Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Published by Sune Karlsson on

Forum Projekt Sunes Alfetta GTV – ingen olja i motorn

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47404
    Sune Karlsson
    Deltagare

      Lite fortsättning då… Ett steg framåt och två steg bakåt, typ.

      Jag började med att försöka pilla bort den lilla packboxen – vilket visade sig vara ganska tålamodsprövande. Den satt hårt och verkar ha varit klistrad. Den gick i varje fall sönder och sedan fick jag ägna några timmar åt att försiktigt skrapa bort gummiresterna. Jag beställde sedan några packboxar av modellen som egentligen är till 105 serie-bilar. Dom såg ut som dom skulle kunna passa och liknade resterna av det jag pillat loss. Letade upp en djup 12 mm hylsa nästan samma diameter som packningen och som kunna användas för att pressa dit den. Segervittring!

      Men, nej. Detaljstuderar man bilden i förra posten ser man att “hålet” smalnar av precis innan läget där packningen ska sitta. På den skarpa kanten fastnar packningen ohjälpligt och alla försök att pressa dit den gör att den massakreras.

      Så vad härnäst? Plan A: Se om det finns en variant med lite mindre ytterdiameter. Dom jag provat är 16 mm och hålet är ca 14 mm. Plan B: Slipa ner kanten så det blir en mjukare övergång.

      Sen upptäckte jag att slavcylindern läcker bromsvätska (eller heter det kopplingsvätska ?). Behållaren var helt tom. Bilen är helt klart inkontinent och behöver blöjor.

      Går det så går det...

      #47405
      Mats Forssén
      Moderator

        En del packboxar har en yttre stålring som pressas in i hålet och gör att den sitter fast. Det är inte så att det är så i detta fall och det är den stålringen som sitter kvar i hålet? Jag tänkte eftersom den gamla packboxen gick sönder när du demonterade den och att hålets diameter verkar vara för litet för den nya packboxen?

        Hur verkar den nya packboxen var uppbyggd? Kan det var en stålring under ett tunt yttre gummilager eller är den helt av gummi? Kanske går att testa med en magnet?

        Obs att jag inte har någon aning om hur denna specifika konstruktion ser ut så jag spekulerar bara.

        #47406
        Sune Karlsson
        Deltagare

          Nja, eller, jo, när du säger det så.

          Fick ta mig en extra titt och det är faktiskt något som sitter kvar. Inte en ring, men vad jag skulle kalla en hylsa som är 6 mm djup och packningen satt klistrad i.Och det är den som skapar kanten jag skrev om. En helt annan konstruktion än packningarna jag köpte som helt är i gummi (med en stålring inuti).

          Frågan är hur/om man kan få bort hylsan. Det är minst sagt svårt att komma åt.

          Går det så går det...

          #47407
          Mats Forssén
          Moderator

            Inlägg av Sune Karlsson på 2017-03-23 22:56

            Nja, eller, jo, när du säger det så.

            Fick ta mig en extra titt och det är faktiskt något som sitter kvar. Inte en ring, men vad jag skulle kalla en hylsa som är 6 mm djup och packningen satt klistrad i.Och det är den som skapar kanten jag skrev om. En helt annan konstruktion än packningarna jag köpte som helt är i gummi (med en stålring inuti).

            Frågan är hur/om man kan få bort hylsan. Det är minst sagt svårt att komma åt.

            Ok, hylsa är nog en bättre benämning eftersom det är den yttre mantelytan som avses.
            Är du säker på att de nya inte har en sån “hylsa” under gummit i ytterkant?

            #47408
            Sune Karlsson
            Deltagare

              Du har rätt igen. Jag dissekerade en av packboxarna och visst, det är en liknande “hylsa” i den också. Här en bild på hur det såg ut före och efter att jag försökte få bort den gamla packboxen.

              Den var tydligen trasig, och det kan ju förklara varför det inte var tätt. Både för och efter syns “hylsan” och i den högra efter-delen där det är lite renare ser det ut som gummit slitits av och en del av packboxen försvunnit.

              Det är väl inget annat än att försöka få bort den…

              Går det så går det...

              #47409
              Sune Karlsson
              Deltagare

                Huga, här var det länge sen det skrevs något. Men det har faktiskt hänt saker. I måndags tätade jag (förhoppningsvis) oljeläckan i växellådan och bytte slavcylindern till kopplingen. Fortfarande kvar på pallbockarna men ett steg närmare marken!

                Det tydligaste resultatet av övningen är nog ändå att jag efter en eftermiddags krälande på rygg under bilen fortfarande har ont i nacken. Man börjar bli gammal…

                Går det så går det...

                #47410
                Sune Karlsson
                Deltagare

                  För någon månad sedan tog jag mig faktiskt samman och skruvade dit avgassystemet och lyfte ner bilen från pallbockarna så den kunde besiktas. Blankt papper

                  Hade nästan glömt bort vilken trevlig bil det är att köra!

                  Firade att alla bilarna var körbara samtidigt med lite familjefoton.

                  Går det så går det...

                  #47411
                  Sune Karlsson
                  Deltagare

                    Mera blider…

                    Går det så går det...

