Sprinten tappar orken på höga varv

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Sprinten tappar orken på höga varv

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Har en Sprint -87. Helrenoverad 1.7 l motor med original Weber-förgasare. Förgasarna är ultraljudstvättade och genomgångna. Det sitter nya ganska öppna filter på. Avgasprovet är OK enl. bilprovningen.

Allt detta låter bra. Den går som attan men den tappar orken på höga varv på fyran och femmans växel. När de tappar orken blir det väldigt mycket insugningsljud. Jag har provat att skruva ut blandningsskruvarna. Började med två varv ut och har stegvis ökat till 3,5 varv. Jag tycker att det blivit något bättre men absolut inte bra. Det verkar som att jag kan göra en acceleration på full gas genom växlarna och det går bra, men gör jag om det direkt  efter tappar den orken på höga varv.

Vad kan det vara för fel?  Jag har inte haft dessa problem tidigare. Skillnaden mot tidigare är luftfiltren.

larsjoh51

Kenneth Larsson
    Deltagare

Får den tillräckligt med bensin? Elpump?

Björn Hedberg
    Deltagare

Prova att lägga till choke ,om det hjälper så är dina huvudmunstycken för små nu när du ändrat filter ,om det INTE hjälper så gissar jag på att pumpen ej är hel eller räcker till.

Björn Hedberg
    Deltagare

När jag körde sud så fick jag öka från 135 till 150 i huvud munstycke efter att ha öppnat upp luftburken + monterat annat filter + ändra/byggt om grenrör.Efter munstycks bytet kom effekten 

…och tändningen står som den ska? Felställd tändning kan ju begränsa varvmöjlighet avsevärt. Bara en tanke.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Lars Johansson
    Deltagare

Tack för alla tips! Jag har provat med choken på höga varv på 4:an och 5:ans växel. Gör ingen skillnad. Det går att varva max på övriga växlar. Jag använder en elektrisk bensinpump som matar via en tryckregulator. Kan det vara tryckregulatorn? Det sitter en ställskruv i locket på den. Antar att den kan justeras. Vet ej åt vilket håll som ger mer bränsle. Någon som vet det?

larsjoh51

Per Wadén
    Deltagare

Hej Lars!

Skulle gissa på att fördelaren inte ställer om till mer förtändning när varvet ökar. Sitter det vikter eller är det vakum som styr det? Fördelaren behöver kanske smörjas upp lite.

Per i Helsingborg

PerBerlina

Lars Johansson
    Deltagare

Hej Per! Allt väl!

Tack för tipset! Ska kolla hur det ser ut.

larsjoh51

Lars Johansson
    Deltagare

Åtgärder:

Tog bort bränsletrycksregulatorn. Den gav för lågt tryck och gick inte att justera upp högt nog. Den elektriska bensinpumpen ger rätt tryck. 

Har provat med större huvudmunstycken. 145 är original. Stegvis upp till 170 där det blev bäst. 175 blev sämre igen. Det är betydligt bättre men inte fullt ut. Det fattas fortfarande lite på toppen på 4:an och 5:ans växel.

Har testat med Oktan Boost, enligt MISAB:s tips. Gav ingen märkbar skillnad.

Kan det vara för lågt flöde från bränslepumpen? Hur mäter man det på enklaste sätt?

larsjoh51

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.