Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 76 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 20 november, 2023 kl. 08:05 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2015 kl. 09:36 #47359
Det jobbiga med att lyfta ur motorn ur en alfetta är just kardan och även att ev dela på avgaset. Sedan är det inte så mycket kablar osv som måste lossas.
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
20 mars, 2015 kl. 10:01 #47360Inlägg av Robin Nyquist på 2015-03-20 06:56
Om du hänger upp motorn med en motorlyft och lossar motorfästena så kan du sedan tippa motorn i framkant uppåt för att struten skall sänkas ned emot backen!
Jo, men det är ju en balk under motorn i bakkant (precis framför struten) så det är inte bara att tippa på motorn (tror jag). Går det inte att lirka ut som det är är det nog lika bra att lyfta ur motorn. Det jobbiga som återstår med det (förutom att jag inte har någon motorlyft) är väl att tömma kylaren.
Går det så går det...
21 mars, 2015 kl. 20:35 #47361Inlägg av Sune Karlsson på 2015-03-20 10:01
Inlägg av Robin Nyquist på 2015-03-20 06:56
Om du hänger upp motorn med en motorlyft och lossar motorfästena så kan du sedan tippa motorn i framkant uppåt för att struten skall sänkas ned emot backen!
Jo, men det är ju en balk under motorn i bakkant (precis framför struten) så det är inte bara att tippa på motorn (tror jag). Går det inte att lirka ut som det är är det nog lika bra att lyfta ur motorn. Det jobbiga som återstår med det (förutom att jag inte har någon motorlyft) är väl att tömma kylaren.
Jo men min tanke var bara att kunna tippa den så du kommer emellan med verktyg!
22 mars, 2015 kl. 16:05 #47362Inlägg av Robin Nyquist på 2015-03-21 20:35
Jo men min tanke var bara att kunna tippa den så du kommer emellan med verktyg!
Aha! Ja, det kan ju underlätta en hel del.
Går det så går det...
26 maj, 2015 kl. 21:01 #47363Snigelfartsprojektet har idag tagit ett duktigt steg bakåt. I förberedelserna för att lyfta ner motorn skulle jag ta ner bilen från pallbockarna. Då bar det sig inte bättre än att bilen halkade av domkraften (note to self: Om man “förlänger” domkraften genom att stapla flera träblock ovanpå varandra är det bra att se till man lyfter rakt och det inte är några sidokrafter). Bilen landar med oljetråget på en redan sänkt pallbock som jag tillfälligt lämnat kvar under bilen, sliter sönder dom främre motorfästena och trycker upp motorhuven som numera inte har så bra passform.
Också ett sätt att lyfta motorn – men inte direkt optimalt.
Som tur är ser det ut som oljetråget klarat sig. Övriga eventuella skadeverkningar återstår att undersöka…
Går det så går det...
27 maj, 2015 kl. 20:21 #47364Ajajajaj. Trist att läsa om en fin liten Alfetta!
Hoppas att det inte är så mycket större skador än en trasig huv och lite lättare saker i motorrummet. Om något får du försöka trösta dig med att du nog är ett steg närmare att få motorn ur bilen och byta kåpan.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
27 maj, 2015 kl. 20:56 #47365Ja, hade jag haft motorhuven öppen kanske motorn varit ur nu. Men då hade den väl tagit med sig kylaren och en del andra “bra att ha hela” saker
Går det så går det...
30 maj, 2015 kl. 23:10 #47366Sådärja, nu är motorn redo att lyftas ur
Det blir väl vilken vecka eller år som helst nu. Ser ut som skadeverkningarna efter domkraftsmalören begränsar sig till den buckliga huven och ett tillstukat gångjärn till huven. En ny huv är på gång och gångjärnet går nog att åtgärda med en duktig slägga.
När det blir lite rent runt motorn syns rosten i motorrummet så det kanske man ska passa på att åtgärda när motorn är ur. Det ser ut som det bara är ytrost men börjar man peta i det vet man ju inte vad man upptäcker. I varje fall snygga upp det lite – finns ju dom som vaxar motorrum i GTVer…
Efter att ägnat några timmar åt att fila upp tapp-hålet i Biltemas 41mm hylsa så att den går över “vingarna” i det bakre motorfästet har jag lyckats få i ett nytt sånt i ersättningsstruten. I ett anfall av meningslös putsmani slipade jag också av dom värsta avlagringarna på struten.
