Suddenly… tar kopplingspedalen bara längst ned

Published by Robert Lindblom on

Forum Teknik Suddenly… tar kopplingspedalen bara längst ned

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Lindblom
    Deltagare

Idag när jag hoppade in i min 75a, så tog kopplingen helt plötsligt väldigt långt ned.

Bara sista lilla biten. Men det gick fortfarande att frikoppla, men den tog direkt pedalen lämnade golvet.

Tidigare så har den tagit som “en vanlig” koppling någonstans i mitten.

Vad kan ha hänt?

Hur kan det hända bara att den står över natten?

Jim Berg
      Deltagare

Såg denna idag!

Exakt samma problem fick jag nyligen, har dock inget bra svar, fick du löst det och i så fall hur?

Måste till lite mera info för att kunna ge svar… 🙂

Har det försvunnit  vätska? Ja, då har “ni” säkert ett läckage. Slaven på 75an sitter utanpå växellådan, ganska enkelt fix.

Huvudcylindern ger sällan yttre läckage, att den läcker ut baktill där tryckstågen sitter, men det händer. Vanligast är att arbetstätningen inte håller tätt, vätskan smiter förbi. Pedalen sjunker till golvet.

Så… börja med att lokalisera läckaget om kaggen är tom. Kika under bilen om det finns en pöl. Kan ju även vara hål i ledning?

Luftning kan vara svårt, har läst om massor med tips. När jag fixat slaven på mina 116 har jag kört pedalen i botten, låst den där med pinne mellan pedal – säte. Det förhindrar att kagge & huvudcylindern rinner tom. Fyllt slaven med vätska, fullt utdragen och anslutit den. Plockat bort pinnen vid pedalen och sedan tryckt in slaven. Blir som att fylla bakvägen och har gjort att den fungerat på direkten.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Jim Berg
        Deltagare

Tack för svar, jag kollar!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.