Sprinten tappar orken på höga varv
Published by Lars Johansson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 12 september, 2016 kl. 15:49 av
Lars Johansson.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2016 kl. 14:40 #32426
Lars Johansson
DeltagareHar en Sprint -87. Helrenoverad 1.7 l motor med original Weber-förgasare. Förgasarna är ultraljudstvättade och genomgångna. Det sitter nya ganska öppna filter på. Avgasprovet är OK enl. bilprovningen.
Allt detta låter bra. Den går som attan men den tappar orken på höga varv på fyran och femmans växel. När de tappar orken blir det väldigt mycket insugningsljud. Jag har provat att skruva ut blandningsskruvarna. Började med två varv ut och har stegvis ökat till 3,5 varv. Jag tycker att det blivit något bättre men absolut inte bra. Det verkar som att jag kan göra en acceleration på full gas genom växlarna och det går bra, men gör jag om det direkt efter tappar den orken på höga varv.
Vad kan det vara för fel? Jag har inte haft dessa problem tidigare. Skillnaden mot tidigare är luftfiltren.
larsjoh51
24 augusti, 2016 kl. 19:48 #32427Kenneth Larsson
DeltagareFår den tillräckligt med bensin? Elpump?
24 augusti, 2016 kl. 19:52 #32428Björn Hedberg
DeltagareProva att lägga till choke ,om det hjälper så är dina huvudmunstycken för små nu när du ändrat filter ,om det INTE hjälper så gissar jag på att pumpen ej är hel eller räcker till.
24 augusti, 2016 kl. 19:56 #32429Björn Hedberg
DeltagareNär jag körde sud så fick jag öka från 135 till 150 i huvud munstycke efter att ha öppnat upp luftburken + monterat annat filter + ändra/byggt om grenrör.Efter munstycks bytet kom effekten
24 augusti, 2016 kl. 20:35 #32430Fredrik Assarsson
Deltagare…och tändningen står som den ska? Felställd tändning kan ju begränsa varvmöjlighet avsevärt. Bara en tanke.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
30 augusti, 2016 kl. 14:49 #32431Lars Johansson
DeltagareTack för alla tips! Jag har provat med choken på höga varv på 4:an och 5:ans växel. Gör ingen skillnad. Det går att varva max på övriga växlar. Jag använder en elektrisk bensinpump som matar via en tryckregulator. Kan det vara tryckregulatorn? Det sitter en ställskruv i locket på den. Antar att den kan justeras. Vet ej åt vilket håll som ger mer bränsle. Någon som vet det?
larsjoh51
30 augusti, 2016 kl. 15:23 #32432Per Wadén
DeltagareHej Lars!
Skulle gissa på att fördelaren inte ställer om till mer förtändning när varvet ökar. Sitter det vikter eller är det vakum som styr det? Fördelaren behöver kanske smörjas upp lite.
Per i Helsingborg
PerBerlina
30 augusti, 2016 kl. 15:41 #32433Lars Johansson
DeltagareHej Per! Allt väl!
Tack för tipset! Ska kolla hur det ser ut.
larsjoh51
12 september, 2016 kl. 15:49 #32434Lars Johansson
DeltagareÅtgärder:
Tog bort bränsletrycksregulatorn. Den gav för lågt tryck och gick inte att justera upp högt nog. Den elektriska bensinpumpen ger rätt tryck.
Har provat med större huvudmunstycken. 145 är original. Stegvis upp till 170 där det blev bäst. 175 blev sämre igen. Det är betydligt bättre men inte fullt ut. Det fattas fortfarande lite på toppen på 4:an och 5:ans växel.
Har testat med Oktan Boost, enligt MISAB:s tips. Gav ingen märkbar skillnad.
Kan det vara för lågt flöde från bränslepumpen? Hur mäter man det på enklaste sätt?
larsjoh51
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.