Sen har vi ju sidoprojektet som uppstod efter ett besök i en sandfålla på Kinnekulle. Det ska slipas ner en tredje gång för att se om jag äntligen lyckas med att kladda på lite sprayfärg utan apelsinskalseffekt.
Går det så går det...
31 maj, 2015 kl. 11:53 #47367Inlägg av Sune Karlsson på 2014-03-22 12:00
Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-21 22:20
Den skruven med skuldra på ska du ha i mellersta hålet. Den positionerar startmotorn i förhållande till andra komponenter och den kan man givetvis inte slarva med.
OK, dom andra är alltså normala skruvar?
Jag har lite mera input i detta mystiska ämne:
– Mats Berg som skruvar med sin Alfetta har ett Bertoneblock 2,0 i den (som jag iofs vill köpa) och monterar det ihop med sin Alfetta låda. Om han monterar passbulten rätt så funkar inte kuggingreppet från startmotorn mot svänghjulet. Mats har startkrans från Alfettamotorn monterad och startkransen från Alfettan är ej samma som den som lirar med Bertoneblocket – Fattar du ?
Fullösningen för Mats blev att flytta passbulten (ev ta bort den) och då funkar det någorlunda. Jag vet från mitt Bertonejobb med min motor att startkransen från Alfetta är liiiite större i diameter.
Vi provade också flera olika startmotorer på Mats bil men det var lika illa – eller bra – oavsett variant.
31 maj, 2015 kl. 14:21 #47368Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-05-31 11:53
Inlägg av Sune Karlsson på 2014-03-22 12:00
Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-21 22:20
Den skruven med skuldra på ska du ha i mellersta hålet. Den positionerar startmotorn i förhållande till andra komponenter och den kan man givetvis inte slarva med.
OK, dom andra är alltså normala skruvar?
Jag har lite mera input i detta mystiska ämne:
– Mats Berg som skruvar med sin Alfetta har ett Bertoneblock 2,0 i den (som jag iofs vill köpa) och monterar det ihop med sin Alfetta låda. Om han monterar passbulten rätt så funkar inte kuggingreppet från startmotorn mot svänghjulet. Mats har startkrans från Alfettamotorn monterad och startkransen från Alfettan är ej samma som den som lirar med Bertoneblocket – Fattar du ?
Fullösningen för Mats blev att flytta passbulten (ev ta bort den) och då funkar det någorlunda. Jag vet från mitt Bertonejobb med min motor att startkransen från Alfetta är liiiite större i diameter.
Vi provade också flera olika startmotorer på Mats bil men det var lika illa – eller bra – oavsett variant.
Vet inte om jag blev klokare
Vi får se hur det ser ut när jag försöker sätta ihop det. Allt är i varje fall Alfettadelar förutom startmotorn där jag köpt en lättviktsvariant från Highwood. Den visade sig vara kortare än original så det bakre fästet passar inte. Får se vad man kan göra åt det.
Går det så går det...
9 juni, 2015 kl. 23:31 #47369Motor ur!
Går det så går det...
19 juni, 2015 kl. 00:02 #47370Skrapat lite rost…
Går det så går det...
19 juni, 2015 kl. 12:21 #47371Najs!
Det går att köpa färgkodad 2k lack på lackfirman. Borde väl vara perfekt i det där motorrummet!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
21 juni, 2015 kl. 22:05 #47372Inlägg av Björn Ek på 2015-06-19 12:21
Najs!
Det går att köpa färgkodad 2k lack på lackfirman. Borde väl vara perfekt i det där motorrummet!
Det förutsätter att man vet vad det är för färgkod Bilen är omlackad och klisterlappen med färgkod är borta. Jag chansade på Rosso 501 som jag kluddat på. Får se hur det blir när det torkat.
Går det så går det...
21 juni, 2015 kl. 23:18 #47373Skruva loss en av ventilationens GTVstansade plåtar från C-stolpen och ta med till lackhandeln så skannar dom den och plockar fram bäst matchande färg.
det är varför min GTV nu är 1998 Rosso 530, den matchade helt enkelt den 20 år gamla omlackeringen bäst.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.