Sprucken toppackning TS 8v
Published by Dan-Erik Hansson on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 12 juli, 2016 kl. 17:06 av Dan-Erik Hansson.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2016 kl. 10:38 #32050
Hej alla kloka motorskruvare,
Nån som kan bedöma hur klokt det är att bara byta till en ny toppackning och bara skruva ihop motorn igen utifrån dessa bilder?
Min egen teoori är att den gamla packningen varit felaktig och haft en skada som gjort att det lokalt blivt väldigt varmt och att det sedan har “spikat” mellan metallen i packningen och toppen.
Är det för stora skador i toppen så att det inte blir tätt om jag sätter dit en ny packning? Planing krävs?Inser givetvis att det säkra är att plana.
/Danne
12 juli, 2016 kl. 10:39 #3205112 juli, 2016 kl. 11:41 #32052Lägg en stållinjal över så ser du om det är plant.
Alltid svårt att uttala sig från bilder för övrigt.
12 juli, 2016 kl. 12:30 #32053säkrast o plana såklart, men kanske ingen tid till det?
500kr fick jag ge.GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
12 juli, 2016 kl. 12:39 #32054Har packningen spruckit och delat på sig ?
Hur ser cylinderfoder ut ?
12 juli, 2016 kl. 12:48 #32055Inlägg av Benny Steen på 2016-07-12 12:39
Har packningen spruckit och delat på sig ?Hur ser cylinderfoder ut ?
Packningen har delat sig, ja. Jag har aldrig sett en sådan skada tidigare och begriper inte hur den kan uppstå. Fabrikationsfel?
Cylinderfoderna ser bra ut, jag hade själv trott att 4ans hade spruckit men alla foder ser bra ut.
12 juli, 2016 kl. 12:51 #32056Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-07-12 11:41
Lägg en stållinjal över så ser du om det är plant.
Alltid svårt att uttala sig från bilder för övrigt.
Plant är det. Problemet är alla kratrar (spikningsskador) som finns där de inte borde kunna finnas.
Bilden är hyggligt högupplöst så man ser bättre på den än i verkligheten faktiskt.
12 juli, 2016 kl. 13:01 #32057Ser ut som värmeskada på packningen i alla fall. Hur ser kolven ut på den cyl som är skadad? Spikningar brukar äta sig ner till övre kolvringen och ännu värre ibland med.
12 juli, 2016 kl. 13:52 #32058Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-07-12 13:01
Ser ut som värmeskada på packningen i alla fall. Hur ser kolven ut på den cyl som är skadad? Spikningar brukar äta sig ner till övre kolvringen och ännu värre ibland med.Kolven ser finfin ut. Det enda som är skadat är packningen och toppen. Alla tre övriga cylindrar är helt felfria.
12 juli, 2016 kl. 16:06 #32059Dom där groparna ligger precis på klämytan mellan foder, packning och topp. Om det läcker in kylvatten även i små mängder så förångas det med extrem temperaturhöjning. då kan kolvar och packning smälta. Kolvtoppen brukar bli väldigt ren när det läcker in kylvatten.
En spikning som sker av någon helt annan anledning, tändning, bränsle etc. kan också skada packningen så den börjar läcka in vatten och sedan blir allt snabbt värre.
Toppen är förhoppningsvis inte krokig det sker mest när man kokar hela kylsystemet och detta var väl dessutom lokalt på 4:an Men risken är att groparna är för djupa för en planing och då kommer du behöva en ny topp. Om du tar den till en motorfirma eller kompis som bygger motorer så bör denna kunna avgöra om det är lönt att plana, eller om det är bättre att utgå från en annan topp.
Men som sagt det är svårt avgöra groparnas storlek på bild.
12 juli, 2016 kl. 17:06 #32060Ja det får bli en tur till min motorexpert.
De grova skadorna är i bakkant på metallskoningen. Den viktigaste tätningsytan (2-3 mm) närmast cylindern har bara smärre skador så det kan finnas en chans att det ska gå att plana ca 0,2 mm och få en slät yta där.
Denna topp är i övrigt portad och renoverad enligt konstens alla regler (aka Challengereglementet) så det vore synd att slänga den utan att göra ett seriöst försök att få det bra.
Tack för inputen.
/Danne
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.