Startproblem Alfa Spider 1982
Published by Johan Denell on
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 10 juni, 2023 kl. 16:14 av
Igino Cazzola.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2023 kl. 13:26 #66243
Hej
Köpte en Spider 1982 förra året. Har haft lite startproblem och bytte batteri i höstas. Har haft stödladdare under vintern och batterispänningen ser bra. Dags att ta fram bilen för säsongen. Startmoton går men jag får inte igång motorn. Tror det finns bensin kvar sedan förra året.
Några tips? Skall jag använda choken? På verkstaden sade att man skall vara försiktig med choke då det bara kladdar igen. Bilen har förgasare ej insprutning.
Startgas? Skall den sprutas innan förgasare/luftfilter?
/Johan
9 juni, 2023 kl. 06:24 #66252Och du har gnista?
Nu var det många år sedan men choken bör nog även användas sommartid också. Gör ju det på mina hojar. 😄
Gör såhär. Pumpa på gasen, 2 – 3 ggr. Accpumpen ger “snapsar… dra ut choken & ge lite gas och starta. Är allt ok ska den brumma igång. Fick lära mig den metoden av min pappa. Jag fick sällan igång min första bil, en Volvo PV. Så han flinade och sa:Ska jag starta den? Då fick jag lära mig…. Samma metod fungerade lika bra på min nästa bil, en Alfetta.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
9 juni, 2023 kl. 11:43 #66254Pumpa på gasen, 2 – 3 ggr. Accpumpen ger “snapsar… dra ut choken & ge lite gas och starta.
Klockrent, pappa vet bäst.
Vad gäller startgas så år det inte en användbar metod att starta en motor men det kan ge dig snabbt svar på om det finns gnista. Spraya en rejäl skvätt rakt ner i förgasaren. Om motorn hostar till eller bara så mycket som säger fjutt en gång så har finns det gnista. Och då är det bränslet som krånglar. Varning också för modern spritblandad bensin som inte går ihop med lättmetallgjutgodset i gamla förgasare om den får stå en längre tid.
9 juni, 2023 kl. 17:58 #66259Tack för råd!
Det verkar som det är bensinen som är problemet.
Vad gör man med den “gamla” dåliga spritblandade bensinen som finns i tanken innan vintern? Kan väl inte tanka någonting annat i dagsläget?
9 juni, 2023 kl. 20:21 #66260Blanda ut den med ny och kör upp den när du väl fått igång bilen. Problemet är inte bensinen i tanken, om den inte var praktiskt taget tom, utan det som stått i förgasaren hela vintern. Ett bra tips nuförtiden är att tömma förgasaren och förvara den inomhus under vinterförvaringen eftersom spriten korroderar lättmetallen och kleggar igen förgasaren.
Försök tömma flottörhuset och ersätt med färsk bensin.
10 juni, 2023 kl. 16:14 #66265Tack för råd! Det verkar som det är bensinen som är problemet. Vad gör man med den “gamla” dåliga spritblandade bensinen som finns i tanken innan vintern? Kan väl inte tanka någonting annat i dagsläget?
Du har två alternativ till fulbensin.
E5 (98 oktan) prispåslaget är så litet så det är bara dumt att köra på E10 (95 oktan).
Alkylatbensin, mycket dyrare men kan ändå vara värt att köra sista tanken för säsongen med sådan, då kommer bilen att vara gladare till våren.Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.