Svårstartad Alfetta GT
Published by Claes Anstérus on
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26 augusti, 2014 kl. 21:02 av
Michael Laajanen.
-
FörfattareInlägg
-
26 augusti, 2014 kl. 12:50 #26291
Min Alfetta GT är svårstartad när den är varm, varför?
Den startar utan problem när den är kall, några pumpningar
på gaspedalen bara så hoppar den lydigt igång. Den går hur bra som helst vid normal
körning, och ”plattan i mattan” resulterar som sig bör i häftig acceleration
och underbar ljudupplevelse utan minsta problem.
Men stanna vid macken för att tanka eller hos kompisen för
att prata en stund så är det näst intill omöjligt att starta bilen, lite små
puttringar på någon cylinder, gasläge har ingen betydelse.
Efter mycket malande på startmotorn hoppar den oftast igång till slut Annars är
det bara att vänta till nästa dag, (inte så kul på macken, bättre hos kompisen,
då kan det hinnas med några öl).
Av expert har jag blivit tipsad om att felet troligen ligger
i förgasarnas lågfatsdel, (Weber 40).
Har studerat sprängskisser och flödesbilder på nätet för att identifiera alla
inblandade munstycken och kanaler. Dessa är demonterade och rengjorda utan
märkbar förbättring.
Ser ut som att Alfettan detta år får avstå Östgötatouring
som går av stapeln på tisdag 2/9, (får bli 159:an i stället, inget dåligt
alternativ men inte fullt lika ljudligt).
Tipps om åtgärd för att få bukt med problemet mottages utan
belöning.
Tipps om person i Linköpingstrakten som kan åta sig att lösa problemet är också
välkommet, här utges skälig belöning till problemlösare, (inte tipsare).
Mvh
Claes Ansterus
26 augusti, 2014 kl. 15:02 #26292Se över tändning så att den står rätt och att det är stark gnista på stiften. Sotiga stift?
Fnyser den ur förgasarna vid startförsök? Spottar den ur avgassystemet när den körs som varm på lågfartsdelen?
Fnysa ur gasarna brukar vara tecken på mager blandning. Spott ur avgas brukar vara tecken på för fet.Det kanske är så att den går för fett och surar ner stiften när du försöker starta? Är stiften dyngsura efter startförsök eller torra?
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
26 augusti, 2014 kl. 15:45 #26293Normalt är det bara att göra stor service. Kolla tändkablar, brytare, t stift. En sak som kan krångla när den blir varm är spolen då blir tändstiften sura sen är det kört, fär den stå lite så dunstar det och spolen ger tillräckligt igen. Har du provat att hålla full gas från början när du startar den varm och köra en stund på starten utan att fixa och trixa?
26 augusti, 2014 kl. 21:02 #26294Låter som den är sur! Och det hjälper inte att hålla fullgas(tryck sakta sakta sakta ned den) och sedan gnugga?viktigt är att inte släppa gasen föränn den startat annars surar du ned den ytterligare!
Michael Laajanen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.