start/stopp-funktion Giulietta

Published by Erik Forsberg on

Forum Teknik start/stopp-funktion Giulietta

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29282
    Erik Forsberg
    Deltagare

    Hej,

    Är det någon som känner till när detta system slår in? Är det något speciellt tryck på bromsen som behövs? På min slår den in vid väldigt olika tillfällen. Ibland flera gånger under en åktur och ibland aldrig trots samma körning med stopp vid rödljus osv.

    #29283
    Michael Wolde
    Deltagare

    Enligt uppgift är det en hel del parametrar som styr Start/stopp funktionen. Temperatur på motor, elförbrukning, batterladdning etc. Noterar för egen del att S&S fungerar oftare under varmt sommarväder än under vintern då jag inte kan komma på att jag den slog av en enda gång. Vet inte om det var svar på din fråga, men låt och säga att jag känner igen frågan ..

    #29284
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Hejsan Erik. 

    det är som Michael skriver en massa parametrar som skall vara ok. 
    min första fråga är det en automater eller manuell. kör du med Ac på eller ej. förmodar ju så klart att den är på är vanligaste idag. 
     1. bilen ska vara drift varm för att fungera bäst. går så klart in även innan den är det. 
     2. batteriet ska vara i ok kondition. har du ett batteri som börjar bli dåligt eller ett som kan dippa lite i spänning tex vid start så känner den lilla grunkan som sitter på din Minus pol på batteriet av detta och då startar inte din S&S. ett batteri byte krävs i såfall. du kanske inte märker detta när du ska starta inte mer än att den kanske är lite mera trött då och då. 
     3. är det en manuell så ska man så klart lägga bilen i friläge o släppa upp kopplingen. när du trampar ner kopplingen sedan så startar den om den stannat. 
     4. kör du med vindrute torkarna på eller bakruset defrostern så går den inte igång det tar för mkt ström när den stannar. lika så om man har stolsvärmen på om inte jag minns fel.
     5. kör du utan bälte tex så går den inte in. backar du så går den inte in. har du inte bilen i friläge utan sitter med kopplingen nertryck så går den inte in. osv. detta med friläge behövs inte om det är en automater eller sporttronic typ en seelesped växellåda. 

    ett tips till dig är att läsa din instruktions bok om, just detta kapitel, finns en del om systemet och hur det fungerar. där får du svar på alla dina frågor.
    kan vara så att det finns någon givare som inte är ok tex till kopplingen eller bromsen.. då stannar den inte heller. finns det felkoder i systemet så kan det vara en orsak med. då får man läsa ut det och via oss på auktoriserad verkstad kan vi se vilka parametrar som mest orsakat varför det inte fungerar.   jag har haft många med dåligt batteri. har tom haft en kund som vi kollat batteri till. bytat batteriet till osv innan jag tillslut forskade i det riktigt djupt för han klagade flera ggr.. då visade det sig att han inte alltid hade bältet kopplat eller framför allt allt som oftast. jag kunde se parametrarna på detta. han svor på att han aldrig körde så. fast jag hade sett när han kom och körde där i från utan att spänna bältet. tillslut erkände han när jag nästa gång gav honom en print på just alla orsakade parametrar till varför det inte fungerade.. han kom inte tillbaka flera ggr.. så läs din instruktionsbok.. 

    Mvh
    Rickard 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #29285
    Erik Forsberg
    Deltagare

    Tackar så  mycket för era utförliga svar! 

    #29286
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Vill komplettera med att det gjordes en mjukvaruuppdatering så tidiga bilar uppförde sej lite illa. Något att kolla liksom att läsa av felkoderna om Du funderar på funktionen. Jag blev lite chockad när jag förstod att bilen hade loggat tusentals tillfällen då S&S inte kopplat in. Upplever Giuliettans S&S som en av de bättre på marknaden trots att miljödiesel inte är det lättaste att få till.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.