Sprucken toppackning TS 8v

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Teknik Sprucken toppackning TS 8v

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32050
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Hej alla kloka motorskruvare,

    Nån som kan bedöma hur klokt det är att bara byta till en ny toppackning och bara skruva ihop motorn igen utifrån dessa bilder?

    Min egen teoori är att den gamla packningen varit felaktig och haft en skada som gjort att det lokalt blivt väldigt varmt och att det sedan har “spikat” mellan metallen i packningen och toppen.
    Är det för stora skador i toppen så att det inte blir tätt om jag sätter dit en ny packning?  Planing krävs?

    Inser givetvis att det säkra är att plana.

    /Danne

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #32051
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #32052
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Lägg en stållinjal över så ser du om det är plant.

    Alltid svårt att uttala sig från bilder för övrigt.

    #32053
    Besar Jashanica
    Deltagare

    säkrast o plana såklart, men kanske ingen tid till det?
    500kr fick jag ge.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #32054
    Benny Steen
    Deltagare

    Har packningen spruckit och delat på sig ?

    Hur ser cylinderfoder ut ?

     

    #32055
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Inlägg av Benny Steen på 2016-07-12 12:39

    Har packningen spruckit och delat på sig ?

    Hur ser cylinderfoder ut ?

     

    Packningen har delat sig, ja. Jag har aldrig sett en sådan skada tidigare och begriper inte hur den kan uppstå. Fabrikationsfel?

    Cylinderfoderna ser bra ut, jag hade själv trott att 4ans hade spruckit men alla foder ser bra ut.

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #32056
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-07-12 11:41

    Lägg en stållinjal över så ser du om det är plant.

    Alltid svårt att uttala sig från bilder för övrigt.

    Plant är det. Problemet är alla kratrar (spikningsskador) som finns där de inte borde kunna finnas.

    Bilden är hyggligt högupplöst så man ser bättre på den än i verkligheten faktiskt.

     

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #32057
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Ser ut som värmeskada på packningen i alla fall. Hur ser kolven ut på den cyl som är skadad? Spikningar brukar äta sig ner till övre kolvringen och ännu värre ibland med.

    #32058
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-07-12 13:01

    Ser ut som värmeskada på packningen i alla fall. Hur ser kolven ut på den cyl som är skadad? Spikningar brukar äta sig ner till övre kolvringen och ännu värre ibland med.

    Kolven ser finfin ut. Det enda som är skadat är packningen och toppen. Alla tre övriga cylindrar är helt felfria.

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #32059
    Benny Steen
    Deltagare

    Dom där groparna ligger precis på klämytan mellan foder, packning och topp. Om det läcker in kylvatten även i små mängder så förångas det med extrem temperaturhöjning. då kan kolvar och packning smälta.   Kolvtoppen brukar bli väldigt ren när det läcker in kylvatten.

    En spikning som sker av någon helt annan anledning, tändning, bränsle  etc. kan också skada packningen så den börjar läcka in vatten och sedan blir allt snabbt värre. 

    Toppen är förhoppningsvis inte krokig det sker mest när man kokar hela kylsystemet och detta var väl dessutom lokalt på 4:an Men risken är att groparna är för djupa för en planing och då kommer du behöva en ny topp. Om du tar den till en motorfirma eller kompis som bygger motorer så bör denna kunna avgöra om det är lönt att plana, eller om det är bättre att utgå från en annan topp.

    Men som sagt det är svårt avgöra groparnas storlek på bild.

     

    #32060
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Ja det får bli en tur till min motorexpert.

    De grova skadorna är i bakkant på metallskoningen. Den viktigaste tätningsytan (2-3 mm) närmast cylindern har bara smärre skador så det kan finnas en chans att det ska gå att plana ca 0,2 mm och få en slät yta där.

    Denna topp är i övrigt portad och renoverad enligt konstens alla regler (aka Challengereglementet) så det vore synd att slänga den utan att göra ett seriöst försök att få det bra.

    Tack för inputen.

    /Danne

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.