Startar inte när den är varm 156 Jts-03

Published by Anders Svensson on

Forum Teknik Startar inte när den är varm 156 Jts-03

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Anders Svensson
    Deltagare

Hej !

Är det någon som har några tips ?

Jag har en 2,0 JTS-03 som inte startar igen när det har blivit varm….. När man startar den när den är kall så är det inga problem och den går hur fint som helst men om du stänger av den och t ex ska tanka så startar den inte ..helt död! får vänta i ca 20 min och då hoppar den igång igen! Jag har kollat lamda de är okej, bytt temp givare, bytt luftmassemätare, inga sprickor i gummit till insuget, nya tändstift o luftfilter, den får gnista när den inte startar, det luktar väldigt mycket bensin när man försöker att starta den när den är varm så min tanke är att den får för mycket soppa helt enkelt ?? men vad ska man kolla då ? jag har kört fast så om någon har en idé så blir jag jätte glad 🙂

//Anders

Robert Hultman
      Deltagare

Går startmotorn när du försöker starta?

Stockholm

Anders Svensson
        Deltagare

Hej,

Ja den går… men det finns inte ett liv i motorn! det finns gnista som jag skrev men det bara luktar bensin när man försöker att starta och inte en gång tänder det till eller hostar om du förstår vad jag menar..

//Anders

Claes Johnsen
          Deltagare

Kan inte 156:an på nått sätt, men finns det kanske en kallstartsventil, om det gör det, släpper den ut bränsle trots att bilen är varm?

Om den gör det, är den trasig (mindre troligt scenario kanske) eller varför kommer det styrsignal till den?

Vilken/vilka givare är inblandade i skapandet av styrsignalen till kallstartsventilen(en eller två tempgivare kanske), finns det till o med en kontrollenhet som är inblandad och mår lite dåligt?

Lite så tänker jag, men om det inte finns någon kallstartsventil så går ju detta bort, delvis i alla fall.

Funderare lite så då du sa att det luktar mycket bensin, fast du var ju o tankade iofs…😀

• Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Claes Johnsen.
            Claes Johnsen
            Deltagare

finns det en kallstartsventil skulle jag börja med att “blockera” den mekaniskt eller elektriskt, det får

i alla fall inte komma nått från den vid ett varmtest-startförsök.

Anders Svensson
              Deltagare

Jag är osäker om det finns en sådan… jag har googlat och får ingen träff till en 156 ? men jag kan ha fel;) men jag är inne lite på samma linje att den får för mycket bränsle fast den är varm! och det luktar mycket bensin vid varje starttillfälle fast jag inte tankar 🙂 men vad är det som styr det ?

Kamaxelgivare skulle jag kontrollera. Har läst att 156 har dom problemen när den börjar ge sig. Kanske bara gäller ts men värt att kolla.

Anders Svensson
                Deltagare

<p style=”text-align: left;”>Tack Kristofer!
                  Då ska ja kolla den😃</p>

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.