Startproblem 159 2.4 Jtdm

Published by Jan Andersson on

Forum Teknik Startproblem 159 2.4 Jtdm

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Jan Andersson
    Deltagare

Hej!

Min 159:a som under 4 år fungerat helt klanderfritt vägrar nu att starta. Den tänder och går under några sekunder för att sedan stanna.
    Inga varningslampor lyser. I morse och även i går gjorde den korta ryckningar vilket den aldrig gjort tidigare. Felet inträffade när jag startade

bilen i förmiddags då den först startade och gick en kort stund för att omgående stoppa. Har kollat lite under huven och det syns inga läckage eller annat. Känns som den inte får diesel som den ska eller att det inte blir ordentligt tryck på bränslet. Någon som har någon idé.  Kan EGR-ventiln ge detta fel om den kärvar?

M.v.h

Janne

janne

Henrik Lindgren
    Deltagare

Tycker bara att alla de där felen borde ge en felkod och tända motorlampan för dig. Hur gammalt är batteriet? För dåligt batteri kan ge dom mest märkliga fel.

//Henrik

Jan Andersson
    Deltagare

Batteriet är inte så gammalt, ca 3 år men det är ju ingen garanti för att det inte är trasigt.  Ska prova med starthjälp från en annan bil men det kanske inte hjälper om det batteriet som sitter i är trasigt?

janne

Thomas Bodén
    Deltagare

Tre år är ganska gammalt för ett batteri nu för tiden. Testa gärna med ett annat eller mät upp det som sitter i bilen nu. Även om det är dyrt med ett nytt batteri så kostar det inte många timmars felsökning på verkstad.

156 GTA Sportwagon

Jan Andersson
    Deltagare

Nu har jag fått start på bilen igen . Det var EGR:en som troligtivs hade kärvat och fastnat i öppet läge. Det räckte med att jag knackade på den för att den skulle starta som vanligt igen. Detta är dock ingen långsikitgt reparation. Ska plocka loss den och göra ren den. Finns instruktioner på nätet hur man gör och det verkar funka. Blir nog lite billigare än att köpa en ny. Tack så mycket för Era tips.

Hälsningar

Janne 

janne

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.