Startspärr

Published by Lars Söderman on

Forum Teknik Startspärr

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-06 12:29

Inlägg av Roger Forsberg på 2014-03-06 12:01

Inlägg av Lars Söderman på 2014-03-06 11:18

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-06 10:49

väldigt intressant att det fanns den möjligheten redan -97. Har sett att somliga använder “motronic suite” för modda orginalsystem, är det du använt ?

Nej det här handlar om att jobba med en HEX-editor och epromprogrammerare, men nu börjar det bli trådkapning av Henriks projekttråd…

Du kanske skulle starta en tråd om det Lars  Skulle tro att många är intresserade av dina kunskaper.

Det börjar dyka upp rätt ofta nu bilar med bekymmer med startspärr det här bilar från slutet 90 talet och framåt. bilarna omöjligt att starta och oftast går det att lösa förhållandevis enkelt och billigt om vi sprider kunskapen om hur man gör.

Jag har  programmerade eprom senast på  universitet vilket är några år sedan…  (gjorde ett exjobb där jag använde sådana)  och Lars modd är nog over the top för dom flesta. Men det finns många andra enkla kontrollerar och fix man kan göra på en bil som blivit stående pga bekymmer med startspärren. 

Vi fortsätter i en egen tråd.

Det jag har erfarenhet av är 2.10.3 och 2.10.4 ECUerna som man hittar i fyrcylindriga 145,146,155 och GTV/Spider, samt några femcylindriga Fiatmodeller bl.a. Coupé.  Det man gör är att man gör ECUn “virgin” dvs. man tar bort den information som finns om vilken imobilizer-enhet den är gift med. Det medför två saker:

1) Man kan flytta ECUn från en bil till en annan. Bra om din ECU har pajjat och du vill köpa en begagnad på skroten.

2) Man kan i det läget där ECUn är virgin välja att koppla ur imobilizer-enheten, t.ex. om man har en banbil där man vill slippa använda nycklar och istället ha en av/på strömbrytare och startknapp. Ett system mindre som kan krångla…

Det går att göra liknande för 1.5.5 och 7.3.1 ECUerna som sitter i nyare Alfor (156, GTV m.fl.) men det är en krångligare procedur, och det har jag inte provat själv, bara läst om. Jag skulle gärna vilja ha ta i en  1.5.5 ECU att labba med, men det har inte dykt upp något till rimliga pengar ännu.

Jag kan även plocka fram nyckelkoder ur immobilizer-enheten i det fall att man har tappat bort alla nycklar och behöver göra nya. Har du bara en nyckel kvar till sin bil så ta ett tydligt foto av nyckeln, så kan man skapa en ny nyckel mekaniskt utifrån fotot, och elektrononiskt från informationen i immobilizer-enheten.

Den här typen av information kan ju upplevas som lite känslig. Det går ju att använda den här kunskapen för oärliga syften. Allt jag kan har jag dock läst mig till på Internet, så informationen finns där helt öppet för den som har tid och intresse att sätta sig in i det. Jag hjälper gärna den som behöver med det här, men jag tänker inte lägga ut detaljerad information om hur man gör här på forumet. Detta just för att jag inte vill att det ska bli för enkelt för den som inte har rent mjöl i påsen.

I Henriks fall hade han också ett trimchip med en klart svajig lösning för kopieringsskydd (se bild). Vi misstänkte att det kunde vara dålig kontakt med chippet som ställde till problem så att motorn dog ibland utan förvarning, så jag gjorde en backupkopia på trimchippet som kan användas utan det minst sagt rangliga bygget av socklar och kretsar som var kopieringsskyddet.

Kenneth Larsson
      Deltagare

Lasse, jag köpte lite 156 TS grejor bla en styrenhet. jag kan kolla art nr på den när jag är hemma igen. kanske nåt att utforska? 

Benny Steen
        Deltagare

Jag kan bidra med lite allmäna erfarenher kring Bosch system. Införskaffade framförallt från Alfa 166 -99 och olika volvomodeller kring  97 – 04

Startspärren från den här perioden består av tre komponenter som är kopplade till varanda. Man säger att dom är “parade” Alla tre måste vara från samma utsprungsbil för kunna ersättas. Naturligvis också från någorlunda samma modell och år.

Nyckelchipet (inuti nyckel, svart och stor som ett riskorn och går ibland att plocka loss från själva nyckeln.

Immoblisern boxen , oftast grön och sitter ofast under panelen under ratten.

Motorns styrbox, eller ECU (Electronic Control Unit). 

Nyckelchipet som sitter inuti den fysiska tändningnyckel avläses av en “Antennring” som sitter runt tändningslåst. Antennringen är kopplad direkt till Imobilierboxen via en sladd. Det är ganska vanlig att antennringen får sämre funktionn och man kan då få sporadisk bekymmer med att starta motorn. Själva avläsningen sker bara en gång när man slår på tändningen.  Sedan används den inte.

