Stelvio Q4

Published by Håkan Petersson on

Forum Teknik Stelvio Q4

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Håkan Petersson
    Deltagare

Nu är det vinter även i söder där jag bor. Har en Stelvio Q4 vilken jag anser sladdar lite väl mycket i kurvor och rakt fram.
    Kör den i A-läget men tycker inte den driver på framhjulen utan endast bak.
    Hur uppför sig era Stelvio i halkan?

Lars T Andersson
    Deltagare

Provade i dag i snömodden i Gbg och på N & D-lägena så kommer framhjulsdriften in tydligt när man trycker på lite. Och då beter den sig som den ska. Gränsen för inkoppling av AntiSpin verkar ligga högt för Stelvion tillåter mer hjulspinn än mina Audi (A5 & A6) gjorde. Annars uppför sig som alla moderna bilar, har ett eget liv där elektroniken bestämmer och signalerar inte till mig vad den tänker hitta på när det svänger. Det var bättre förr. 🙂
    Lars

Per Sterling
    Deltagare

Jag tycker min Stelvio går mycket stabilt i halka och på vinterväg. 4wd systemet likar bmws xdrive fast det reagerar snabbar. Detta då det har andra algoritmer. Q4 systemet har fått bra kritik i riktiga tester på rullar där det presterade bättre än xdrive.

Jag har kört mycke vinterväg i bmw xdrive och tycker stelvion funkar bättre. Filbyten över snösträngar går mycket stabilt.

Jag kör på Kumho KW31 ett (NORDISK dubbfritt)

Vad har du för däck? Många återförsäljare lurar på kunder kontinentaleuropeiska dubbfria, speciellt till SUVar. Idag verkar inte folk veta skillnaden. Men på vinterväg så presterar inte högfartsdäcken alls…

Lars T Andersson
    Deltagare

Vi ler på Pirelli Scorpion. Aktivt val eftersom vi bor i Gbg och åker hellre till Alperna än Norrland
    Lars

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.