Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Published by Sune Karlsson on

Forum Projekt Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 77 totalt)
  • Författare
    Sune Karlsson
    Deltagare

Vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet men nu har jag äntligen kommit igång med att byta den spruckna sprängkåpan på GTVn. Här har vi eländet.

Delen där den yttre övre skruven till startmotorn sitter hänger inte ihop med resten. Dom omedelbara symtomen är att startmotorn inte får kontakt med svänghjulet och bilen blir något svårstartad
      Trångt och eländigt men lyckas till slut pilla loss startmotorn med tillhörande sprängkåpsbit.

Närmare inspektion visar att drevet inte mått så bra av partiell kontakt med svänghjulet.

Och det har nog nött lite på kuggransen på svänghjulet med. Orkade inte inspektera det närmare nu men det kanske inte är så farligt.

Har en liten teori om varför det blivit så här. Hittade den här bilden på en “Starter motor shoulder bolt” hos Highwoodalfa.
      Så ser inte skruvarna som höll startmotorn ut, ingen tjockare del på dom och det är lite spel i hålen i sprängkåpan. Finns det lite rörelsemån är det ju inte otroligt att det blir påfrestningar som med tiden gör att det spricker.
      Någon som plockat bort sin startmotor och kommer ihåg hur skruvarna såg ut?

• Detta ämne redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Sune Karlsson.
      • Detta ämne redigerades för 1 år sedan av Sune Karlsson.

Går det så går det...

Kenneth Larsson
      Deltagare

Den skruven med skuldra på ska du ha i mellersta hålet. Den positionerar startmotorn i förhållande till andra komponenter och den kan man givetvis inte slarva med.

Det är väl bara att riva ur sprängkåpan och byta. Några sura timmar i garaget – men rätt så rakt på jobb. Sätt dit rätt grejor sedan!

Gunnar Dahlberg
        Deltagare

Trist bara att hela motorn måste ur, det går inte att ta kåpan nedåt.

Alfa Romeo Arna 1986

Sune Karlsson
          Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-21 22:20

Den skruven med skuldra på ska du ha i mellersta hålet. Den positionerar startmotorn i förhållande till andra komponenter och den kan man givetvis inte slarva med.

OK, dom andra är alltså normala skruvar?

Går det så går det...

Patrik Johansson
            Deltagare

Jag har tagit kåpan nedåt på både 75 TS och GTV 6. Är GTV 2.0 så annorlunda?

Sune Karlsson
              Deltagare

Inlägg av Gunnar Dahlberg på 2014-03-22 10:25

Trist bara att hela motorn måste ur, det går inte att ta kåpan nedåt.

Ajdå. Jag hoppades att det skulle gå att lirka ut den underifrån. Nu känns det genast som vattenytan kom närmare näsborrarna…

Nån som har en motorlyft att låna ut?

Går det så går det...

Björn Hedberg
                Deltagare

Jag har för mig att Biltema säljer en motor lyft till rimliga pengar.

Sune Karlsson
                  Deltagare

Knappt ett år senare har den kommit upp på pallbockar. Undrar hur länge det dröjer innan den kommer ner.

Går det så går det...

Jag har två reservdelsstartmotorer till GTV 2.0 liggandes, jag kan kolla framöver om drevet på någon av dom är i bra skick om det skulle gagna herrn? 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Björn Ek
                    Deltagare

Se om du kan hitta en startmotor från en 75:a istället. Utväxlingen på den gör bilen galet mycket mer lättstartad. Tror man brukar ge en femhundring för en beggad!

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Men det kunde du väl ändå kläckt ur dig när jag bytte för tre år sedan eller när jag renoverade och bytte för andra gången för två år sedan!? 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Björn Ek
                      Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-03-14 23:09

Men det kunde du väl ändå kläckt ur dig när jag bytte för tre år sedan eller när jag renoverade och bytte för andra gången för två år sedan!? 

?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Sune Karlsson
                        Deltagare

Tack för tipsen! Nu är det nog vid närmare inspektion inget större fel på startmotorn förutom att ena skruven till den bakre (eller främre i bilens riktning, vad är fram och bak på en startmotor?) fästgrunkan är av. Fattar inte riktigt att en startmotor ska behöva vara så tung och är lite sugen på en “lättvikts” startmotor som Highwood säljer.

Går det så går det...

Sune Karlsson
                          Deltagare

Ja, nu är i varje fall transaxeln nere. Insåg efteråt att det finns svåra sätt och mindre svåra sätt att göra det. Givetvis valde jag ett av dom svårare

Struten däremot tror jag det bara finns svåra sätt. Dvs, jag är rädd att jag måste lyfta ur motorn. Hålet till kardantunneln är väldigt trångt och det är inte många millimeter mellan motorn/struten och torpedväggen.

Går det så går det...

Robin Nyquist
                            Moderator

Om du hänger upp motorn med en motorlyft och lossar motorfästena så kan du sedan tippa motorn i framkant uppåt för att struten skall sänkas ned emot backen! 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 77 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.