Svårstartad diesel

Published by Peter Lundin on

Forum Teknik Svårstartad diesel

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36100
    Peter Lundin
    Deltagare

    Hej! Har en 159 2,4 diesel som är svårstartad.. Med startkablar starta den direkt även fast det är kallt ute. Trodde först det var batteriet som var kasst så var och köpte nytt (inget Biltema) men det är samma skit ändå. Lite mer snurr blir det kanske med startkablarna men jag tycker inte att startmotorn låter speciellt trött utan startkablar. Har haft bilen inlämnad och dom hade mätt glödstiften och påstå att dom är hela. Har hittat kvitto som följde med bilen och det verkar som att glödstiften är bytta ganska nyligen.. Jag har läst på en engelsk sida om att en del har satt i förkorta glödstift och att det resulterat till svårstartad motor. Även från alfa verkstaden hade det satt fel stift! Jag tänker att det kanske sitter fel i den? Det är en sen 08 (2009) Vad ska det vara för längd på dem? förklarar iof inte varför den starta direkt med startkablar..
    Kan tillägga att jag satt en extra jordfläta mellan motor och kaross.

    #36101
    Rickard Bergh
    Deltagare

    sitter det rätt sorts batteri i , med tanke på att den startar direkt med startkablar så känns det som det är fel storlek på batteriet.
    det ska inte vara någon skillnad annars då du har ett rent nytt.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36102
    håkan edberg
    Deltagare

    Ja låter som nåt el relaterar… Som Rickard säger så kan det ju va för klent batteri även om det är nytt…
    Eller så drar startmotorn för mycket ström trots allt… Dieslar med elektriskt styrd insprutning är väldigt känsliga för spänningsfall!! För mycket spänningsfall så kommer inget bränsle!!
    Har varit ute för det!! Tyckte det var tillräckligt med fart på motorn för att hoppa igång… Men den ena fick nytt batteri… Och den andra ny startmotor… Sen startade dom klockrent!!
    Håkan.

    #36103
    Rickard Bergh
    Deltagare

    sen kan det vara så att har du får dålig fart på motorn så du inte uppnår kriteriet i motorvarvet med hjälp av startmotorn så kommer inte bilen starta ändå.
    vissa kräver att det ska vara 150-200 bar i railen till spridarna för dom ska öppna och sen kan det vara att det ska vara minst tex 300 varv på rpm sensorn som ger klar signal för start även om railen har rätt tryck. har du under tex 300 varv så startar den inte förens den kommer upp i det.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36104
    Peter Lundin
    Deltagare

    Det sitter ett varta f18 silver dynamic i nu. 85ah och cca800. Innan var det ett Biltema på 95ah med cca700. Hur stort batteri kan man behöva? Varför det blev ett med mindre ah var för att jag var inte hemma när sambon behövde byta batteri och butiken hon vad vid hade inget större. Enligt försäljaren så är det hon köpte ett bättre batteri. Sålänge jag har haft bilen så har jag alltid tyckt att den maler väldigt länge med startmotorn innan den starta.. rpm sensorn som nämns har jag bytt men den gjorde ingen skillnad. Kanske läge att kolla kabelanslutningen på startmotorn innan man rent av offra en slant och köper ny startmotor?

    #36105
    Göran Eriksson
    Deltagare

    Hej!
    Jag har ett Tudor TA770 i min och det räcker bra. Inga problem att starta alls.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.