Styrservo 156, vilken olja passar? Byta styrväxel?

Published by Thomas Karlsson on

Forum Teknik Styrservo 156, vilken olja passar? Byta styrväxel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28024
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Hej

    Står inför styrväxel byte på min 156:a, läcker rejält nu. I instruktionsboken står det Tutela GI/A eller ATF dexron II D LEV, SAE 10W

    Svårt att få tag på verkar det som, nån som vet vad som är lämpligt? Troligen blir det en begagnad styrväxel.(eller skrotning av bilen)

    /thomas

    Uppdatering, det blev en styrväxel från mister-auto för ca 3200:-. jag bytte själv, var jobbigt och instruktionen i eLearn är inte komplett och en del bultar gick av, men det blev bra till sist. Skulle göra det igen nu när jag vet hur. Servoolja blev RedLine power steering fluid.

    Dock pajade slavcylindern till kopplingen strax efter men det är en annan (ny) historia…. /thomas 

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #28025
    Björn Ek
    Deltagare

    På min 156:a var det ett av rören under kylaren som läckte. Jag fyllde på med en vanlig redline från autoexperten. Funkade bra!

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #28026
    Benny Steen
    Deltagare

    det finns tillsatsmedel som får gummipackningar  att svälla en smula och därigenom täta bättre. funkar faktiskt.

     servot är ju trycksatt så även en liten skada/slitage ger mycket läckage.

    #28027
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Jo, jag har haft ett mindre läckage på högra sidan i ett par år och kört lite med tillsats och det har fungerat bra men nu har plötsligt vänster sida börjat läcka mycket, ca 2 dl/mil så nu är det kört. Verkar jobbigt att byta, fått pris på 4-5000 kr för jobbet. Skulle gärna göra jobbet själv men det är nog svårt att klara det utan billyft. Avgasröret och sub-framen ska ner bl.a. Är det någon som har gjort jobbet? 

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #28028
    Benny Steen
    Deltagare

    Ett alternativ  är kanske att strunta i det,  och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.

    Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ? 

     

    /B

    #28029
    Björn Ek
    Deltagare

    Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00

    Ett alternativ  är kanske att strunta i det,  och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.

    Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ? 

     

    /B

    Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #28030
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Björn Ek på 2015-02-19 17:04

    Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00

    Ett alternativ  är kanske att strunta i det,  och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.

    Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ? 

     

    /B

    Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…

    Det är nog sant, men då blir den självklara lösningen att konvertera 156’an till bakhjulsdrift. 🙂

    #28031
    Henrik Boldrup
    Deltagare

    Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:49

    Inlägg av Björn Ek på 2015-02-19 17:04

    Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00

    Ett alternativ  är kanske att strunta i det,  och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.

    Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ? 

     

    /B

    Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…

    Det är nog sant, men då blir den självklara lösningen att konvertera 156’an till bakhjulsdrift. 🙂

    Vad jag brukar kalla att lösa fel problem

    Ang olja så har min 156:a tjutit eller snarare råmat från servostyrningen i alla år vid kallt väder ända tills jag nyligen bytte till grön olja, Pentosin i mitt fall. Inte vad som rekomenderas i instruktionsboken men tyst blev det.

    156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

    #28032
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Hej , eftersom dexron 2 numera är ersatt av dexron 3 så är det skitlätt att skaffa olja till din servo då den säljs överallt  ,även på b-tema för småslantar ,vill du ha ett mera köldtåligt alternativ så använder du original v.a.g servo olja  ,men den köper du inte på 20 liter dunk precis då liter priset vida överstiger dexron 3 atf oljan .

    #28033

    Låt dextronoljan stå kvar på butikshyllan och köp istället VAGs gröna styrservoolja som de andra säger. Jag har haft det i min bil i tre år nu med kallstarter som värst kring 30 minusgrader. Köp inte Dextron. 

    Och förresten: jag har provat att köra mina dåvarande 166 3.0 utan styrservo – dont do it! Du riskerar att få abnormalt grova underarmar och risk attdu tar i tills du skiter på dig! 

    Anledning till att jag körde utan servo? Jag bytte till Dextron III och sedan kom vintern…. Sirap är lika lättflytande som gin&tonic jämfört med Dextron III under vintern. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #28034
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Finns penzoil kvar fortfarande? Vet att dom hade en mirakelolja som många tyckte var bra.Hällde det i min gamla 164:a med 34000 mil på mätaren,innan gnällde den för jämnan.Den blev tvärtyst sen,även i -20.Den var genomskinlig har jag för mig, men kanske av samma typ som VAG´s.?


     

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #28035
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Tack för svaren, det finns rätt mycket på andra forum om vilken olja det ska vara, några varnar dock för att använda “den gröna” oljan för att det kan påverka tätningarna. Får intrycket att RedLine:s “power steering fluid” kan vara ett bra alternativ, den är rekommenderad och verkar samtidigt vara köldtålig. Om jag byter till en begagnad styrväxel vill jag inte hälla i något som förstör den… 

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #28036
    Benny Steen
    Deltagare

    litet förtydligande på en ickefråga…

    det är MYCKET lättare vrida runt ratten med hydralpumpen helt  bortkopplad. Det går inte att jämföra med hur det känns när servot slutat fungera pga trasig drivrem eller motorn stannat.

    med slangar inkopplade blir det ju föraren som tvingas pressa hydraloljan genom en  pump som står stilla…

    koppla bort pumpen är väl redneck lösning. men det handlar kamske ibland om en billig bil som man inte vill lägga pengar eller mektid på.

    #28037
    Henrik Boldrup
    Deltagare

    Red Line oljan gjorde inte jobbet för mig iaf, det lät lika illa som med oljan som fanns i bilen från fabrik, Dexron IID gissar jag att det var.

    Jag frågade OK:s tekniska support om grön olja (Pentosin som sagt i mitt fall) vs. ATF olja och enligt dem är de fullt blandningsbara men ATF har mkt sämre köldegenskaper. När jag försökte skaffa mig info om servooljor förstod jag det så att på bakhjulsdrivna bilar från München så innebär “cold climate pack” att ATF byts mot grön hydraulolja i servot och att de sätter på en lapp på servoljebehållaren att hälla i sån olja istället. Vet inte om de ändrar något mer på styrningen på just det fabrikatet.

     

    156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

    #28038
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Nej BMW ändrar inget när de använder Pentosin. Rekommendationen är dock tydlig. Blanda icke och ska du byta från ATF till Pentosin måste systemet sköljas noga.

    156 GTA Sportwagon

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.