Svänghjul, balanserat ihop med veven eller inte? V6 3.0 24V

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Svänghjul, balanserat ihop med veven eller inte? V6 3.0 24V

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Har på diverse ställen läst att veven är balanserad ihop med svänghjulet. Stämmer detta? Gäller i mitt fall V6:orna med 24 ventiler ifrån 166:an.

Utan någon expertis i ämnet verkar det iaf gå alldeles utmärkt att byta från dubbelmassesvänghjul på en 3.0 166 till ett enkelmassesvänghjul från en 156 2.5 på 3.0motorn utan några bakslag. En mod som är poppis på alfaownerforumet bland de med 24v v6 med DMsvänghjul. 

Så det kan ju tydas som att det inte är balanserat som en enhet utan var för sig men vad vet jag.

Själv kommer jag förmodligen att höra 2.5svänghjulmodden på min 166 3.0 när dagen för kopplingsbyte kommer och då även byta till GTAkoppling från 156. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Mats Forssén
    Moderator

Jag har också läst på flera ställen att de är balanserade ihop. Dock har jag ju även läst om de som byter svänghjul som Fredrik beskriver utan att balansera denna nya kombo. Jag har också själv monterat ett 3,0 12v svänghjul på en 3,0 24v motor utan att balansera om och den motorn har därefter gått ett antal racesäsonger utan, vad jag vet, några balanseringsrelaterade problem. 

Jag har dock noll teorikunskap i ämnet men i mitt huvud så tänker jag att det fungerar ungefär som med viktbalanserade kolvar & stakar: 
    Dvs, det optimala är att balansera men är det inom toleranserna så funkar det ändå. Ska du bygga en racemotor och varva 9000 giri så finns inga genvägar men för mer konventionell bruk bör det funka.

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Jag körde 2,5 svänhjulet på 166 3,0. Inga problem med nån balans, men betydligt rappare rova blev det.

I nuläget står det en motor från en skrotad 166:a på golvet

som var bestyckad med automatlåda, dvs inget svänghjul alls. Sen har det inhandlats en 166:a med kamremsras med manuell låda. Tanken var att ta automatmotorn och lyfta i bilen med remraset och slippa topplocksjobbet. Men då verkar det ju vara ganska enkelt o bara sno svänghjul från remrasade motorn o dunka på automatmotorn om man lyssnar på er.

Har alla 166:or med 3.0:an dubbelmasse-svänghjul? Hur är det svänghjulet i hållbarhet? Vet ju att en del andra fabrikat haft 

jätteproblem med dem? 

Skulle gärna höra mer om 2.5:ans svänghjul och var hittar jag ett sådant enkelt? När man säger GTA menar man 3.2:an gissar jag med lite mer kräma och därefter dimensionerad koppling, eller? Skulle den passa ihop med 2.5:ans svänghjul? Hur beter sej styrboxen med det svänghjulet förresten? Antagligen som vanligt men det var bara en fundering jag hade.

Inlägg av David Maxim på 2017-04-27 22:26

I nuläget står det en motor från en skrotad 166:a på golvet

som var bestyckad med automatlåda, dvs inget svänghjul alls. Sen har det inhandlats en 166:a med kamremsras med manuell låda. Tanken var att ta automatmotorn och lyfta i bilen med remraset och slippa topplocksjobbet. Men då verkar det ju vara ganska enkelt o bara sno svänghjul från remrasade motorn o dunka på automatmotorn om man lyssnar på er.

Har alla 166:or med 3.0:an dubbelmasse-svänghjul? Hur är det svänghjulet i hållbarhet? Vet ju att en del andra fabrikat haft 

jätteproblem med dem? 

Skulle gärna höra mer om 2.5:ans svänghjul och var hittar jag ett sådant enkelt? När man säger GTA menar man 3.2:an gissar jag med lite mer kräma och därefter dimensionerad koppling, eller? Skulle den passa ihop med 2.5:ans svänghjul? Hur beter sej styrboxen med det svänghjulet förresten? Antagligen som vanligt men det var bara en fundering jag hade.

Ja, alla 166 3.0 har DMsvänghjul, förmodligen alla med v6 men vet ej. 

Hållbarheten är mycket bättre än typ citroën och liknande som verkar ha en del bekymmer men till slut går de även på 166. Min förra 166 hade 22000mil på mätaren och växlade galant utan vibrationer från svänghjulet till exrmpel. 

Kolla alfaownerforumet så hittar du snabbt all matnyttig info om gtakoppling/2.5 svänghjul och 3.0motorer. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Tack allihopa för svar har jag glömt säga!

Du skriver alla med V6, är det lättare från 2.5:an och ett dubbelmassesvänghjul?

Skall kolla alfaowner!

/Dave

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.