Svårstartad Spider 85:a när motorn är varm
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24 augusti, 2016 kl. 11:47 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2016 kl. 12:30 #32100
Har ett lurigt problem på min spider S3. Ibland när man kört ett tag och haft bilen parkerad en stund (typ 5 minuter) är den helt död när man försöker starta den igen, det bara klickar. Jag har precis fått startmotorn renoverad men det löste inte problemet.
Den funkar hur bra som helst att starta när motorn är kall.
Någon som haft liknande problem? (jag vill minnas att jag sett ett liknande inlägg/problem på gamla hemsidan men kan inte hitta det nu)
Mvh//Niklas
19 juli, 2016 kl. 13:29 #32101Låter som min GTV, men tydligen vanligt med ett spänningsfall mellan låset och första reläet som ska dra startmotorn.
Mitt fungerar som så att jag testar flera gånger till slut så fungerar det. Har du samma symtom?
19 juli, 2016 kl. 13:50 #32102Jepp, verkar som om vi har samma problem; provar man att starta den en 7-10 gånger så startar den för det mesta.
Mvh//Niklas
19 juli, 2016 kl. 16:41 #32103När den är varm och klickar så ta en startkabel och sätt mellan batteriminus & jordpunkt på motorblocket. Startar den då har du oxid i någon av anslutningarna på jordfätan mellan motor-kaross-batteri.
Är startmotorn utbytt bör startsolenoiden vara ok.
Antar att den är klickljudet du hör… så inget spänningsfall från t-låset. En alfa av den årgången har nog knappast flera startrelän på vägen, utan går direkt mellan t-lås –> startmotor.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
19 juli, 2016 kl. 17:46 #32104Hej!
Har en 75:a -86 som hade samma problem.Detta var väldigt vanligt med spänningsfall på dessa modeller.För ca 15 år sedan satte jag ett separat relä nere vid startmotorn som får direktström från batteriet och styrs via startströmmen från tändningslåset.Har inte haft några problem sedan dess.
MVH/Göran
19 juli, 2016 kl. 20:14 #32105Hade exakt samma problem på en 33a, så gjorde som Göran. Funkade sedan
20 juli, 2016 kl. 09:47 #32106Tack för snabb & bra respons, jag får prova Görans förslag, återkommer med utfallet.
Tack!
Niklas
20 juli, 2016 kl. 12:38 #32107Göran, ser ju ut som ett alternativ för mig med. Du råkar inte ha någon bild på hur du gjort?
//Henrik
20 juli, 2016 kl. 15:45 #32108Koppla Batteriplus på 30
Kabel från t-lås på 85
Kabel till startmotor, manövermagnet, på 87
86 på relät till jord
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
24 augusti, 2016 kl. 11:47 #32109Jepp! Verkar som om tipset med att montera ett separat relä nere vid startmotorn som får direktström från batteriet löser detta problem.
Tack för hjälpen! Mvh//Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.