Styrservo 156, vilken olja passar? Byta styrväxel?
Published by Thomas Karlsson on
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 23 februari, 2015 kl. 17:21 av Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2015 kl. 10:22 #28024
Hej
Står inför styrväxel byte på min 156:a, läcker rejält nu. I instruktionsboken står det Tutela GI/A eller ATF dexron II D LEV, SAE 10W
Svårt att få tag på verkar det som, nån som vet vad som är lämpligt? Troligen blir det en begagnad styrväxel.(eller skrotning av bilen)
/thomas
Uppdatering, det blev en styrväxel från mister-auto för ca 3200:-. jag bytte själv, var jobbigt och instruktionen i eLearn är inte komplett och en del bultar gick av, men det blev bra till sist. Skulle göra det igen nu när jag vet hur. Servoolja blev RedLine power steering fluid.
Dock pajade slavcylindern till kopplingen strax efter men det är en annan (ny) historia…. /thomas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
19 februari, 2015 kl. 11:25 #28025På min 156:a var det ett av rören under kylaren som läckte. Jag fyllde på med en vanlig redline från autoexperten. Funkade bra!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
19 februari, 2015 kl. 12:30 #28026det finns tillsatsmedel som får gummipackningar att svälla en smula och därigenom täta bättre. funkar faktiskt.
servot är ju trycksatt så även en liten skada/slitage ger mycket läckage.
19 februari, 2015 kl. 12:55 #28027Jo, jag har haft ett mindre läckage på högra sidan i ett par år och kört lite med tillsats och det har fungerat bra men nu har plötsligt vänster sida börjat läcka mycket, ca 2 dl/mil så nu är det kört. Verkar jobbigt att byta, fått pris på 4-5000 kr för jobbet. Skulle gärna göra jobbet själv men det är nog svårt att klara det utan billyft. Avgasröret och sub-framen ska ner bl.a. Är det någon som har gjort jobbet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
19 februari, 2015 kl. 17:00 #28028Ett alternativ är kanske att strunta i det, och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.
Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ?
/B
19 februari, 2015 kl. 17:04 #28029Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00
Ett alternativ är kanske att strunta i det, och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.
Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ?
/B
Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
19 februari, 2015 kl. 17:49 #28030Inlägg av Björn Ek på 2015-02-19 17:04
Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00
Ett alternativ är kanske att strunta i det, och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.
Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ?
/B
Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…
Det är nog sant, men då blir den självklara lösningen att konvertera 156’an till bakhjulsdrift. 🙂
19 februari, 2015 kl. 21:22 #28031Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:49
Inlägg av Björn Ek på 2015-02-19 17:04
Inlägg av Benny Steen på 2015-02-19 17:00
Ett alternativ är kanske att strunta i det, och köra utan servot inkopplat 🙂 Man tar loss slangarna vid pumpen.
Funkade på alfa 75. inget för fickparkeringen men om bilen rullar kanske det funkar ?
/B
Tror det är stor skillnad att köra utan servo när man driver i samma ände…
Det är nog sant, men då blir den självklara lösningen att konvertera 156’an till bakhjulsdrift. 🙂
Vad jag brukar kalla att lösa fel problem
Ang olja så har min 156:a tjutit eller snarare råmat från servostyrningen i alla år vid kallt väder ända tills jag nyligen bytte till grön olja, Pentosin i mitt fall. Inte vad som rekomenderas i instruktionsboken men tyst blev det.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
19 februari, 2015 kl. 21:27 #28032Hej , eftersom dexron 2 numera är ersatt av dexron 3 så är det skitlätt att skaffa olja till din servo då den säljs överallt ,även på b-tema för småslantar ,vill du ha ett mera köldtåligt alternativ så använder du original v.a.g servo olja ,men den köper du inte på 20 liter dunk precis då liter priset vida överstiger dexron 3 atf oljan .
20 februari, 2015 kl. 09:23 #28033Låt dextronoljan stå kvar på butikshyllan och köp istället VAGs gröna styrservoolja som de andra säger. Jag har haft det i min bil i tre år nu med kallstarter som värst kring 30 minusgrader. Köp inte Dextron.
Och förresten: jag har provat att köra mina dåvarande 166 3.0 utan styrservo – dont do it! Du riskerar att få abnormalt grova underarmar och risk attdu tar i tills du skiter på dig!
Anledning till att jag körde utan servo? Jag bytte till Dextron III och sedan kom vintern…. Sirap är lika lättflytande som gin&tonic jämfört med Dextron III under vintern.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
20 februari, 2015 kl. 09:44 #28034Finns penzoil kvar fortfarande? Vet att dom hade en mirakelolja som många tyckte var bra.Hällde det i min gamla 164:a med 34000 mil på mätaren,innan gnällde den för jämnan.Den blev tvärtyst sen,även i -20.Den var genomskinlig har jag för mig, men kanske av samma typ som VAG´s.?
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
20 februari, 2015 kl. 11:51 #28035Tack för svaren, det finns rätt mycket på andra forum om vilken olja det ska vara, några varnar dock för att använda “den gröna” oljan för att det kan påverka tätningarna. Får intrycket att RedLine:s “power steering fluid” kan vara ett bra alternativ, den är rekommenderad och verkar samtidigt vara köldtålig. Om jag byter till en begagnad styrväxel vill jag inte hälla i något som förstör den…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
20 februari, 2015 kl. 12:31 #28036litet förtydligande på en ickefråga…
det är MYCKET lättare vrida runt ratten med hydralpumpen helt bortkopplad. Det går inte att jämföra med hur det känns när servot slutat fungera pga trasig drivrem eller motorn stannat.
med slangar inkopplade blir det ju föraren som tvingas pressa hydraloljan genom en pump som står stilla…
koppla bort pumpen är väl redneck lösning. men det handlar kamske ibland om en billig bil som man inte vill lägga pengar eller mektid på.
20 februari, 2015 kl. 13:54 #28037Red Line oljan gjorde inte jobbet för mig iaf, det lät lika illa som med oljan som fanns i bilen från fabrik, Dexron IID gissar jag att det var.
Jag frågade OK:s tekniska support om grön olja (Pentosin som sagt i mitt fall) vs. ATF olja och enligt dem är de fullt blandningsbara men ATF har mkt sämre köldegenskaper. När jag försökte skaffa mig info om servooljor förstod jag det så att på bakhjulsdrivna bilar från München så innebär “cold climate pack” att ATF byts mot grön hydraulolja i servot och att de sätter på en lapp på servoljebehållaren att hälla i sån olja istället. Vet inte om de ändrar något mer på styrningen på just det fabrikatet.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
21 februari, 2015 kl. 07:23 #28038Nej BMW ändrar inget när de använder Pentosin. Rekommendationen är dock tydlig. Blanda icke och ska du byta från ATF till Pentosin måste systemet sköljas noga.
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.