Stötdämpare till 156 GTA

Published by Anders Uggelberg on

Forum Teknik Stötdämpare till 156 GTA

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Anders Uggelberg
    Deltagare

Vagnen börjar närma sig 10.000mil och är lite knarrig i knäna.  

Någon som har synpunkter eller åsikter på stötdämparval? Jag rejsar inte på bana, men gillar givetvis att gasa lite i kurvorna. Bilen används som vardagsfordon med lite längre turer då och då. Nya orginal stötdämpare eller aftermarket? Jag har hört/läst gott om Koni FSD som lär vara en fin kompromiss mellan komfort och grepp.

AndersU

Jag har BC Racing coiloves på min Fiat. De är justerbara i hårdhet. Stor skillnad mellan soft och hard. 

Det verkar som att de har även till din 156:a.

Kolla på http://www.bc-racing.co.uk/applications/alfa-romeo-coilovers/alfa-romeo-156-00-932.html

C.R.T - Carbonara Racing Team

Kenneth Larsson
    Deltagare

bra tråd här!

Jag har också en 156 GTA och bak kan man fundera över hur länge som stötdämparna håller och om man ska göra förebyggande byte?

Att den känns konstig på vägen gäller inte för min bil alls – min har gått 145.000 Km. Jag vill inte ha den lägre då den redan är låg så det räcker för mig.

På de flesta siter så klumpas GTA ihop med övriga Alfor – men jag har svårt att tro att det verkligen är samma dämpare som övriga. På EPER är det ett unikt art nummer för GTA dämparna.

Måste man åka till Alfa för att få fatt i nya originaldämpare för GTA? (min är en SW)

Byte vid 10.000 mil på min GTA SW köpte från Tyskland coilovers sport dämpare helt ok. Om jag skulle byta nu så blev det nog autodelta uk.

Anders Uggelberg
    Deltagare

Jo, fartgupp är ju ett problem redan med standardhöjd så sänkning går bort. Så vitt jag förstår, så utesluter det coilovers?

Jag anlitade Autodelta för servis på min (dåvarande) 156TS när jag bodde i London för några år sen. Helt super! Jag glömmer aldrig känslan när jag körde därifrån med ett nytt chip i motorn 

AndersU

Annie Kärävä
    Deltagare

Jag köpte min GTA SW av Fredrik Lavesson på detta forum, han hade gjort något med GTAn Innan jag köpte den, inte träffat på någon GTA efter den som haft bättre väghållning, han hadde bilen inlämnad hos den “kända” alfa profilen i Uppsala och jag kan säga att bilen satt som smäck på GotlandRing och andra banor på allmänväg kännde du inte ens när du körde över vita målade vägavskiljarna eller vad de nu heter..

Kolla med Fredrik Lavesson vad han fick gjort är mitt tips 🙂

Liten snutt från GotlandRing omkörning på utsidan 3 sista kurvan med totalt fel apex men vad gör det när väghållningen fanns…

https://www.youtube.com/watch?v=EqXOgtXNUlY

Ok ja, min profilbild är just från en av gångerna jag körde på GotlanRing Gladare kan inte en kvinna vara efter att ha kört sin GTA

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Kenneth Larsson
    Deltagare

Här är en kompis med Quife diff + Eibach kit!

Lyssna på ljudet med: https://www.youtube.com/watch?v=CJ_I1L4u-5I

Sune Karlsson
    Deltagare

Eibach (i varje fall Pro-kittet) gör nog inte mycket skillnad jämfört med original GTA. Fjäderkonstanterna är väldigt lika om jag räknat rätt.

Går det så går det...

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag måste säga att GTA’n i fabriksutförande är väl avvägd och att göra bilen styvare kanske mest leder till dålig komfort?

Sune Karlsson
    Deltagare

Vi får se när jag får tummen ur och skruvar dit mitt Bilstein kit (B16). Ska vara ungefär dubbelt så hårt.

Går det så går det...

Anders Uggelberg
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-02-19 22:10

Jag måste säga att GTA’n i fabriksutförande är väl avvägd och att göra bilen styvare kanske mest leder till dålig komfort?

Precis! Jag vill minnas att bilen var både komfortabel och tight när den var (nästan) ny. Är orginal enda alternativet om man vill ha både komfort och kurvförmåga?. Jag vill ju gärna tro att det har dykt upp något ännu bättre på över 10 år. 

F.ö anser jag att Q2 borde vara obligatorisk!

AndersU

Anders Uggelberg
    Deltagare

Bumpar min egen tråd:

Jag tog risken (?) och bad AR-bil montera Koni FSD runtom i samband med bromsfix. Resultatet blev långt över förväntan!

Det är lite svårt att i ord beskriva upplevelsen, men både komfort och väghållning är väsentligt förbättrade. Givetvis relativt de ganska utslitna originalen, men definitivt också jmf med hur bilen var när den var ny (har haft den sedan 1850mil) Hårdheten är borta, men inte fastheten. Jag har aldrig haft sånt flyt genom favoritkurvorna och numera spelar dåligt hållna stadsgator ingen roll. Bilen känns som en ny prestandabil och inte som en 10år gammal sportbil. 

AndersU

Sune Karlsson
    Deltagare

Kan ju också passa på att rapportera om mina Bilstein B16 även om jag inte har hunnit köra så mycket och framförallt inte skruvat färdigt på hårdhetsjusteringen av stötdämparna.

• Ja, det är hårdare men inte så hårt att det blir jobbigt.
    • Det går att ställa höjden så att det inte sänker något jämfört med orginal på GTAn.
    • Märkbart bättre styrrespons.

Går det så går det...

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.