Startar men ”dör ” alfa GTV6 116-bil

Published by Peter Braun on

Forum Teknik Startar men ”dör ” alfa GTV6 116-bil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26780
    Peter Braun
    Deltagare

    Har problem med min GTV6:a. Bilen startar upp men dör lika snabbt. Har lyckats hålla den levande en liten stund genom att ge nästan fullgas. Men efter några sekunder då jag släppt lite på gasen så dör den. Jag har kikat på den svarta dosan som sitter på luftburken men mekanismen som öppnar spjället ser väldigt fin ut. Den har tills nu fungerat problemfritt. Är det någon som kan känna till detta problem? 

    #26781
    Benny Steen
    Deltagare

    låter som tjuvluft, kontrollera alla vakumslangar. 

    luftmassemätaren ( den med klaffen ) kan du kontrollera genom att dra ut elkontakten på.

    #26782
    Peter Braun
    Deltagare

    Om man drar ur kontakten till klaffen på luftfilterboxen,  vad borde det hända då? Jag antar att den inte öppnar den då så klart. När jag gjorde det så betädde sig bilen ungefär lika. Mekanismen i den svarta boxen som styr klaffen ser fin ut och löper fint. 

    #26783
    Benny Steen
    Deltagare

    Luftmassemätaren är bara en sensor. inte ett gasspjäll. 
    Klaffen öppnar sig med av luftströmmen genom den. En positions givare mäter hur mycket den öppnar och räknar ut motorns belastning (hur mycket luft motor suger i sig)

    Felsökningsmetoden är att om inte det gör något skillnad att dra ut kontakten är felet förmodligen där. Nu går din motorn kanske så dåligt pga andra orsaker att det blir svårt att avgöra skillnad med LMM inkopplad eller ej.

    Prova med en kompis som hjälp. Starta motorn med LMM inkopplad och försök hålla den vid liv. Sedan får kompisen dra ut kontakten. märks det på motorn så är förmodligen LMM hel.






     

     

    #26784
    Peter Braun
    Deltagare

    Jag har testat att starta med kontakten i och urkopplad. Märkte ingen större skillnad. Kan det vara själva sensorn som är trasig eller måste man byta hela paketet. Bilen funkade utan problem då jag senast använde den.

    #26785
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Försäkra dej om att du har bränsletryck innan du byter delar ,kolla även om stiften är torra eller blöta ,du kan prova att bygla tempgivaren om stiften är dyngsura (se även till att batteriet är ordentligt laddat )

    #26786
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Peter Braun på 2014-10-11 22:52

    Jag har testat att starta med kontakten i och urkopplad. Märkte ingen större skillnad. Kan det vara själva sensorn som är trasig eller måste man byta hela paketet. Bilen funkade utan problem då jag senast använde den.

    testa som jag beskrev istället. dra ut lmm under tiden motorn går.  

    #26787
    Peter Braun
    Deltagare

    Stiften är torra och fina. Har själv funderat på bränslepumpen. Hur kollar man detta på bästa och enklaste sätt? 

    #26788
    Peter Braun
    Deltagare

    Skall testa. Har inte haft tillgång till assistans 😉 

    #26789
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Förutom att det går att höra pumpens surrande under bilen bak vid start och gång så kan man montera en bränsletrycksmätare på ingående bränsle slang .

    #26790
    Magnus Berg
    Deltagare

    Låt Vincent vrida på tändningen så kan du stå vid tanken och höra om pumpen går igång.  

    #26791
    Peter Braun
    Deltagare

    Inlägg av Magnus Berg på 2014-10-12 12:34

    Låt Vincent vrida på tändningen så kan du stå vid tanken och höra om pumpen går igång.  

    Synd att han inte når ner till pedalena:-) 

    #26792
    Magnus Berg
    Deltagare

    Äsch de behövs inte. Du får bara frikoppla och låta honom vrida ett hack på nyckeln.
    Behöver inte starta motorn för att höra om bensinpumpen börjar ”tjuta”. Det kanske kan bli svårt att förklara för honom att inte pilla på allt annat bara 😉

    #26793
    Peter Braun
    Deltagare

    Får prova att bara vrida ett hack och lyssna. Tänkte inte på att man kan lyssna på pumpen utan att starta. 

    #26794

    Jag tror inte det räcker att bara vrida på nyckeln för att pumpen ska gå igång. Den kickar igång när startläget aktiveras och sedan är det flärpen i LMM som styr. Alltså när den står något öppen = motorn går.

    ?u kan a?ltså testa om pumpen går genom att manuellt påverka spjället och ha tändning på.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.