Startspärr 156 2,5 -01

Published by Håkan Franzon on

Forum Teknik Startspärr 156 2,5 -01

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Håkan Franzon
    Deltagare

Jag har en 156 2,5SW -01 som strular med startspärren när jag försöker starta bilen. Jag har provat med båda mina nycklar och felet är detsamma.

Min verkstad har felsökt och kommit fram att koden som skickas från nyckel till startspärren ger felutslag. CODE varningen tänds i instrument.

Jag har fått ett artikelnummer på en reservdel, 156024516. Den finns i England.

Är det någon som har haft liknande problem, och vad gör man? Finns det på nån skrot?

Tacksam för tips och hjälp.

Hålan Franzon

Hej Håkan – frustrerande fel, har haft det själv!

om du söker runt på engelska alfaowner kommer du att kunna information (och bilder) på hur boxen för immobilisern ser ut. 

Den sitter i höjd med vänster knä hos föraren, strax ovanför och framför säkringsboxen som du har vid vänster knä. En liten vit dosa gömmer sig där med två svarta kontakter av olika storlek på baksidan. Ena sättet att komma åt dessa är genom att skruva loss hela säkringshållaren och böka runt. Det andra (snabbare) sättet om man vet var greerna sitter är att lossa lilla panelen ovanför pedalerna, fläka ner sig på rygg och sträcka upp höger arm samtidigt som du lyser med ficklampa. Med höger hand kan du komma åt de två svarta kontakterna på baksidan av den vita immobiliserboxen och dra ut dessa kontakter och smacka dit dom igen så blir du av med glappkontakt om det bara är det som strular. 

För mig var det bara glapp i dessa och efter att ha gjort denna proceduren hade jag aldrig mer problem med immobiliserboxen. 

Lycka till. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Bengt Svedberg
    Deltagare

Hade samma problem på min 156:a

Lade mig på rygg och följde den ensamma kabeln från tändningslåset tills den slutade under panelen ,

tryckte till kontakten i änden och sedan har det funkat i åratal.

Fick tipset från Alfa Rosso i Göteborg för längesedan.

Håkan Franzon
    Deltagare

Tack för tipsen som jag fick!

Troligtvis var det glappkontakt. Jag kunde hämta ut bilen idag till en mycket mindre kostnad än befarat.

Nu slipper jag åka annat märke!!!

/Håkan

David Karlsson
    Deltagare

Jag har varit med om detta på en 156 2.0 ts, men där va det inte glappkontakt utan själva antennen runt tändningslåset som spökade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.