Ställa annan däcktycksvarning TPMS
Published by andreas martinsson on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 15 september, 2020 kl. 08:39 av
Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2020 kl. 16:33 #53486
Går det att ändra vid vilket tryck bilen ska varna för lågt däcktryck? För närvarande så varnar den under 2.2kg, det är alldeles för lite. Jag kör på 3kg och det blir ojämn slitning redan vid 2.6kg på lågprofildäck. Giulia -17.
10 september, 2020 kl. 21:02 #53487Jag googlade din fråga men dåligt med träffar. Det jag fann var att någon “trodde” att verkstan borde kunna gå in och ändra parametrar.
Det är kanske möjligt att göra via Multiecuscan? Du har inte nån kompis i närheten? 🙂
Men… nackdelen om du höjer min-värdet…hur blir det om du kör vintertid? Har du även högt tryck i däcken då?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 september, 2020 kl. 21:07 #53488Jag googlade också med dåliga resultat. Jag hade inte tänkt köra Quadrifoglion på vintern så det gäller bara sommardäck.
11 september, 2020 kl. 00:12 #53490Rekommenderat till QV är ju 2,4 fram och 2,2 bak kalla däck så varningsgränsen ligger ju väldigt nära rek. tryck. Jag har 2,6-2,7 kallt i mina Corsa och inte märkt nån ojämn förslitning om man bortser från vänster fram efter Gelleråsen och Kinnekulle när jag sänkte till 2,4 runt om.
Antar att du kollat på giuliaforums.com, det nördigaste forumet som finns. 🙂
Lars T
11 september, 2020 kl. 09:18 #53493Vad som rekommenderas och vad som är rätt är två olika saker. Sidvallen på mina 245x30x20 (på annan bil) brast när jag hade så lite däcktryck. Mina Bridgestone turanza 255x35x18 (också annan bil) hade ojämn slitbana bak vid 2.6kg däcktryck. Sen är körkänslan och ljudnivån mycket bättre om man har högre tryck enligt min uppfattning.
11 september, 2020 kl. 21:54 #53501Jag har precis samma uppfattning som du att ett högre tryck ger en bättre feed-back i ratten och i den delen av stolen som är närmast ryggslutet. Ljudnivån från Corsa är ganska hög oavsett tryck enligt min uppfattning och det är ju en prioriteringsfråga mellan ljud och väggrepp/kommunikation. Jag prioriterar ner ljudnivån.
Min uppfattning om Corsa är att sidorna är ganska mjuka och jag råkade träffa en representant för Pirelli häromdagen och han bekräftade min uppfattning.
Inför morgondagen på Knutstorp har jag sänkt mig till 2,4/2,3. Ska försöka åka med lite lägre tryck den här gången och se vad det resulterar i för vägkänsla i den krokiga delen efter rakan.
Lars T
PS
Hittade en post på giuliaforums.com som frågade hur man ändrar larmgränsen. Inga vettiga svar så det är ett outforskat område.
DS15 september, 2020 kl. 08:39 #53522om du höjer däck trycket utan att återställa i displayn så har du fortfarande den lägre avkänningen på minsta trycket.
det är inga parametrar man kan ändra utan är förinställt vad den ska varna på när du kommer under det trycket som är återställt i displayn på tpms sensorerna.
så får jag göra på min peugeot 3008 om jag höjer trycket, in o återställa o sen är det frid igen. det är ju precis som varje gång du kommer ner på lägre tryck och den varnar , pumpar däcken så ska du återställa det igen för att få bort varningen. så testa det.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.