Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Published by Sune Karlsson on

Forum Projekt Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 77 totalt)
  • Författare
    Sune Karlsson
    Deltagare

Med lite hjälp är motorn på väg i. Tack Janne!

På plats!

Nu är det bara resten kvar…

Går det så går det...

Men hur fick du på kåpan då??? 

Gick allt bra?

Klämde du några fingrar?

Bilder?

Jag vill veta allt! 

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
      2022: Plats 5, Klass III
      2023: Plats 3, Klass III

Sune Karlsson
      Deltagare

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2015-06-24 08:20

Men hur fick du på kåpan då??? 

Gick allt bra?

Klämde du några fingrar?

Bilder?

Jag vill veta allt! 

Lessen Fredrik, men just den operationen krävde sådan total koncentration att jag glömde bort att dokumentera  

Jag får väl säga som Karin Boye “Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”

Går det så går det...

Sune Karlsson
        Deltagare

Brap, brap!

Uppstartad och ute ur garaget för första gången på nästan två år.

Kan nog behöva en tvätt

Går det så går det...

Schnajdigt! En till GTV på vägarna alltså.

hoppas på att få igång min innan juli är över. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Sune Karlsson
          Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-07-10 22:36

Schnajdigt! En till GTV på vägarna alltså.

Nja, nu ska vi inte ropa hej för tidigt. Först ska jag fixa läckan i avgassystemet (gör om, gör rätt!) och sen ska den besiktas. Undrar om två år gammal bensin är bra för avgasvärdena…

Går det så går det...

Sune Karlsson
            Deltagare

Lite funderingar:

1) Det läcker lite olja från växellådan vid genomföringen för hastighetsmätarwiren. Normalt? Enkelt att åtgärda?

2) Jag har en sån här grunka på förgasarna (Dellorto DHLA 40G).

En solenoid som (om jag förstått det rätt) ska reglera tomgången så att den är förhöjd när man motorbromsar. Det ansågs tydligen vara bra för miljön 1977. Nu är den inte inkopplad (var så när jag köpte bilen) vilket innebär att den står i läget för hög tomgång. Förgasarna är justerade så att tomgången ändå ligger på ca 1000 rpm. Det borde innebära att det finns mindre rörelsemån och att spjällen inte öppnar fullt vid fullgas. Eller tänker jag fel?

Vad göra? Låta det vara som det är, plocka bort eller försöka få det att fungera som avsett? 

Går det så går det...

Sune Karlsson
              Deltagare

Motorhuv på och godkänd besiktning med bara ett “bra att veta”, hål på damasken till styrleden!

Inpassningen av motorhuven kan i och för sig diskuteras, jag behöver nog massera plåtarna där gångjärnen sitter lite till med släggan. De är nog inte kvar på riktigt samma ställe efter att motorn tryckte upp den gamla motorhuven. Färgpassningen är också lite si och så men det får vara till en eventuell omlackering.

Firade besiktningsresultatet med ett besök på Eskilstuna veterandag. Fiatklubben var där

liksom Lanciaklubben

men “vi” var inte där. Däremot kunde man se en 6C Freccia d’Oro

Bytet av struten förklaras härmed vara officiellt avslutat och vi byter namn på tråden. Vidare öden och äventyr med bilen följer…

Går det så går det...

Sune Karlsson
                Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2015-07-30 22:35

Det läcker lite olja från växellådan vid genomföringen för hastighetsmätarwiren. Normalt? Enkelt att åtgärda?

Bestämde mig för att se efter hur mycket olja som försvunnit. Skruvade bort påfyllningspluggen och stoppade in fingret, det nådde inte ner till oljan. Läge att fylla på alltså, vilket inte var så enkelt. Hålet är ju inte direkt optimalt placerat. Mycket hamnade utanför och hela jag luktade växellådsolja – mmm, härligt! Till slut hade jag nog fått i närmare en liter innan det var fullt.

Förmodligen placeboeffekt, men det känns som växlingarna går lite smidigare nu.

Åter till huvudfrågan. Vad göra åt läckan? Byta hastighetsmätarwiren? Om jag förstår det rätt ska det sitta en packning där någonstans, följer den med om man köper en ny? Går det att få tag på enbart packningen?

Om man sen ska fortsätta med oljeförbrukningen konsumerar motorn också rätt mycket olja. Där tror jag det läcker vid bensinpumpen. Byta packningar? Det skulle ju också kunna vara ett resultat av mitt lilla missöde med domkraften.

Går det så går det...

Robert Hultman
                  Deltagare

Jag har tyvärr inga konstruktiva förslag att komma med när det gäller oljeläckorna. Men kände ändå att någon form av sympatiyttring kunde vara på sin plats. Växellådsolja… finns det någon vätska i bilvärlden som luktar värre?

Stockholm

Väldigt gammal och sur servo-olja är inte så mysigt heller, vår 166 hade antagligen original servoolja och den luktade satan i det rutten fisk och jag skojar inte (många fler än jag som höll med..). En del av plastlocket till behållaren är bortfrätt också…

Tipset från mig till nästa gång du ska fylla på med växellådsolja är att stoppa in en slang som du trär ut vid hjulhuset och tjonkar in en tratt i den slangen så kan du sitta lugnt på en stol bredvid och jäähääättelångsamt fylla på växellådsoljan medan du sitter bekvämt och lyssnar på Stones “time is on my side”. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Gabriel Eriksson
                    Deltagare

En enkel hävertpump är lösningen på att hälla i oljan lätt. En slang i oljeflaskan, och en slang i växellådan, sen är det bara att pumpa lite så är det snart gjort att få i oljan utan att söla överallt.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Sune Karlsson
                      Deltagare

Jo, nånting sånt. Skulle bara ha tänkt på det innan jag stod under lyften i gör-det-självhallen

Går det så går det...

Sune Karlsson
                        Deltagare

Istället för att göra det jag borde – se till att motor och växellåda slutar läcka olja – började jag fundera på om man inte skulle få lite bättre fart på strålkastarna. Reläer och tjocka kablar för att minimera förlusterna i den långa omvägen till ratten borde vara rätt medicin. Eftersom jag har dåligt kom ihåg vill jag också ha halvljusautomatik. Jag är tämligen värdelös när det gäller el men efter lite funderingar kom jag fram till något som jag tror kan fungera – men förmodligen har jag helt fel.

Tanken är att det högra reläet fixar halvljusautomatiken och matar ström till dom två andra reläerna när tändningen är på (behöver hitta någon sladd med ström för detta i motorrummet). Det är här jag är mest osäker om det kommer att funka, kommer reläet att “slå till” även om lyset inte är på eller behövs det något som drar ström över reläet?

Sen är det varsitt relä som styr halv och helljus. Helljusreläet skickar även styrström till halvljusreläet så att både hel och halvljus är på. Bra så eller är det bättre att skicka strömmen direkt från helljusreläet till halvljusen?

Sen borde det ju vara säkringar mellan reläerna och lysena, det glömde jag att rita in.

Tankar? Kommer bilen att brinna upp?

(Edit: Ritade fel, nu borde det vara rätt)

Går det så går det...

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 77 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.