Styrservolja – läckage Alfa 156 2.0TS

Published by Robin Berzelius on

Forum Teknik Styrservolja – läckage Alfa 156 2.0TS

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24595
    Robin Berzelius
    Deltagare

      Hoppla! All styrservolja rann ut. Läckage.

      Det verkar vara en svullen och kladdig slang längst ned vid styrväxlen som sprungit läck.

      Jag behöver montera bort rörkopplingen på ventilhuset vid styrväxeln, föra ut rör och slang tillräckligt långt åt något håll för att kunna byta den felande slangstumpen. Det verkar vara slangen på “lågtrycksidan”, dvs. en av slangarna på röret som går från styrväxelventilhus hela vägen till oljekylar-spiralen. I s f borde det gå att bara byta slang med nya slangklämmor…  

      Men hur kommer jag åt den?

      Jag prövade att ta bort batterihyllan men icke. Jag har ännu inte prövat genom hjulhuset men det ser inte riktigt åtkomligt därigenom heller (inte ens om man tänker sig att ta bort innerskärmen). Ska man lossa på det misstänkta röret hela vägen från “oljekylarspiralen” och lirka ut alltsammans nedåt framåt? Underifrån ser svårt ut. Och jag vill helst inte behöva ta bort hela framvagnsbryggan igen…. Vad göra?

      Vet någon råd? Finns bilder eller beskrivning någonstans?

       

       

       

      #24596
      Robin Berzelius
      Deltagare

        För en schematisk uppfattning – ungefär där pilen visar:

         

        #24597
        Rickard Bergh
        Deltagare

          du kommer åt det underifrån om du tar bort motorskyddet under bilen. skarven till röret sitter under eller bakom luftburken. den kan du få ta bort om du har otur men det är på insidan av rambenet . du kommer inte åt det utifrån genom hjulhuset.. 

           

           

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #24598
          Robin Berzelius
          Deltagare

            Tack för upplysningen om var röret delade sig, hr. Bergh. Utmärkt!

            Men jag tyckte ändå att det såg tajt ut underifrån. Valde därför att  fortsätta gräva där jag stod, dvs. ovanifrån. 

            Med batterihylla och luftburk borta gick det sedan prima att lossa anslutningen på det felande röret på styrväxelventilhuset från ovan, mellan motor och torped.

            Med delat servo-rör – vid rambenet innanför luftburken – och släppta rörfästen, gick det sedan tämligen geschwint att lirka ut hela röret framåt, nedåt. Plastmotorskyddet under bortmonterat förstås.

            Med bytad slangstump gick det likaså finemang att lirka tillbaka röret igen.  

            I med olja, starta, ratta höger, ratta vänster, toppa upp olja. Klart! Och tid för en välförtjänt kaffe i vårsolen.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.