Ställbar camber bak 159? Hjulinställning och däckbytespris?

Published by Oscar Sandberg on

Forum Teknik Ställbar camber bak 159? Hjulinställning och däckbytespris?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Oscar Sandberg
    Deltagare

Tjena!

Min AR 159 2,4 jtdm -06 som har gått 16500mil har tydligt väldigt negativ camber på ena sidan bak, det är väldigt synligt och man märker det i körningen då man kör över halare saker att bakdelen svajar till rejält, nästan farligt mycket och nu också har bakdäcken slitits konstigt och betydligt mycket mer än framdäcken! Lämnade in den till hjulinställning för bara några månader sedan då de ställde in alla fyra hjulen. Men jag vet inte om de fattat att man inte kan ställa in camber på bakhjulen? Bilen kom tillbaka med lika snett hjul på ena sidan och det på andra sidan såg cambern negativare ut, men är inte säker. Är det något fel på min fjädring/hjulupphängning om jag måste göra en till hjulinställning nu efter bara 600mil( har läst någonstans att det är rekommenderat att göra det var 1600 mil) eller har de bara gjort ett skitjobb? Har också ett “klunk´´ ljud från förarsidans fjädring fram, när jag kör på grövre grusväg så låter det. Samma sak när jag svänger fult åt vänster från stillastående knakar det till.    

Man kan väl ställa in cambern bak? Vad betalar ni för hjulinställning och däckbyte?     

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Oscar Sandberg på 2015-05-17 20:37

Tjena!

Min AR 159 2,4 jtdm -06 som har gått 16500mil har tydligt väldigt negativ camber på ena sidan bak, det är väldigt synligt och man märker det i körningen då man kör över halare saker att bakdelen svajar till rejält, nästan farligt mycket och nu också har bakdäcken slitits konstigt och betydligt mycket mer än framdäcken! Lämnade in den till hjulinställning för bara några månader sedan då de ställde in alla fyra hjulen. Men jag vet inte om de fattat att man inte kan ställa in camber på bakhjulen? Bilen kom tillbaka med lika snett hjul på ena sidan och det på andra sidan såg cambern negativare ut, men är inte säker. Är det något fel på min fjädring/hjulupphängning om jag måste göra en till hjulinställning nu efter bara 600mil( har läst någonstans att det är rekommenderat att göra det var 1600 mil) eller har de bara gjort ett skitjobb? Har också ett “klunk´´ ljud från förarsidans fjädring fram, när jag kör på grövre grusväg så låter det. Samma sak när jag svänger fult åt vänster från stillastående knakar det till.    

Man kan väl ställa in cambern bak? Vad betalar ni för hjulinställning och däckbyte?     

Du fick väl ett protokoll från senaste hjulinställningen? Där kan du ju se vilken camber du har ? 

Känns märkligt att mkt camber ger känslan att allt svajar till – hur menar du egentligen? 

En sak du inte berättar om är vilka däck du kör på ? Dimension, och mönster och fabrikat har ju betydelse…

Oscar Sandberg
    Deltagare

Jo jag fick protokoll men jag kan inte hitta det. De ställde nog in cambern iaf, men det är konstigt att ena däcket är så snedslitet. Nya däck är fixade redan, menar kostnaden för bytet. Ursäkta jag är otydlig 

Det känns nästan som om bakdäcken sitter snett. Men då man kör över räfflade mittlinjer drar det till som fanken, hela bilen gungar till. Men det är kanske att Cambern är så grov på ena sidan så att det är för lite sula i asfalten. Kör just nu på Michelin Primacy HP 235/45 r18 vilket är breda däck av hög kvalitet och jag förstår inte hur bakdäcken kan ha slitits snabbare än framdäcken? Med så mycket iaf, bakdäcken är nu nästan helt blankslitna på vissa ställen medans framdäcken har minst 3mm kvar       

Kenneth Larsson
    Deltagare

Ja, det är det priset man får betala för schysst väghållning tror jag. Du kan väl mäta Camber själv med ett vattenpass och sedan lite cosinus på det så vet du vilka vinklar du har. Men är det som du säger är det ju inget bra – det ska väl vara typ 1-2 grader på bakaxeln kan jag tro. 

Om du köper däck på däckonline eller så lär du få ge från 150:- per däck och uppåt att lägga om dom och dyrare om du kommer med bilen och det ska demonteras från bilen osv osv. 

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Det är inte camber i sig som sliter däcket. Det är felaktig toe som sliter mest. I kombination med negativ camber sliter det ännu mer. Det är samma problem på Alfa 166. Original så skall bakvagnen stå så man får sportiga köregenskaper, med resultat att bakhjulen slits på insidan illa kvickt. Justerar man ut så man har +-0 i toe bak blir bilen lugnare över ojämnheter och sliter mycket mindre däck bak. På 166 går det att justera camber, om man vet hur man ska göra. Det är långhål i infästningen mot karossen som används som grovjustering vid fabriken. Dessa långhål går att slipa upp så man kan justera till lite mindre camber. Osäker på om det är samma på 159 dock.

Giulia 20 Super

Oscar Sandberg
    Deltagare

Det är kanske toe in/out som är knasigt. Därav har däcken bak slitits för snabbt? För Alfan svajar ju till när bakdäcken inte får bra fäste. Det känns nästan som om bakdäcken är riktade åt ett annat håll.  

Thomas Bodén
    Deltagare

Har du läst denna informativa post på Alfaowner.com Hjulvinklar AR159

Jag ställde mina efter dessa när jag hade 159 och den bilen gick som tåget efter det.

/Thomas

156 GTA Sportwagon

Henrik Lindgren
    Deltagare

Bumpar denna tråden lite. 

Frågan är , går det ställa camber fram på 159an? Står en del fel såg vi nu när vi hade den inne för hjulinställning.  Mekanikern hittade ingenstans att ställa det och ingen hjälp av programmet han hade heller. Där stod bara om Toe in/out.

//Henrik

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.