Startproblem Alfa 156 -00

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Startproblem Alfa 156 -00

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26143

    Hej,
    Gula “Keycode” lampan lyser när jag sätter i nyckeln, bilen startar ej?
    Man kan kringgå detta genom att lyfta – pol från batteriet, sätta i nyckeln i tändningsläget, sen lägga på – polen igen,
    då lyser inte gula “Keycode” lampan, men bilen startar ändå ej ?
    Felsöknings Tips på vad som kan vara fel tages tacksamt emot. 
    //Med vänlig hälsning Eddie

    #26144
    Mats Forssén
    Moderator

      Inlägg av Eddie Hillgren på 2014-08-15 09:34

      Hej,

      Gula “Keycode” lampan lyser när jag sätter i nyckeln, bilen startar ej?

      Man kan kringgå detta genom att lyfta – pol från batteriet, sätta i nyckeln i tändningsläget, sen lägga på – polen igen,

      då lyser inte gula “Keycode” lampan, men bilen startar ändå ej ?

      Felsöknings Tips på vad som kan vara fel tages tacksamt emot. 

      //Med vänlig hälsning Eddie

      Hur mår batteriet? Ett dåligt batteri kan ge konstiga fenomen, har du möjlighet att testa med ett annat, friskt, batteri så rekommenderar jag att göra det först och främst.

      Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
      Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
      Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
      Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v

      #26145

      Tack för svar, nepp batteriet är nytt, så svårighetsgraden höjs…….
      Tillägg: 2,0 TS. Luktar bensin i avgasröret när man kör startmotorn, så soppa kommer tydligen fram,
      så återstår få fram gnistan………

      Fler tips ?

       

      mvh

      #26146

      Om immobiliserlampan lyser kommer du inte att få igång bilen även om det luktar bensin.

      steg 1: kolla alltid alla säkringar, även de under huven.

      steg 2: ryck ut kontakt(erna) till immobilisern och tryck i dessa igen. Har behövt göras på min 156 vid två tillfällen. Beskrivning finns i min “GTnjA”tråd på alfapower men i stora drag sitter kontakterna sida vid sida en bra jäkla bit upp rakt ovanför kopplingspedalen. Det går att sträcka upp en arm där och lossa den stora och lilla kontakten som sitter i en separat dosa lite ovanför alla säkringarna och sedan trycka i dessa igen. Det är visst inte helt ovanligt med glappkontakt där och det verkar inte behövas mycket glapp heller.. 

      Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

      #26147
      Erne Wiström
      Deltagare

        Hej

        Min 156:a -01:a hade lite “hyss” för sig för några år sedan. Ville absolut inte starta… Det var bara att låta den få vara för sig sälv en stund..  för att sedan snällt hoppa igång, inte så kul och väldigt frustrerande.  Det visade sig vara en vevaxelgivare! som inte riktigt va frisk.  Byte av den och bilen startar direkt sedan dess… Kan va värt att kolla!

        mvh//Erne W

          

      Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.