Stripes?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Stripes?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Det här är väl en teknikfråga light, som lika gärna hade kunnat platsa under allmänt. Men ändå. Here we go.

Jag var och besiktigade 147:an i veckan. Inga problem. Som väntat. Bilen är ju nästan ny (14 år). Det blev trots det underkänd för att jag satt i halvljuslampan klantigt så att ljusbilden blir fel. 

Besiktningsmannen påpekade att clipsen som håller handbromsvajrarna på plats var av på båda sidor. Vajrarna hänger alltså ned och höljet nöts då och då mot marken.
    – Men du kan fästa upp vajrarna med stripes, sa han. 

Jag funderade inte så mycket på det. Men nu undrar jag: Våddå stripes? För mig är det dekorremsor man sätter på karossen. Och när jag sökte på stripes på biltemas webbsajt, verkar det som om de också tycker att stripes är just såna dekorremsor.

Vad kan han ha menat?

Förresten kanske det är lätt att hitta såna clips som vajrarna sitter i som original. Någon som vet?

Stockholm

Henry Oscarson
    Deltagare
    Crister Borg
    Deltagare
    • Och de ska va svarta. De vita/färgade är inte väderbeständiga!

elCrillo Kalmar

Klassiskt svenskt feluttal som goggla istället för att googla. Det har ju ingenting med skidgoggles att göra 

Han menade strips, som slarvigt nog kallas stripes av somliga. Den tekniska termen är ju självklart kattstryp…. buntband menar jag! 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Robert Hultman
    Deltagare

Ha Ha. Underbart!

Ja, då var ett mysterium till löst. Tack för hjälpen!

Stockholm

Thomas Sjölin
    Deltagare

Vilket blir ännu knepigare då de kallas cable ties på engelska, inte strips.

Rikard Olson
    Deltagare

När jag började jobba som montör på Volvo lastvagnar fick vi veta att vi inte fick säga strippor på avdelningen där det jobbade tjejer. 

Robert Hultman
    Deltagare

Ämnet kom upp på middagen ikväll. En av middagsgästerna – en kompis som jobbar i rymdindustrin (!) – berättade att de kallas “rack ties”, på hans arbetsplats. Hans fru (som är från Göteborg, om det har någon betydelse i sammanhanget) kände dock väl till uttrycket kattstrypare.

Stockholm

Igino Cazzola
    Deltagare

I mina trakter kallas de för Zippa (‘kan även vara ett verb).

Jag är fullständigt Räserskadad

Martin Atterhall
    Deltagare

Kärt barn har många namn, buntband går de som hemma hos oss… 

Sune Karlsson
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-03-05 15:41

Klassiskt svenskt feluttal som goggla istället för att googla. Det har ju ingenting med skidgoggles att göra 

Han menade strips, som slarvigt nog kallas stripes av somliga. Den tekniska termen är ju självklart kattstryp…. buntband menar jag! 

Strips – är inte det en sorts pommes frites?

Går det så går det...

Thomas Karlsson
    Deltagare

Jag brukar kalla dom Tie-wraps men då fattar ingen vad jag menar…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-03-08 17:52

Jo i alla fall i de delar av landet där det går att sälja en maträtt med namnet “skrovmål” till kunder som är under 100 år.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2016-03-08 22:59

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-03-08 17:52

Jo i alla fall i de delar av landet där det går att sälja en maträtt med namnet “skrovmål” till kunder som är under 100 år.

Du menar fjollträskare uppfödda på donken?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.