Startlotteri 156 TS -00 CF2

Published by Martin Frykstam on

Forum Teknik Startlotteri 156 TS -00 CF2

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24669
    Martin Frykstam
    Deltagare

      Bilen har två felsymptom som kanske är relaterade. Behöver tips på var vi ska börja felsöka.

      1: Bilen startar ibland på första försöket men emellanåt får vi göra upp till tjugotalet försök innan den startar. Verkar inte göra skillnad om den är varm eller kall. Någon gång har det hänt att den startar och dör direkt. Batteriet visar inga tendenser till trötthet och när bilen väl startar så går den bra, särskilt sedan vi bytte LMM. Varningslampor för insprutning och Code tänds och släcks som de ska. Ibland verkar det hjälpa att släcka strålkastarna och vrida långsamt på startnyckeln.

      2: Har försökt koppla upp oss mot bilen och har lyckats en gång, övriga försök hittar bara klimatkontrollen. Dator och läsare verifierade mot andra bilar. Ska vi leta glappkontakt någonstans eller är det andra inställningar i diagnosprogrammet som gäller?

      Vid den lyckade uppkopplingen kunde vi se och radera felkod P0340 vilket tyder på vevaxelsensorn – låter som en rimlig felkälla till fel 1?

      Vi är beroende av bilen och kan för tillfället inte riva den för en större felsökning. Tips och råd mottages tacksamt!

      #24670
      Lars Söderman
      Deltagare

        P0340 är väl kamlägessensor, inte vevaxelsensor?

        Angående anslutningsproblemen så kolla att du satt Latency timer till så lågt värde det går (1) för den COM-porten:

        Öppna “Device Manager” med interfacet anslutet.
        Högerklicka på interfacets COM-port och välj “properties”
        Klicka på fliken “port settings” och välj “advanced”
        Kolla att “Latency timer” är satt till 1.

        #24671
        Joel Rosén
        Deltagare

          Hade exakt samma, lustiga startfenom för ett par år sedan på en 156a TS -00. Det var kamaxelgivaren. Kommer aldrig glömma hur jag försökte rulla igång bilen en gång när den inte “ville”… Det var tungt ensam även om vägen var plan men grymt jobbigt mitt inne i centrum men det gick till sist Kommer inte ihåg vad ett byte kostade på verkstaden men det var inge jättesummor precis. Har dock för mig att motorlampan lös ibland även när den fungerade som vanligt. 

          GTV 2.0 V6 TB

          #24672
          Filip Wennergren
          Deltagare

            Inlägg av Joel Rosén på 2014-04-05 11:21

            Hade exakt samma, lustiga startfenom för ett par år sedan på en 156a TS -00. Det var kamaxelgivaren. Kommer aldrig glömma hur jag försökte rulla igång bilen en gång när den inte “ville”… Det var tungt ensam även om vägen var plan men grymt jobbigt mitt inne i centrum men det gick till sist Kommer inte ihåg vad ett byte kostade på verkstaden men det var inge jättesummor precis. Har dock för mig att motorlampan lös ibland även när den fungerade som vanligt. 

            plus en på den. hade exakt samma problem på min 156 v6. inte dyrt att byta.
            mvh filip

            Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

            #24673
            Martin Frykstam
            Deltagare

              Tack för snabba svar! Till att börja med har jag nu tack vare Lars tips äntligen fått stabil kontakt med bilen vilket känns tryggt.

              Kunde sedan konstatera att P0340 inte kommit tillbaka, däremot var P0335 och P1513 satta. Den förra troligen från våra experiment, den andra tror jag inte vi rört. Efter nollning kom inga fel tillbaka men startproblemen kvarstår.

              Ska jag ändå gå på kamlägessensorn? Medför inte det kamremsdemontering?

              #24674
              Joel Rosén
              Deltagare

                Kamaxelgivarfelet kommer och går. Så var det för mig med, ibland lös motorlampan (antar att den hade en felkod då?) och ibland lös den inte. Det var inte alla gånger den började lysa när givaren strejkade så jag satsar fortfarande på den

                Huruvida man byter den har jag tyvärr ingen aning om men med tanke på vad det kostade är jag övertygad om att det inte medförda kamremsbyte. Har för mig att det låg på en sisådär 1800 spänn eller något. Fast jag kanske blandar ihop det med vevaxelgivare som jag bytte på verkstad senast

                GTV 2.0 V6 TB

                #24675
                Lars Söderman
                Deltagare
                  #24676
                  Martin Frykstam
                  Deltagare

                    Bra tips, verkar vara en framkomlig väg, tack!

                    #24677
                    Lars Söderman
                    Deltagare

                      Inlägg av Martin Frykstam på 2014-04-11 08:58

                      Bra tips, verkar vara en framkomlig väg, tack!

                      Om du gör jobbet på det sättet så ta gärna lite bilder och posta.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.