Svårstartad Spider 85:a när motorn är varm

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Svårstartad Spider 85:a när motorn är varm

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Har ett lurigt problem på min spider S3. Ibland när man kört ett tag och haft bilen parkerad en stund (typ 5 minuter) är den helt död när man försöker starta den igen, det bara klickar. Jag har precis fått startmotorn renoverad men det löste inte problemet.

Den funkar hur bra som helst att starta när motorn är kall.

Någon som haft liknande problem? (jag vill minnas att jag sett ett liknande inlägg/problem på gamla hemsidan men kan inte hitta det nu)

Mvh//Niklas

Henrik Lindgren
    Deltagare

Låter som min GTV, men tydligen vanligt med ett spänningsfall mellan låset och första reläet som ska dra startmotorn.  

Mitt fungerar som så att jag testar flera gånger till slut så fungerar det. Har du samma symtom?

Jepp, verkar som om vi har samma problem; provar man att starta den en 7-10 gånger så startar den för det mesta.

Mvh//Niklas

När den är varm och klickar så ta en startkabel och sätt mellan batteriminus & jordpunkt på motorblocket. Startar den då har du oxid i någon av anslutningarna på jordfätan mellan motor-kaross-batteri.
    Är startmotorn utbytt bör startsolenoiden vara ok.
    Antar att den är klickljudet du hör… så inget spänningsfall från t-låset. En alfa av den årgången har nog knappast flera startrelän på vägen, utan går direkt mellan t-lås –> startmotor.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Göran Eriksson
    Deltagare

Hej!

Har en 75:a -86 som hade samma problem.Detta var väldigt vanligt med spänningsfall på dessa modeller.För ca 15 år sedan satte jag ett separat relä nere vid startmotorn som får direktström från batteriet och styrs via startströmmen från tändningslåset.Har inte haft några problem sedan dess.

MVH/Göran

Lars Persson
    Deltagare

Hade exakt samma problem på en 33a, så gjorde som Göran. Funkade sedan 

Tack för snabb  & bra respons, jag får prova Görans förslag, återkommer med utfallet.

Tack!

Niklas 

Henrik Lindgren
    Deltagare

Göran, ser ju ut som ett alternativ för mig med. Du råkar inte ha någon bild på hur du gjort?

//Henrik 

Koppla Batteriplus på 30 

Kabel från t-lås på 85

Kabel till startmotor, manövermagnet, på 87 

86 på relät till jord

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Jepp! Verkar som om tipset med att  montera ett separat relä nere vid startmotorn som får direktström från batteriet löser detta problem.

Tack för hjälpen! Mvh//Niklas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.