Storlek/dimension dämpare + fjädrar AVO till GTV 916

Published by Joel Rosén on

Forum Teknik Storlek/dimension dämpare + fjädrar AVO till GTV 916

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Joel Rosén
    Deltagare

Hej!

Tänkte beställa nya fjädrar och dämpare till GTVn. AVO har en del universella saker. Jag behöver veta dimensionerna på dämparna och på fjädrarna på en orginal GTV V6, så jag har något att utgå från. Vart kan jag hitta detta? Har inte tillgång till att mäta själv, är bortrest i 2 månader. Tänkte försöka tajma det så att jag har sakerna hemma när jag kommer hem…

Tacksam för hjälp!

GTV 2.0 V6 TB

Lars Söderman
      Deltagare

Kolla Eibachs katalog. I deras “Gutachten” står alla dimensioner. Observera att det är olika fjädrar beroende på motor i GTVn.

http://web2.carparts-cat.com/default.aspx?11=279&14=4&10=F0FB9A192E524DD79659331BE657EDCC279004&12=101&52=1&30=2 

Ett exempel på Gutacchten-dokument:
        http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/22014/112/E1024-140.PDF

Joel Rosén
        Deltagare

Tack! Min är en V6 turbo och har samma upphängning fram som sugsexan. 

Får av ditt dokument fram följande:

Framaxel: Bakaxel:

Diameter: 177mm 125mm

Tjocklek: 13.5mm 13.25mm

Längd: 311mm 264mm

Antal varv: 5.3 6.5

Dessa mått sänker tydligen 20mm, men jag antar att det beror på hur hård fjädern är också och det verkar inte framgå i dokumentet. Så om jag kör på en 300mm stenhård fjäder fram så kanske jag får ner den ett par cm iallafall?

Ska försöka hitta något liknande för t.ex Koni så jag kan kolla upp dämparna också och sedan kasta iväg ett mail till AVO!

GTV 2.0 V6 TB

Lars Söderman
          Deltagare

Med de uppgifterna kan man räkna ut fjäderkonstanten, med hygglig precision. Det finns onlineverktyg för det på nätet om man googlar lite.

Joel Rosén
            Deltagare

Har även funderat på FK coilovers byggda på justerbara Konidämpare. Lär ju gå att sätta på AVO-fjädrar på dom utan problem! Sen kostar det kittet knappt mer än vad bara Koni-dämpare kostar.

De har dock 3 olika versioner:

1. Front axle with 35mm mounting bracket & anti roll bar mounting 

2. Front axle with 35mm mounting bracket 

3. ront axle with 25mm mounting bracket 

Antar att det större måttet är till V6an samt att jag ska ha anti roll bar mounting?

Här är länk:

http://www.venommotorsport.com/product_details.php?id=17799&manufacturer=FK&category=Suspension

GTV 2.0 V6 TB

Roger Forsberg
              Deltagare
                Joel Rosén
                Deltagare

Har kollat mycket på Lowtec men allt som är skrivet om dom har fått mig att snegla på FK mer. I princip inget positivt skrivs om Lowtec på forumen… De är även lite dyrare, 10 000 om man vill ha justerbar Rebound. Har en svensk prislista jag fått av den svenska återförsäljaren, Mr tuning:

9.1 Pris 5495kr
                  9.2 Pris 6495kr
                  9.3 Pris  6895kr
                  9.3R Pris 7495kr
                  9.4 Pris 9995kr

GTV 2.0 V6 TB

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.