Storlek på vevaxelmutter

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Storlek på vevaxelmutter

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Tjena! Är det någon som har koll på vad det är för storlek på muttern till vevaxelmuttern? Byter hardyskiva  och behöver snurra motorn. 

Förresten, jag ska byta den främre skivan, har tagit ner allt som är i vägen, men behöver man plocka ner svänghjulskåpan eller lossa bakersta fästet eller går det ändå? Samt funkar det att plocka ner halva axeln eller är det smidigare att ta hela?

Niklas 

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Är nog enklare att svara om der står det är en alfa 75 ts 

32mm (har jag för mig) 

Dock behöver du inte lossa på remskivan, plockar du ur tändstiften kan du vrida runt med handkraft på kardanen. 

Behöver inte lossa bakre fäste eller sprängkåpa. Dock behövs det bändas med en del våld för att få ner bakre hardyn från växellådsdelen om du inte vinklar växrllådan med domkraft under bakkant av deDionen eller genom att lossa växellådsbalken och liksom hänga ner växellådan i framkant. Vill man inte lossa växellådsbalken går det ändå, man får bara svettas lite mer och vara envis.   

Plocka hela axeln. Märk dessutom upp axeln och medbringare både vid motoränden och vid växellådsänden. Märk upp allt så att du får tillbaka allt i precis samma läge. Jag brukar använda vit tuschpenna och markera ner än nödvändigt.  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Benny Steen
    Deltagare

36mm är muttern som håller remskivan. Det går ju mäta storleken med ett skjutmått ifall man undrar.

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-06-02 22:22

32mm (har jag för mig) 

Dock behöver du inte lossa på remskivan, plockar du ur tändstiften kan du vrida runt med handkraft på kardanen. 

Behöver inte lossa bakre fäste eller sprängkåpa. Dock behövs det bändas med en del våld för att få ner bakre hardyn från växellådsdelen om du inte vinklar växrllådan med domkraft under bakkant av deDionen eller genom att lossa växellådsbalken och liksom hänga ner växellådan i framkant. Vill man inte lossa växellådsbalken går det ändå, man får bara svettas lite mer och vara envis.   

Plocka hela axeln. Märk dessutom upp axeln och medbringare både vid motoränden och vid växellådsänden. Märk upp allt så att du får tillbaka allt i precis samma läge. Jag brukar använda vit tuschpenna och markera ner än nödvändigt.  

Tack för svar! De slog mig med sen, har ju den uppallad på dedion så tog bara hjälp så vred vi på varsitt hjul, behövde inte ens lossa tändstiften. Måste varit solstingen haha. Sen gick det smidigt att vrida kardan med nyckel under upptäckte jag när jag började lossa på bultarna.

Jag lossade bakre fästet på sprängkåpan eftersom de bara satt med 2 muttrar och det var lättare att trassla ut axeln då. Plockade ner den i ett stycke och har märkt allting. Främre hardyn var helt av medan de andra tyckte jag såg okej ut men efter att ha den nerplockad börjar de bli mer och mer lockande att byta alla för att slippa göra de så snart igen.

Vet du om mitten samt bakre passar från någon annan bil? Så man kunde få tag på de imorgon redan. 

Det var 36 alltså, där ser man?

Angående fabrikat av hardyskivor, ja det går även med någon bmw 5-serie donut vilket jag inte vet något mer om. Men kanske Benny lekt med “donötterna” på sin räser75? Tvivlar dock på att du får tag i de över en dag heller..

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.