Stelvio vilken motor
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 19 januari, 2018 kl. 09:08 av Fredrik Langendorf.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2018 kl. 21:19 #22084
Är väldigt sugen på en Stelvio men kan inte bestämma mig för vilken motor man ska ha. Jag har kört 210hk dieseln och 280hk bensinare. Både går ju faktiskt kanon men med olika karaktär. Om pengar inte skulle begränsa skulle jag nog lätt ta 280 hk motorn. Snabb, skönt ljud (smäller fint i avgassystemet), känns lyxigare och tystare. Dieseln är ju och andra sidan snålare och har mycket lägre förmånsvärde 63′ år istället för ca 80′. Sen finns ju också 200hk bensinare men den har jag inte kört och den verkar vara svår att hitta för provkörning. Nån som har provat 200hk, blir den för trött kanske eller den kanske går att chipstrimma lite så den blir piggare?
Den har i alla fall ungefär samma förmånsvärde som dieseln så den kanske är ett alternativ. Sen är det ju så mycket snack om att man inte ska ha diesel med miljözoner i sthlm osv.
ahh vet varken ut eller in ((…
16 januari, 2018 kl. 22:43 #22085Inget lätt val kanske. Med tanke på diesel och andrahandsvärde så valde jag en First Edition med 280 hk bensin. Jag har kört 2200 mil sedan i maj och tycker den är riktigt trevlig. Var lite ryckig vid start men efter första service och uppgradering är detta i princip borta. Dock drar den mer nu. Snittar 0.9 blandad körning med 19 tums vinterdäck. Lycka till.
Mange W
16 januari, 2018 kl. 22:52 #22086Mmm tack för svar, kul att höra …
17 januari, 2018 kl. 14:36 #22087Jag sålde min 159 1750 tbi i samband med att jag bytte jobb, 4,3 mil enkelväg istället för 8 km. Dels för att det började bli dags, men också för att få ner bränslekostnaderna. Hur mycket jag än älskar pigga bensinmotorer, så gick det inte att rättfärdiga drygt 15.000:-/år mer i bränslekostnader när jag valde 210 hk Diesel före en 280 hk bensin. 200 hk bensin gör marginell skillnad på förbrukningen, så det är mest en fråga om inköpspris. Nu har jag bara kört drygt 300 mil och det är vinter, men har snittat 0,64 l/mil. Hade jag inte bytt jobb, men ändå bytt bil, så hade det säkert blivit en bensinare eftersom Dieseln inte mår bra av att köras korta sträckor.
18 januari, 2018 kl. 13:14 #22088Giulia/Stelvio 200 hk bensin går att programmera om till samma effekt som Veloce då de har samma hårdvara i motorerna, bara mjukvara som skiljer effekten åt. Vet dock inte om det finns någon firma i Sverige som utför jobbet än. Vet att det finns på flera ställen i Europa.
Giulia 20 Super
18 januari, 2018 kl. 22:55 #22089Hmm intressant med programmeringen… undrar en annan grej med dieseln, den har ju euro 6 rening men inte den senaste Scr reningen och ad blue eller hur?
18 januari, 2018 kl. 23:04 #22090Jo, den har SCR. Och ett lågtemp kylsystem för laddluften => lägre NOx
19 januari, 2018 kl. 08:54 #22091Det där med chip verkar ju intressant. Går att skrämma upp från 200hk till 310hk. Det lär ju vara riktigt trevligt.
https://www.tuningchip.se/tunings/Alfa_Romeo/Stelvio/2.0_TB_-_200HK/147/2018Giulia 22d 150
19 januari, 2018 kl. 09:08 #22092För min del är bensinaren en no-brainer. Dieseln i Stelvio är väldigt knattrig. Jag tyckte det störde den totala upplevelsen lite, för chassit är ÛBER. Ska man inte köra mer än 2 000 mil per år är extrakostnaden rätt liten i förhållande till den markant ökade ljudkomforten. Har man möjlighet att plocka ut en ny bil är ökningen i bränslekostnad väldigt marginell – sett till totalkostnaden. Så, se det som inte the good old days när man valde “stora motorn”. Lyxigare, men lite kostsammare att driva. Skiljer det 3 kr per mil så handlar det om en femhundring i månaden. En femhundring som gör väldigt stor skillnad.
Skillnaden på 200 och 280 hk bensinaren är nog rätt liten till vardags. Lite lägre turbotryck, krämen saknas troligast bara när man sträcker ut på motorväg. Eller kastar på fyra cyklar på taket.
Men det här är bara min personliga åsikt.
Bränsleekonomi är också en del av körglädjen, det kan till och med jag tycka. Tur då att jag vande mig vid 1,5 l/mil i sex år med en halvgammal Jagga Allt efter det har varit ett under av bränsleekonomi, till och med raggarbilen…
Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.