Startar men “dör ” alfa GTV6 116-bil
Published by Peter Braun on
- Detta ämne har 24 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 18 oktober, 2014 kl. 18:34 av
Henrik Lindgren.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2014 kl. 09:18 #26795
Ok, vanligtvis så brukar väl pumpen gå igång någon sekund när man vrider på tändningen för att bygga upp tryck och då kan man höra att den surrar. Startar man inte motorn så stängs den dock av efter att den byggt upp trycket. Men på denna gamla pärla kanske det är ett annat system? Sitter pumpen i eller utanför tanken?
13 oktober, 2014 kl. 09:33 #26796Aha, L-jetronic! Då är det kanske som Christer skrev.
Här finns det en guide för felsökning som verkar bra…nu har du något att pyssla med innan du försöker starta den igen Peter.
http://www.hiperformancestore.com/ljetronic.htm
13 oktober, 2014 kl. 13:03 #26797dom här motorerna har separat spridare för kallstarten. sitter baktill på plenumet. jag har varit med om att spridaren fastnat i både öppet och stängt läge, i båda fallen blir motorn väldigt svår att starta.
det är enkelt att prova funktionen. bara skruva loss spridaren och anslut medans du startar motorn. rikta spridaren mot ett kärl. använd gärna skyddsglasögon.
13 oktober, 2014 kl. 21:52 #26798Tack för alla idéer. Den länkade sidan var ju kanon Magnus. Kommer vara lite bortrest några dagar men får ta tag i det när jag kommer tillbaka. Bilen står inte på sin egentliga plats utan på uteserveringen där jag bor.
15 oktober, 2014 kl. 00:28 #26799Du skrev att stiften var torra, det skall de ju inte vara va? Har du provat att starta och hålla igång den en stund med startgas?
15 oktober, 2014 kl. 15:38 #26800När jag menade torra stift så menade jag att de inte var oljedränkta. Kan bli så om Packningarna till stift”rören” inte håller tätt.
15 oktober, 2014 kl. 16:22 #26801Kollat att pleniumet inte hoppat av insugsgummina. Väldigt vanligt om den baktänder.
Annar låter det som om soppapumpen inte går av okänd anledning. Denn sitter framför bakhjulet, tjuvkoppla med en kabel direkt från batteriet så vet du om det är fel där samt att du hör att pumpen går igång.
15 oktober, 2014 kl. 20:42 #26802Insugsgummit sitter på plats. Kan kika där en extra gång. Är också lite inne på bränslepumpen. Får testa när ruskvädret lugnat ner sig. Om något inte funkar från ena gången till det andra så måste det nästan vara någon komponent som helt plötsligt lagt av.
17 oktober, 2014 kl. 21:01 #26803Bränslepumpen funkar i alla fall. Testade detta genom att ta bort kåpan till luftmassemätaren. Sitter en arm som indikerar hur mycket spjället är öppet. Man skall vrida på armen så att spjället öppnar och sätta tändningsnyckeln i läge 1. Om bränslepumpen funkar så skall man höra den surra, vilket den gjorde. I och med testet så fick jag även svar på att avläsningen till spjället också funkar. Om detta är en garanti för att luftmassesensorn funkar vet jag inte. Hur som så startade bilen och dog efter några sekunder. Funderar faktiskt om det inte kan vara tomgångsregleringen som strular så att den stryper bilen.
18 oktober, 2014 kl. 18:34 #26804Men pumpen kan väl vara sliten o surra. Du kanske får rätt tryck från den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.