                    #47412
                    Sune Karlsson
                    Deltagare

                      Lite till…

                      Går det så går det...

                      #47413
                      Sune Karlsson
                      Deltagare

                        Det var riktigt kul att få igång den igen. Men, växellådan läcker fortfarande olja. Och inte så lite heller – 3 dl på 60 mil. Enda trösten är att det inte tycks läcka från hastighetsmätardrivningen så nånting kanske jag har lagat…

                        Nu fuktar/droppar det vid mittenstocken och framme vid kopplingen (det gjorde det förut också men då trodde jag alltihop kom från hastighetsmätardrivningen som ligger högre), mest vid kopplingen. Torrt i bakre delen av lådan. Jag tror inte det rinner i mellan så det läcker förmodligen på båda ställena.

                        Då ska man alltså ge sig på att plocka ner och isär växellådan och förhoppningsvis få ihop den. Och om jag tar ner växellådan kanske det är lika bra att ta ner hela bakvagnen, snygga till den, byta lite trötta bussningar (tillhör inte mina favoritsysselsättningar) och så. Det här kan ta en ände med förskräckelse och med tanke på min mekhastighet ser nog bilen marken först lagom till nästa besiktning.

                        Medans jag mentalt förberedde mig på växellådsdramat tänkte jag passa på att göra några “enkla” saker. Vänster casterstagsbussning är det inte mycket kvar av och skulle må bra av ett byte (på höger sida ser den fräsch ut och lär enligt en tidigare ägare vara bytt för inte så länge sedan). Efter en stunds svärande över fastrostade muttrar lyckas jag skruva in justering tills den bottnar. Bra, om det inte vore för att casterstagsänden fortfarande befinner sig inne i motorrummet.

                        I det läget föreslår Haynesmanualen att man ska vika övre länkarmen bakåt. En stunds övertalning med kofoten tyder på att det kanske inte är så enkelt. Ska det gå eller behöver man ta isär halva hjulupphängningen?

                        OK, nästa “enkla” sak. Gummibälgen på nedre spindelleden behöver också bytas.

                        Kommen så långt ser det återigen ut att vara lite jobbigare än Haynes antyder. Med domkraft under nedre länkarmen ser det inte ut att vara tillräckligt mycket spelrum mellan genomslagsgummit och övre länkarmen för att det ska gå att få loss spindeln från spindelleden. Jag ska erkänna att jag inte har provat. Det var nog med prövningar för en dag

                        Går det så går det...

                        #47414
                        Sune Karlsson
                        Deltagare

                          Jaha, vad har hänt sen sist? Inte mycket. Spindelleden sitter som berget i undre länkarmen och skruven som håller övre länkarmen sitter lika fast i bussningen och vill inte lossna. Efter att ha konstaterat det har jag tagit långa omvägar runt bilen i ett och ett halvt år. Men – uppmuntrad av virustristessen tog jag slutligen tag i saken. Uppammade lite mod och satte tigersågen i skruven till övre länkarmen. Var ju inte alls svårt…


                          Nu återstår bara att se om jag kan få loss bussningen.

                          Går det så går det...

                          #50340
                          Martin Atterhall
                          Deltagare

                            Den är så tjusig den röde också! Skaplig samling det börjar bli… 🙂

                            #50539
                            Claes Hindemith
                            Deltagare

                              Plötsligt händer det!! 🙂   Härligt.

                               

                              • Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av Claes Hindemith.
                              • Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av Claes Hindemith.
                              #58997
                              Sune Karlsson
                              Deltagare

                                Så var det dags för den årliga uppdateringen…

                                Den här gången har det faktiskt hänt lite. Med flytt till ny “stad” (Arboga) blev behovet att få ner bilen på fyra hjul och i körbart skick överhängande så jag tog mig samman och skruvade ihop hjulupphängningen vänster fram med benägen hjälp av CC Motors som fick fixa till nedre länkarmen med nya bussningar och kulled. Efter nästan tre år på pallbockar var det såklart körförbud så besiktning bokades och klarades av med blankt papper!

                                Men höger sida då? Med min mekhastighet skulle det inte bli klart förrän ca 2023 och jag vill ju köra med bilen. Lösningen blev åter CC Motors som fick gå igenom och byta bussningar och leder.

                                Att bilen var i ordning igen firades bland annat med en tur på trevliga Sörmlandsvägar tillsammans med andra Alfisti.

                                Går det så går det...

                                #66298
                                Sune Karlsson
                                Deltagare

                                  Jag har köpt nya bromsok fram pga kärvande kolvar och att jag är för lat för att försöka renovera dom. Då uppstod en liten fundering. Enligt Haynesboken ska kolvarna orienteras på ett speciellt sätt,

                                  På de ny oken är det närmast tvärtom med den upphöjda delen på kolven uppåt,

                                  Spelar roll? Att vrida på kolvarna verkar kräva mer våld än som känns bra med tanke på risken att skada något.

                                  Det ser ungefär likadant ut på dom gamla oken så det kanske går bra så.

                                  Går det så går det...

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.