Stulen nyckel Alfa 166

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Stulen nyckel Alfa 166

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Har fått min jacka stulen på nattklubb i Malmö med min enda nyckel till Alfan. Nu står den där på en besvärlig plats framför en infartsport. Kontaktade Keyproffs i Malmö om sa att det går att framställa en ny nyckel samt koda om den. Dem lyckades framställa nyckeln men stötte på problem att koda den. Verkar som det behövs annan programmvara som dem inte har. Är det någon där ute som har gått igenom liknande eller som känner någon som gör detta förutom att gå via Alfaåterförsäljare och betala mer än bilen är värd.

Tackar för alla förslag

Lars Söderman
    Deltagare

Har du ett code card med PIN-kod så kan man koda in en ny förprogrammerad nyckel med AlfaOBD .
    http://www.alfaobd.com

Har du inte PIN-koden det får man plocka ur immobilizerboxen och därifrån går det att få fram PIN-code och nyckelinformation, förutsatt att du har den svarta immobilzierboxen och inte den blå. Det går möjligen att direkt koda in din nya nyckel i immobilizerboxen när man har den lös.

Lars Söderman
    Deltagare

Såg nu att Keyproffs har postat i ett annat forum och att du har den blå immoboxen. Då är det nog tyvärr kört om du inte har PIN-coden.  
    Vad jag vet så går det inte att få ut någon info ur den blå boxen.

Möjligen kan man helt stänga av immobilzern genom att programmera om ECUn. Kolla upp vad du har för Bosch nummer på ECUn och posta det här så kan jag leta lite.

Benny Steen
    Deltagare

Om du lyckats få en kopia på på nyckeln så det går att öppna dörren och rattlåset så kan du ju flytta bilen med bogserlina till en bättre plats än framför utfartsporten. 

sedan går det ta en begagnad ECU ( motorns styrbox) + imobiliser enhet och tillhörande nyckel från en skrot, och sedan montera i din bil, man flyttar bara nyckelchippet mellan nycklarna.

Tack för svaren. Jag lyckade bogsera bilen till mitt garage och döm till min förvåning efter att ha städat bilen invändigt, så hittar jag KeyCode-kortet i handsfacket. Tyvärr så har ändå grabbarna problem med att koda nyckeln, vet ej hur- det vet dem icke heller. Lite märkvärdigt, huromhelst så letar jag vidare bland svenska och utländska företag som kan hjälpa mig. Vet ni något så skriv det gärna. 

Tackar

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Daniel Mirkovic på 2015-01-19 20:49

Tack för svaren. Jag lyckade bogsera bilen till mitt garage och döm till min förvåning efter att ha städat bilen invändigt, så hittar jag KeyCode-kortet i handsfacket. Tyvärr så har ändå grabbarna problem med att koda nyckeln, vet ej hur- det vet dem icke heller. Lite märkvärdigt, huromhelst så letar jag vidare bland svenska och utländska företag som kan hjälpa mig. Vet ni något så skriv det gärna. 

Tackar

Har du PIN-koden så kan du få hjälp hos en auktoriserad Alfa verkstad med att koda in nyckeln.

Det ska också gå att göra själv med AlfaOBD och ett vanligt KKL-interface. Jag har inte provat själv, men det är vad jag har läst mig till.
    Jag har mailat Keyproffs och iformerat om detta. Hoppas de kan hjälpa dig.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.