Svårstartad Busso?

Published by Björn Taxén on

Forum Teknik Svårstartad Busso?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57846
    Björn Taxén
    Deltagare

      Hallå där, är inte en Alfa men en Alfamotor i min Lancia Thema V6 1993 och hoppas på lite motorkunskap vad problemet kan ligga?

      Ibland när jag försöker starta bilen så är den välldigt svårstartad och hastighetsmätaren hoppar och far vilket den inte gör när bilen startar lätt.

      Känns spontant att det är någon sensor som inte riktigt lirar? Det är 3.0 12V motorn i min Lancia. Känns inte så roligt att stå på en parkering långt från hemma och bilen tuggar på startmotorn och är välldigt svajig men när den går igång till slut går den fint.

      Tipps motages mer än gärna. 🙂

      #57852
      Magnus Åberg
      Deltagare

        Den hoppande hastighetsvisaren skvallrar om problem i något kontaktdon som innehåller strömmatning då hastighetsmätaren inte har något som helst beroende av motorstyrningen. Endast varvräknaren har en koppling till ECUn.

        Startlåset bryter många olika strömkretsar. Inte helt ovanligt med glapp där. Tyvärr inget roligt fel att hitta med alla kablar och kontaktdon, framför allt under intstrumentpanelen…

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Magnus Åberg.
        #57855
        Björn Taxén
        Deltagare

          Den hoppande hastighetsvisaren skvallrar om problem i något kontaktdon som innehåller strömmatning då hastighetsmätaren inte har något som helst beroende av motorstyrningen. Endast varvräknaren har en koppling till ECUn. Startlåset bryter många olika strömkretsar. Inte helt ovanligt med glapp där. Tyvärr inget roligt fel att hitta med alla kablar och kontaktdon, framför allt under intstrumentpanelen…

          Tack, ja startlås skulle det ju kunna va som du säger. Men det känns som att motorn ändå tänder lite och försöker gå igång att den inte får tillräckligt med soppa. Som sagt är det jätteskumt med hastighetsmätaren som hoppar. Får gå över alla kontakter till motorn till att börja med kanske. Bilen har inte gått många mil dom senaste 6 åren dock har den stått i varmgarage.

          #57856
          Björn Taxén
          Deltagare

            Kom och tänka på relä till soppapumpen, skulle kunna va en sån enkel grej. Att den inte får tillräckligt med tryck över spridarna och till slut när jag har vridit några gånger på startnyckeln så går relät igång och då startar donnan 🙂

            #57860
            Magnus Åberg
            Deltagare

              Ja, bilar mår dåligt av att stå. Insprutningsreläet är känsligt och har en flerstegsfunktion hos L-jetronic.
              När man vrider på tändningen till läge ett, tvångskör reläet pumpen ca 1 sekund för att trycksätta systemet. Det trycket kan bidra med så pass många droppar att det kan verka som bilen nästan vill starta när man sen vrider till “crank”.

              När man vrider till “crank” så går praktiskt taget all tillgänglig ström till startmotorn. Pumpen tvångsmatas under denna fas via insprutningsreläet med ström från tändlåset. När sen motorn startar och en jämn ström med tändpulser finns tillgängligt för insprutningsreläet, kommer pumpen gå “av sig själv”. (Luftmängdsmätaren kan också stänga av pumpen men den tror jag inte är inblandad i ditt fall, eftersom det bara gäller för en motor som är igång). Och sen har du den hoppande hastighetsmätare som säger att strömmen glappar intermittent.

              Nä,  jag röstar för glapp i bottenkontakten på startlåset. Du testa att rycka ur och sätta i kontakterna i startlåset för att säkerställa att det inte bara är oxidbildning. Min erfarenhet är att det är kontaktstift/banor som rent mekaniskt glappar. Det kan vara knepigt att hitta som reservdel men låset bör vara samma som 164/Croma före -91.

              • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Magnus Åberg.
              #57877
              Björn Taxén
              Deltagare

                Tack Magnus för tippset, skall lossa och se över kontakterna som du säger. Kan nog vara en sån enkel grej faktiskt! Bör inte vara allt för svårt Bjuder på en bild på härlig itaiensk läderinredning samt tändninglås så här sent på kvällen. 🙂

                LX Lyx

                #57898
                Magnus Åberg
                Deltagare

                  Jag var lite avis redan innan interiörbilden. Om du nån gång säljer Bettan så får du gärna flagga upp… Tills vidare får jag nöja mig med Integralen.

                  Kollade i förrådet och jag har en rattstång med tändlås och bottenkontakt till en lågmilad Croma ie. Det borde vara samma om inte Lancia lagt till brytfunktioner på V6an. Kontaktdonet har 3 stift resp 4 stift. Hör av dig i såna fall.

                  Hoppas det löser sig.

                  #57915
                  Björn Taxén
                  Deltagare

                    Jag var lite avis redan innan interiörbilden. Om du nån gång säljer Bettan så får du gärna flagga upp… Tills vidare får jag nöja mig med Integralen. Kollade i förrådet och jag har en rattstång med tändlås och bottenkontakt till en lågmilad Croma ie. Det borde vara samma om inte Lancia lagt till brytfunktioner på V6an. Kontaktdonet har 3 stift resp 4 stift. Hör av dig i såna fall. Hoppas det löser sig.

                    Tack, jag har ju också en integrale för mer inspererad körning 🙂 Tanken var att fixa iorgning Theman (småfix) och sälja vidare men jag har blivit för kär i den så den blir nog hos oss ett tag, men hör av mig om det blir dax i så fall! Skall försöka skruva isär tändningslåset imorgon och kolla kontaketerna och vad det är för don som sitter där.

                    #57917
                    Magnus Åberg
                    Deltagare

                      Ska gå att lirka ut.

                      Attachments:
                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.