Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 76 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 20 november, 2023 kl. 08:05 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2016 kl. 21:52 #47389
TIPS: Koppla reläerna till laddkretsen, då kommer ljuset att slås på efter att motorn startats.
Jag är fullständigt Räserskadad
10 januari, 2016 kl. 22:28 #47390Inlägg av Igino Cazzola på 2016-01-10 21:52
TIPS: Koppla reläerna till laddkretsen, då kommer ljuset att slås på efter att motorn startats.
Inte så dumt, men ibland kan man ju vilja ha lyset på och motorn av. Tål att fundera på.
Ser det rimligt ut i övrigt?
Går det så går det...
18 april, 2016 kl. 23:13 #47391Nu är det dags att få ner bilen från pallbockarna! Behöver ju dom till Zagaton om inte annat. Nåja, då ska man kanske äntligen göra det som var anledningen till att den någon gång för länge sen hamnade på pallbockarna. Oljeläckage fram och bak och en otät skarv i avgaseriet.
Fram ser det ut som läckan är vid bensinpumpen så där har jag bytt packningar. Dom nya är betydligt tjockare än dom satt där (papperspackningar) – undrar om det påverkar funktionen.
Bak läcker växellådan vid hastighetsmätarvajern. Plockar bort den för att inspektera och det ser ut så här (mobil med hyfsad kamera är en gudagåva, vete sjutton hur jag kunnat titta in hålet annars)
Enligt reservdelskatalogen ska det sitta någon sorts packning som heter 2340.34102 där
men det ser det inte ut att göra. Möjligen finns resterna av en packning kvar.
Någon som vet om/var man kan få tag i sådan? Kan det vara en sån här: http://www.my-alfa.com/en/simmering…6-x-7.html ? Egentligen är det till en 105-serie bil och i den reservdelskatalogen heter den 2340.34102C.
Går det så går det...
19 april, 2016 kl. 06:56 #47392För att byta den tätningen så måste hylsan ut dvs den som styr drevet för hastighetsmätaren ,det drevet lyckas inte jag få tag på ( vill ha en i reserv )hursom den hylsan brukar sitta fast ordentligt = risk för att man tar sönder den ,en tanke är att ta en fjäder från en ventiltätning och flytta över (den som spänner ihop gummit i tätningen (till en tightare modell )
19 april, 2016 kl. 12:58 #47393Inlägg av Björn Hedberg på 2016-04-19 06:56
För att byta den tätningen så måste hylsan ut dvs den som styr drevet för hastighetsmätaren ,det drevet lyckas inte jag få tag på ( vill ha en i reserv )hursom den hylsan brukar sitta fast ordentligt = risk för att man tar sönder den ,en tanke är att ta en fjäder från en ventiltätning och flytta över (den som spänner ihop gummit i tätningen (till en tightare modell )Lite mer komplicerat än jag hoppades på. Trodde man kunde peta in tätningen utifrån. Är hylsan skruvad?
Tror inte det finns så mycket kvar av packningen att jobba med även om jag inte riktigt förstår vad fjädern skulle göra för nytta.
Andra kreativa förslag på vad man kan göra för att få det att täta?
Går det så går det...
19 april, 2016 kl. 18:55 #47394Torka ur och sedan ta en tub sikaflex och dra en sträng runt gamla packningen? Fast det kanske är lite mycket fullösning för att få rekommendera?
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
19 april, 2016 kl. 21:04 #47395Svar nej den är inte skruvad men den är låst med skruven underifrån som visas på den upplagda bilden.
20 april, 2016 kl. 00:10 #47396Tack för tips! Det blev lite mer komplicerat än jag hoppades så fokus har temporärt övergått till Zagaton och att få den redo för ombesiktning.
Men låt för allt i världen inte det stoppa er från att komma med listiga förslag på hur man tätar eländet
I’ll be back…
Går det så går det...
20 april, 2016 kl. 18:41 #47397Om det är en vanlig radialtätning (vilket jag tycker att det ser ut som) så går den att köpa hos din lagerleverantör, om du anger måtten på den.
Jag är fullständigt Räserskadad
20 april, 2016 kl. 20:29 #47398Släpper hylsan som tätningen sitter i så är det en enkel operation att byta och som sagts så går det säkert att hitta någon form av tätning som passar ( hälften av oljan rinner dock ut.
20 april, 2016 kl. 23:10 #47399Jag ska ge mig på det igen – jag lovar! Fokus tillfälligt flyttad till Zagaton dock. Oljan är redan utrunnnen…
Går det så går det...
28 april, 2016 kl. 14:14 #47400Mått på radialtätningen enligt alfabb: ID 8mm x OD 16mm X W 7mm
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
30 april, 2016 kl. 12:11 #47401Inlägg av Björn Ek på 2016-04-28 14:14
Mått på radialtätningen enligt alfabb: ID 8mm x OD 16mm X W 7mm
Men det var väl en 105-bil i den tråden. Samma som jag länkade till ovan. Frågan är om det är samma till en Alfetta.
Den är ju inte så dyr så jag lär ju inte dö om jag köper fel.
Går det så går det...
30 april, 2016 kl. 12:14 #47402Inlägg av Sune Karlsson på 2016-04-30 12:11
Inlägg av Björn Ek på 2016-04-28 14:14
Mått på radialtätningen enligt alfabb: ID 8mm x OD 16mm X W 7mm
Men det var väl en 105-bil i den tråden. Samma som jag länkade till ovan. Frågan är om det är samma till en Alfetta.
Den är ju inte så dyr så jag lär ju inte dö om jag köper fel.
Läste jag så illa? Ja då får du väl riska 50 spänn!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
18 januari, 2017 kl. 21:56 #47403Nu har det äntligen hänt något! Pallrade mig ner i garaget och pillade bort grunkimojen till hastighetsmätarvajern. Gick förvånansvärt lätt. Var bara att ta ett fast tag med polygripen och vrida och dra lite grann så gled den ut.
Då kan man se hur det är konstruerat. En o-ring tätar på utsidan
och en liten packbox runt axeln på insidan.
Båda ser rätt fräscha ut men nånstans läcker det ju så jag ska byta båda två. Det gäller bara att hitta något som passar.
To be continued…
Går det så går det...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.