Stelvio stötig?
Published by Per Alvarsson on
- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 3 april, 2020 kl. 11:16 av Per Alvarsson.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2020 kl. 19:10 #23386
Hej
Funderar på o skaffa en Stelvio men har läst att den ska vara ganska stötig.
Svär väl lite i kyrkan nu men kan man göra den mjukare om man skulle vilja?
Det första jag tänker på är att byta till 17″:s hjul.
Kan man göra någon inställning med fjädringen?Har idag en 159 1750. Hur stötig är den i jämförelse med Stelvion?
/Per
14 mars, 2020 kl. 19:39 #23387det är inte säkert du kan gå ner i dimension på hjulen, det beror på bilen.
göra den mjukar i fjädringen är ju inget o råda till. den är optimerad för vikter och modellen. enda du kan påverka är däcktrycket.provkör dom själv och därefter skaffa din egen bedömning. det är lika många tycke och tänk om våra bilar som du frågar antalet personer.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
15 mars, 2020 kl. 00:12 #23388Det finns Stelvio med 17″ hjul. Kan ev vara så att vissa modeller har större bromsar och därmed större fälgar.
Kör själv 159 ti och körde tidigare en Giulia. 159 ti är mycket stötigare än Giulian.
Provkör själv som sagt och skaffa en egen uppfattning. Jag upplevde inte Stelvio som stötig vid mina provkörningar.
Giulia 20 Super
15 mars, 2020 kl. 09:46 #23389Håller med Rickard – ut och provkör! Utöver glädjeruset du får över att köra en riktigt körglad bil så är det bara du själv som kan avgöra om den är stötig, bullrig mm. Vi har alla olika uppfattningar.
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
15 mars, 2020 kl. 11:41 #23390Ok.
Problemet är bara att det är ca 12 mil till närmaste bilfirma.15 mars, 2020 kl. 12:08 #23391Vill inte påstå att den är stötig. Har 17″ på vinterhjulen och 19″ på sommarhjulen. Är bra mycket mjukare än t.ex. Giulettan.
16 mars, 2020 kl. 10:05 #23392Har 17″ vinterhjul på. Efter mitt tycke; väldigt mjuk i bakändan. Vurderar Bilsten B6 dämpare.
16 mars, 2020 kl. 14:21 #23393Kan ju också vara så att den är “stötig” i jämförelse med andra SUV:ar men inte i förhållande till en sedan.
Med tanke på svaren här verkar det ju som ett troligt cenario.21 mars, 2020 kl. 15:51 #23394Hej! Jag tycker att den är stötig, har 17 tum på vinterdäcken och bävar för att byta till sommardäcken som är 20′. Alla tycker vi olika men jag överväger faktiskt och byta bort den, har kört 800 mil med min och jag retar mig mer och mer för varje dag som går. Mina två tidigare bilar hade adaptivt chassi och det är överlägset anser jag. Om du är sugen, ta en ordentlig provkörning så du inte ångrar dig som jag gör, jag tog en för kort tur…
24 mars, 2020 kl. 23:34 #23395Det korta svaret från min sida är NEJ. Den är fast i chassit och kommunikativ, men inte stötig.
Jag körde en 159 SW 1750 TBI i fem år innan jag bytte till Stelvion 2017. När jag köpte 159:an valde jag bort TI-paktetet för att jag inte ville ha en för låg och stötig bil i vardagen. De dagar jag är på det humöret kan jag köra något annat Den rullade på 18″ på sommaren. Jag beställde Stelvion med 19″ och aktiva FSD chassit och nu rullar den på 18″ med vinterdäck. Hur som helst så är Stelvion mycket mer komfortabel på knölig väg än 159:an var, trots att den upplevs som betydligt fastare i chassisättningen (Men så klart vingligare p.g.a. höjden). Jag har vid något servicetillfälle haft lånebil utan FSD, men märker ingen jätteskillnad. Det som däremot är skit är de originalmonterade Good Year däcken. I AMS test av SUV-däck 2018 var de klart bullrigast. Trist.
29 mars, 2020 kl. 09:35 #23396Kanske är det så att Stelvio behöver det aktiva chassiet för att verkligen komma till sin rätt, dvs både körglädje och komfort?
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
29 mars, 2020 kl. 10:06 #23397Hej! Allt handlar väl om vad man är van med och gillar. När jag bytte till sommardäcken igår så pumpade jag upp däcktrycket till 2.5 utan att kolla vilket tryck det ska vara, efter en provtur justerade jag ner trycket enligt instruktionerna, upplevde att den blev mycket mer harmonisk på alla sätt efter rekommenderat tryck.
30 mars, 2020 kl. 10:08 #23398Jo det bidde en Stelvio 280hp. Tyckte väl att den var lite stötig när jag provkörde, kanske lite bullrig också, men ville verkligen ha en Stelvio.
I bilen kan man ju se däckstrycket och såg att det låg på ca 3,2 bar. Kollade i instrukrionsboken och såg att det där står ca 2,1 bar fram. Nu har jag sänkt till 2,3 fram och 2,5 bak, har sällan passagerare eller last, och nog är det bättre. Ska prova att sänka till 2,1 fram när det blivit lite varmare.
Hur mycket kan man lite på tryckmätarna i bilen? Enligt macken tömde jag till ca 2,15 men bilen säger 2,3. Vem har rätt?
Hemresan var ju både kul och tråkig då jag var tvungen att ligga 85-90 knyck och dessutom inte fick accelerera kraftigt då bilen var ny. Eller rättare sagt årsmodell 2018 men inte såld förrän nu.30 mars, 2020 kl. 10:59 #23399Posted By Per Alvarsson on 30 mar 2020 10:08
Jo det bidde en Stelvio 280hp. Tyckte väl att den var lite stötig när jag provkörde, kanske lite bullrig också, men ville verkligen ha en Stelvio.
I bilen kan man ju se däckstrycket och såg att det låg på ca 3,2 bar. Kollade i instrukrionsboken och såg att det där står ca 2,1 bar fram. Nu har jag sänkt till 2,3 fram och 2,5 bak, har sällan passagerare eller last, och nog är det bättre. Ska prova att sänka till 2,1 fram när det blivit lite varmare.
Hur mycket kan man lite på tryckmätarna i bilen? Enligt macken tömde jag till ca 2,15 men bilen säger 2,3. Vem har rätt?
Hemresan var ju både kul och tråkig då jag var tvungen att ligga 85-90 knyck och dessutom inte fick accelerera kraftigt då bilen var ny. Eller rättare sagt årsmodell 2018 men inte såld förrän nu.varför får du inte accelerera kraftigt ?
vem säger detta. bilarna idag är inte som förr i tiden då man skulle köra in motorn.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
30 mars, 2020 kl. 13:50 #23400TPMS i bilen visar mer exakt tryck än mätarna på macken!?
SAABtoken
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.