Antennringen är enkel att byta och är inte parad med övriga systemet.

Om Immoblisern tycker nyckelchipet stämmer så skickas ok signal till ECU och ger den klartecken att starta motorn. All kommuniktion mellan nyckelchip -imobiliser – ecu är krypterad så det är teknisk komplicerat  att kopiera eller förfalska kommunikationen därimellan.

(Tog bort lite radmatningar /Björn 2014-03-10)

Lars Söderman
          Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-06 17:33

Lasse, jag köpte lite 156 TS grejor bla en styrenhet. jag kan kolla art nr på den när jag är hemma igen. kanske nåt att utforska? 

Kan absolut vara intressant. Jag skickar ett PM.

Kenneth Larsson
            Deltagare

Lasse, du har PM.

Lars Söderman
              Deltagare

Då har jag fått hem två ECUer att börja undersöka. Det är en M1.5.5 och en ME7.3.1.

Ska bli intressant! VI får se när tiden räcker till. Tack Martin och Kenneth!

Benny Steen
                Deltagare

Rapportera gärna vad du kommer fram till. 

Själv fick jag hem en klon på volvo verkstäderna egna diagnosverktyg i fredags. Går att både tuta blinka och köra elrutorna  direkt från tagentbordet 🙂

Peter Andersson
                  Deltagare

Benny vart köpte du volvo verktyget? Ingick mjukvaran? Pris?

Benny Steen
                    Deltagare
                      ca 850 SEK. programvaran VIDA 2013A följer med.   Vi har en V70 -02 som spökar lite med larmet så jag tyckte det var bättre lägga pengarna på egna verktyg än åka till Volvo.

Jag hade lite bekymmer i början med drivrutinen mellan dator och hårdvaruboxen. fick använda en äldre drivis. Misstänker det har med att jag kör windows XP 32 bit på garagedator.  och drivisen som följde med är för nyare operativ.  Övrigt installerades programvaran rakt av utan bekymmer.

http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot-sales-Professional-Volvo-Dice-Vida-not-only-J2534-but-also-Volvo-Protocol-support-SELF/437145144.html

Lägg till $6 och välj frakt via fedex så går det på några dagar istället för 2-3 veckor.

Finns 85 sidor att läsa här…. Men det räcker med läsa dom sista sidorna.
                      http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=68407&st=0&sk=t&sd=a

Lars Söderman
                      Deltagare

M1.5.5 ECUn upkopplad på bänken och provkörd. Fick flytta några stift i orignalkontakten för att få alla anslutningar som behövs, men allt funkar som det ska. Nu när jag sett att det funkar man man bygga en lite trevligare labbuppkoppling. Diverse kablar för det är på väg med fri frakt från Mittens Rike. 

Lars Söderman
                        Deltagare

För att programmera om M1.5.5 måste man koppla in sig direkt på hybridens keramik. Padden som ska kontakteras är 2×3 mill (tusendels tum), alltså ca 0,5×0,75 mm. På padden finns också en bondtråd av storleksorningen tunnt hårstrå som man inte får skada för då pajjar man ECUn. För att ha en chans att kontaktera padden så fick det bli lite konstruktion och tillverkning av en jigg.

Igino Cazzola
                          Deltagare

Jag är fullständigt Räserskadad

Lars Söderman
                            Deltagare

Har pysslat ihop en liten labuppställning så man ganska enkelt kan koppla in sig på olika ECUer. Testkörde mot en ME7.3.1 och kollade att verktygen jag har fungerar för att flasha ny mjukvara i ECUn och det funkar som tänkt. 

Provade även att flasha i en mjukvara med immofunktionen avstängd, och när man kollar med Multiecuscan så rapporterar den “Engine startup – Allowed” dvs. ECUn har klartecken från immobilizern att starta motorn.

Lars Söderman
                              Deltagare

Ytterligare framsteg med ME7.3.1. Provade ett nytt verktyg för att läsa och skriva EEPROM i ECUn. Det funkade som tänkt och AlfaOBD rapporterar numera att test-ECUn är “not programmed” dvs. den är virgin och kan flyttas till vilken bil som helst för att där gifta sig med immobilizern. 

Har du behov av en extra ECU till din GTA (eller annan bil med ME7.3.1) så går det bra att köpa en på skroten och höra av sig så ska vi nog kunna lösa så den går att sätta i en annan bil.

Martin Sipek
                                Deltagare

Lars, jag är djupt imponerad. Var får du dina olika programsnuttar ifrån som du flashar kretsarna med, skriver du dem själv? Vilket språk är det skrivet i? Som sagt djupt impad.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.