Svag bromsverkan Giulia Super 1300

Published by Thomas Eriksson on

Forum Teknik Svag bromsverkan Giulia Super 1300

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Thomas Eriksson
    Deltagare

Med svag menar jag svag! Inte ens det mest vältränade högerben förmår låsa upp framhjulen. Jag har monterat ny huvudbromscylinder, har fungerande reduceringsventil bak, tillräckligt bra bromsklossar, ett utmärkt fungerande och testat bromsservo samt  bromsok/kolvar som rör sig helt enligt förväntningarna. Nu begriper jag alltså ingenting (i.o.f.s. inte unikt men ändå…)!!!

Någon som har någon idé?

/Thomas

Thomas

Tomas Gunnarsson
      Deltagare

På min Bertone hade jag problem med att fjäderblecken (som hindrar klossarna från att skallra) var för breda så de klämdes mellan bromsbeläggens metallplattor. Värt att kolla upp.

Tomas Gunnarsson

Thomas Eriksson
        Deltagare

Tack! Jo, det är ett tänkbart problem men jag har kollat upp att klossarna har full rörelsefrihet och inte hindras av blecken.

Thomas

Per Wadén
          Deltagare

Luft i systemet till fram kretsen?

PerBerlina

Thomas Eriksson
            Deltagare

Bra tips! Jag har dock luftat systemet enligt alla konstens regler och pedalen tar högt, fint och bestämt. Allt tyder på att bromsarna borde fungera utmärkt… men som sagt, det gör de inte! 

Någon som tror att bromsslagarna kan ha med saken att göra? De kan ju fungera som backventiler ibland men då brukar det vara åt andra hållet, d.v.s. bromsarna ligger på och vill inte släppa! 

Thomas

Per Wadén
              Deltagare

Kommer det normalt med bromsvätska när du luftar frambromsarna?

Sjunker pedalen till botten när du luftar?

PerBerlina

Thomas Eriksson
                Deltagare

intressant! Jo, det verkar normalt med bromsvätska vid lutningen. Blir lite osäker på din andra fråga. Eftersom jag är ensam vid övningarna så brukar jag sätta press på pedalen med en träbit och använder framsätet som fjädrande motstånd. Lossar jag luftningsnippeln så flödar bromsvätska som förväntat men metoden gör att pedalen inte pressas ner helt i botten. 

Hur tänker du om detta?

Thomas

Teori i hydraulik? 

När du bromsar så får du alltså fram vätska till oken fram. Även om du skulle ha en “smal passage”, så uppnås bromstrycket. Det tar bara lite längre tid. Du säger att kolvarna och beläggen rör sig. Då borde allt vara OK. Hade du haft luft i systemet skulle pedalen kännas svampig.

Då går vi till huvudbromscylindern. En lite dum fråga men…Har du monterat en exakt likadan h-bromscylinder? Jag tänker att skiljer det på kolvarean så får du ett annat “utväxlingsförhållande” hydrauliskt sett. Bromsservot är kollat… och du är 100 på att det är OK? Membranet går ju att testa att det är helt, men inuti ska det sitta en reglerventil som stänger & öppnar när pedalen aktiveras.  (tänker jag rätt så har du undertryck på båda sidor om membranet när pedalen är uppe. När pedalen trycks ner stänger ventilen och du får undertryck på “baksidan” av membranet som då drar bromsstången framåt.)

Over and out… Nu har du fått lite att grubbla på.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Per Wadén
                  Deltagare

Den där brädan känner jag igen.

Om pedalen inte går ibotten skulle slangteorin ikombination med kvarstående luft i oken vara en bra teori. Men lite långsökt.

Kom problemet efter du bytt huvudcylindern?  Varför bytte du?

PerBerlina

Igino Cazzola
                    Deltagare

Test av bromsservo:
                      1. Full gas
                      2. Pumpa på bromsen med vänsterfoten
                      3. Bromsa svagt med vänsterfoten
                      4. Släpp gasen
                      Om vänsterfoten sjunker, då är det liv i lådan.

Jag är fullständigt Räserskadad

Thomas Eriksson
                      Deltagare

Christer, Hm, mycket intressant! Du har just försett mig med en sömnlös natt 

Vågar påstå att huvudcylinderna är rätt men…

…när jag kollat servot så har jag mätt upp det vakuum som uppstår när motorn är igång och jämfört detta med en “frisk” bil. Jag har t.o.m. lite bättre värde på Giulian. Ventil?? Aha! Kan det vara så… Där ser man vad lite man vet trots årtal av Alfaskuvande.  Nu kommer jag att ägna natten åt att fundera kring en ventil – undrar vad hustrun tänker om det???

Någon idé om hur man kan kolla den ventilen? (Helst utan att skruva ur hela servot) 

Thomas

Per Wadén
                        Deltagare

Även om bromsservot är fullständigt urfunktion så klarar även en icke vältränad person av att få full bromsverkan även om det känns trögt.

Så problemet ligger troligt vis inte där. Membranet i broms servot testas bäst genom att släppa slangen som går till insugsröret omedelbart efter man har stängt av motorn. Man hör då tydligt att vakumet släpper om membranet är ok.

PerBerlina

Thomas Eriksson
                          Deltagare

Per, Bytte huvudcylinder p.g.a. att den hade fått ett “tvåstegsläge”. D,v,s pedalen tog emot och bilen bomsade in lite lagom, tryckte jag till lite mer så halkade pedalen ner ytterligare en cm och bromsen tog möjligen en aning bättre… 

Efter bytet upptäckte jag vid luftningen att reduceringsventilen inte släppte igenom olja till bakre oken. Detta är åtgärdat. Men det KAN ha varit så att “tvåstegsläget” orsakades av att reduceringsventilen öppnade vid högre pedaltryck. Men mot det talar att jag inte på något sätt, med nya huvudcylindern monterad, kunde få reduceringsventilen att öppna oavsett hur hårt jah pressade ner pedalen.

Thomas

Thomas Eriksson
                            Deltagare

Igino, Ska testa detta i morgon. Har dock prövat att hålla pedalen nedtryckt och starta bilen. pedalen ska då sjunka. Kunde möjligen notera att pedalen sänkte sig en aning men inte speciellt tydligt… ska därför testa din metod…

Thomas

Per Wadén
                              Deltagare

Att du inte fick upp trycket efter bytet av huvudcylindern beror säkert på att du fått in luft i långa röret till bakbromsarna. Då komprimerades luften innan reduceringsventilen öppnade.

Tror nog att problemet ligger i slaglängden på armen som förlänger kolven i huvudbromscylindern in i servoburken.

När jag bytade både huvudbroms cylinder  och servodurken på min Giula för några årsedan fick jag problem med konstant anliggande frambromsar.

Då jag inte kunde hitta någonstans att justera stången la jag en 3 mm distans imellan cylindern och burken.

Dessa “nya delar tycks inte ha samma toleranser” som orginalen.

Dina ursprungliga problem tycks ha varit reduceringsventilen. Jag hade tagit av den nya huvudcylindern och kontrollerat om den har samma längd på stången.  Justerat så slaglängden är den samma som den gamla, alternativt bytt tilbaka till den gamla cylindern.

PerBerlina

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.