Stiften badar i olja…!

Published by David Wallefelt on

Forum Teknik Stiften badar i olja…!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33363
    David Wallefelt
    Deltagare

    Min fru kör familjens 156JTS-03 sedan 5 år tillbaks. Nu skulle jag kolla stiften, och upptäckte något helt nytt (för mig) och oväntat. Stiften i de tre högra cylindrarna badar i motorolja…

    Betyder det troligen att topplockspackningen är slut, eller kan det vara något annat? Typ att vevhusventilationen eller något är igentäppt och skapar ett övertryck som tar den enklaste vägen någon annanstans… Jag har ingen erfarenhet av detta.

    Hon har upplevt att bilen går ryckigt och tappar effekt på högt gaspådrag sedan en tid. Jag bytte därför nyligen hela insugsröret på bilen då den sedan länge haft sprickor i gummidelen precis innan spjällhuset (så motorn lär ha fått en del tjyvluft). Trodde ryckigheten skulle försvinna med nytt insug, men tydligen inte, och det var därför jag tänkte “kolla stiften”.

    Vad gör jag nu? Kan jag torka ur toppen, skruva tillbaks stiften och köra med bilen? Eller är detta för allvarligt? Hon tycker att bilen funkar bra så länge man inte “kräver för mycket” av den….

    Tacksam för svar

     

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33364
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    Ventilkåpspackningen. Torka ur brunnarna, byt packningen (finns på eBay) sen äre bara gasa  

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #33365
    Crister Borg
    Deltagare

    Det är alltså olja i tändstiftbrunnarna? Byt ventilkåpspackning…!

    elCrillo Kalmar

    #33366
    David Wallefelt
    Deltagare

    Underbart Crister och Henrik!

    Tack för blixtsnabbt svar på problemet. Då är det bara att hitta en packning, och börja skruva och torka

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33367
    David Wallefelt
    Deltagare

    Finns på Mekonomen för 280kr, då går det fortare än Ebay

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33368
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    Inlägg av David Wallefelt på 2017-03-18 17:13

    Finns på Mekonomen för 280kr, då går det fortare än Ebay

    Det var som fan

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #33369
    Rickard Bergh
    Deltagare

    är det tänstiften närmast där man fyller på olja så kan det mkt väl vara så att den som fyller på själv spiller lite på kanten till hålet och då får du tillslut olja i tändstift hålen. är det däremot mot växellådan till det är olja och inget vid oljepåfyllnings hålet så lutar det åt packningen. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #33370
    David Wallefelt
    Deltagare

    Tack Richard. Stiftet vid påfyllningen är det enda torra, det är absolut värst i andra änden.

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33371

    Skulle gissa på packningen jag med, men har själv märkt att om du fyller på för mycket olja så hamnar det där med.

    Har 2st 156 ts bilar o på båda var ej “röret” för oljestickan nere i botten vilket gjorde att när jag hade max på stickan så va det egentligen ännu mer. Där av att den tryckte ut olja i tändstiftsbrunnarna.

    #33372
    David Wallefelt
    Deltagare

    Ojdå, så mätstickan visar alltså konstant för lågt för att röret sitter för högt (hur kommer man förresten på en sådan sak?). Då kanske man ska se till att oljenivån är “halv” snarare än hel framöver, om jag har samma problem (vår JTS har alltid dragit extremt mycket olja).

    Idag ska de byta på verkstaden (jag hinner inte själv, och hade inte den konstiga Torx-liknade bitsen för ventilkåpan), så vi får se om det var packningen (yttre ringen, samt en för respektive tändstiftsbrunn kostade ca 600kr på Mekonomen).

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33373

    Om det är samma fel som jag hade så är det bara att lossa oljestickan med en bult o böja till fästet så det passar när röret är i botten.

     

    Har renoverat några toppar o motorer o så fort stickan är lös så märker man felet ?

    Börjar dock undra varför det är så här om även du har problemet med oljestickan.

    #33374
    David Wallefelt
    Deltagare

    Jag tror dock inte att jag har samma problem med oljestickan för högt upp på vår 156 (den dricker nog bara mycket olja änd&aring. Oljesticksröret känns väldigt stabilt och ser korrekt placerat ut på min. Det kanske ser aningen olika ut med monteringen av detta mellan TS och JTS…

    Nu har jag dock åtgärdat anledningen till denna tråd, nämligen de läckande ventilkåpspackningarna (en stor yttre, samt 4 ringar). Det känns bra att stiften inte badar i olja mer, men när de kollade felkoderna i samband med monteringen visade det sig finnas misständningar på cylinder 1, vilket naturligtvis bör vara orsaken till att frun upplevt svag/ryckig motor på låga varv en längre tid.

    Därför sitter jag nu och inväntar leverans av ett stycke ny tändspole, vilket jag får tacka en annan tråd att det blev NGK för ca 700kr stycket via bildelar24 (istället för 1500kr från AD bildelar runt hörnet) 

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

    #33375
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Många moderna nya bilar friskriver sig och säger att 1 liter motorolja per 1000 Km kan vara normalt! 

    #33376
    David Wallefelt
    Deltagare

    Jo jag känner igen de siffrorna, och det är i de krokarna det ligger här. Som tur är har faktiskt “Feltema” 4 litersdunkar med 10-60 olja som jag kör numera istället för selenia racing. Det står t.o.m. Alfa på etiketten ?

    156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    156SW 2.0 JTS

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.