden så kan det bli ännu dyrare följdfel. När motorn lambdareglerar så kompenserar den för mindre fel. Men i grund och bott så kan du peta dit vad du vill och få en ny mapp som stämmer med de spridare du stoppar i motorn. Eller byta till ett eftermarknadsmotorstyr. Men det är lite roligt att behålla en QV så intakt som det går.

Jag hade nog trots allt övervägt, om det går att få tag på original att köra med det även om det kostar. Vad som känns rätt idag kan vara tokfel imorgon. 

O-ringen på de med fuel-rail är större än de slangmonterade, sedan ska man fästa fuel-railen men det går om man är lite om sig och kring sig. Bennys förslag kanske kommer runt det problemet. Byggde om min bil för närmare 10år sedan så det finns säkert nya saker nuförtiden. 

Benny Steen
    Deltagare

Nämen! det där är ju precis vad jag behöver !

Tack Benny ! 

Det blev 164 spridare, svarvade för att få på slang. går på alla nu. så jag i alla fall kan provköra å hitta alla andra fel

Tack för era svar.! 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.